• 02166129745
  • info@araco.ir
مقالات
8 مرداد 2016

آثار اقتصادی افزایش سرعت متوسط قطارهای مسافری

آثار اقتصادی افزایش سرعت متوسط قطارهای مسافری وبلاگ تین‌نیوز، عباس قربانعلی بیک| بر اساس آمار سال 2014 اتحادیه بین المللی راه‌­آهن ­‌ها UIC، راه­‌آهن ­‌های خصوصی آمریکا با وجود حمل 1710 میلیون تن (بیش از 2500 میلیارد تن کیلومتر بار که بیش از صد برابر حمل بار ریلی راه­‌آهن ایران است)، فقط 29 میلیون مسافر را جابجا کردد که از نظر تعداد تقریبا با تعداد مسافر راه‌­آهن ایران برابر و از حیث نفر کیلومتر کمتر از نصف عملکرد راه‌­آهن ایران است که ریشه این امر را می‌توان به وسعت این کشور، شبکه گسترده اتوبان‌ها و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی و هزینه بسیار پایین آن نسبت داد. پیش از انقلاب اسلامی که الگوهای مورد استفاده غالبا از آمریکا اقتباس می شدند با ورود تعداد انبوه لکوموتیوهای جنرال موتورز آمریکا (که بیشتر برای حمل بار طراحی شده بودند) بویژه از سال 1350 به بعد بهبود نسبی در حمل و نقل مسافر ایجاد شد اما با این وجود سرعت متوسط قطارهای مسافری در ایران سالها در محدوده 60 کیلومتر در ساعت بود و متوسط این سرعت در مسیر تهران- مشهد به 70 نزدیک می‌شد، اما کیفیت این خدمات در مقابل خدمات بسیار مدرن و ارزان ناوگان هوایی تازه وارد از آمریکا بسیار ضعیف و ناچیز تلقی می‌شد. از سوی دیگر ژاپنی­ها بیش از نیم قرن پیش با هدف رفع گلوگاه حمل و نقل حومه برای بهبود دسترسی بهتر به شهرهای بزرگ طراحی و احداث اولین راه آهن سریع­السیر دنیا را آغاز نمودند که نتیجه آن در سال 1964 به عنوان یک رویداد استثنایی روند روبه افول حمل و نقل ریلی دنیا را متحول کرد و با دو دهه تقدم بر اروپایی­ ها که بدلیل اشباع خطوط هوایی به این سو رفتند، توانستند فناوریهای ارزشمندی را توسعه دهند. در جدول هزینه و درآمد راه ­آهن ها (سال 2007 UIC، صفحه 102) تغییر شدید نسبت درآمد به هزینه از 65% به 110% طی سالهای 1985 و 1990 در راه­ آهن ژاپن پس از خصوصی­ سازی ملاحظه و به نظر میرسد تصمیمات عقلایی مهندسین در زمان طراحی شبکه و قطار سریع و انتخاب الگوی صحیح خصوصی سازی (با رویکرد پیوستگی عمودی) را میتوان از مهمترین عوامل موفقیت این تجربه استثنایی برشمرد. برای یک مقایسه دیگر میتوان به تجربه راه ­آهن سوئد اشاره نمود که پس از موفقیت قطارهای خودکشش X2000، در اقدامی جدید از سال 2005 جایگزینی نسل جدیدی از قطارهای خودکشش با نام Regina 250 بجای قطارهای X2000 را آغاز نمود که چند ویژگی ممتاز آنها قابل توجه و تامل است، سرعت بالاتر 250 بجای 200، قابلیت کج شوندگی بهتر، عرض بیشتر واگنها (5 ردیف صندلی بجای 4 ردیف). مدل ارائه شده از ساختار هزینه این قطارها در مقاله­ای با عنوان زیر نشان دهنده جامعیت برنامه­ ریزی و راهبرد موثر، کارآمد و بهره ­ور کارشناسان و مدیران راه‌­آهن سوئد در بخش راه‌آهن مسافری است که به عنوان نمونه میتوان به تاثیر کاهش زمان سیر قطارها (ص4) در کاهش هزینه بهره ­برداری اشاره نمود که سیر بیشتر واگنها تاثیر بالایی بر آن دارد. این تجربه می‌تواند در بخشهای مختلف راه ­آهن ایران نیز مورد توجه قرار گیرد بویژه با نتایج درخشان قابل پیش بینی با افزایش سرعت متوسط قطارهای مسافری در مسیر تهران- مشهد که سیر روزانه قطارهای مسافری را به دو برابر و در آینده نه چندان دور و ورود قطارهای خودکشش برقی به سه برابر می‌رساند. رویکرد دولت محترم در اقتصاد مقاومتی و تجربه راه ­آهن در اواخر دهه 60 در تدوین برنامه استراتژیک با مدل داینامو که در آن زمان بسیار حرکت پیشرفته­ای محسوب می‌شوید می‌تواند شرایط مناسبتری را برای اینگونه تصمیمات فراهم کند. نگارنده : عباس قربانعلی بیک مرجع : تین نیوز

ادامه
6 مرداد 2016

استراتژی اقیانوس آبی در صنایع ریلی

وبلاگ تین‌نیوز، عباس قربانعلی بیک | صنعت ساعت سازی سوئیس که یک صنعت خانوادگی و قدیمی در این کشور محسوب میگردید در اواسط دهه هفتاد میلادی خود را در یک بحران بزرگ یافت. ساعت سازان ژاپنی با ساعتهای دیجیتال و ارزان قیمت توانستند موقعیت ممتاز ساعت سازان این کشور را بویژه در بازار اقشار با درامد متوسط و پایین متزلزل نمایند اما ساعت سازان سوئیسی همچنان به تولید ساعتهای لوکس سنتی مکانیکی برای اقشار متوسط به بالا ادامه دادند. در دهه هشتاد میلادی فشار رقابت بیشتر شد و مشاغل ساعت سازی از 90،000 به کمتر از 25،000 کاهش یافت و بیشتر ساعت سازان سوئیس در سراشیبی سقوط قرار گرفتند تا زمانی که مدیریت شرکت (اس ام اچ) سواچ به سازماندهی گروه تازه­ای پرداخت که اعضای ان از دو شرکت در حال ورشکستگی سوئیسی تشکیل می‌شود. زمانی که ساعت­ سازان سوئیس 97% بازار ساعت­های لوکس را در اختیار داشتند ولی فقط 3% بازار متوسط در اختیار ایشان بود و هیچ نقشی در بازار قیمت پایین نداشتند و تمام آنرا به رقبای آسیایی واگذار کرده بودند استراتژی هایک (Hayek) اینگونه ترسیم شد که سواچ برندهای مناسب در هر سه بخش بازار داشته باشد (پایین، متوسط و لوکس). ارائه محصول برای اقشار ضعیف بسیار پر مخاطره بود و این نگرانی را در سرمایه­ گذاران ایجاد کرد که این رویکرد ممکن است حتی شرکت تیسوت که برای اقشار متوسط ساعت تولید مینمود را نیز نابود کند اما پافشاری هایک بر تولید ساعتهای سه گروه مشتری در یک کارخانه منجر به تشکیل شرکت سواچ شد که ساعتهایی با قیمت 40 دلار به بالا تولید مینمود که بتواند حتی با رقبای ژاپنی رقابت نماید و در عین حال کیفیت ساعتهای سوئیسی را نیز داشته باشد. نتیجه این رویکرد طراحی و ساخت ساعتی بود که با اجزاء کمتر (از حدود 90 به حدود 50 قطعه) و تولید انبوه توانست هزینه کارگری را به 10% کاهش دهد و محصولاتی همگام با مد روز و کیفیت بالا ارائه نماید و در مدت پنج سال 55 میلیون و تا سال 2006 تعداد 333 میلیون ساعت سواچ بفروشد. گروه سواچ با اتخاذ سیاست یکپارچگی عمودی و تمرکز تحقیق و توسعه، تدارکات، نیروی انسانی و تولید و استقلال تصمیمات محصول، طراحی، بازاریابی و ارتباطات توسط هر برند توانست به این توفیقات دست یابد. استراتژی اتخاذ شده توسط مدیریت شرکت سواچ سوئیس یک نمونه از استراتژی اقیانوس آبی است که برای تقویت قدرت رقابت با رقبا و افزایش ارزش پیشنهادی به مشتری و کاهش هزینه مشتری چهار محور اصلی دارد که عبارتند از کاهش، افزایش، خلق و حذف (ERRC) که با خلق و افزایش ارزش را بالا میبرد و با کاهش و حذف هزینه­ها را می­کاهد. هرچند صنایع چین با قیمت­های استثنایی رقابت را برای صنایع مختلف داخلی بسیار سخت و حتی دور از ذهن ساخته ولی با اتخاذ استراتژی مناسب و مدیریت متمرکز و واحد میتوان در این چالش توفیقات ارزشمندی کسب نمود بویژه با چند سابقه واقعی در این حوزه که قیمت­های پیشنهادی از برخی شرکتهای چینی بین ۳ تا چهار برابر قیمت صنایع داخلی بود از جمله در علائم و ارتباطات راه­آهن اصفهان- شیراز، مناقصه برقی­سازی راه­ آهن تهران- مشهد در ۱۳۸۷ و نمونه دیگر که یکی از شرکتهای ایرانی توانست در مناقصه واگن در پاکستان در مقابل چینی­ها برنده شود. هرچند بی توجهی به اثر تنوع واگنهای مترو شهرهای مختلف کشور در حالی که ابعاد و مشخصات بالای 95% آنها مشابه بودند و حتی ریل آنها، بستر اتخاذ استراتژی اقیانوس آبی را ناهموار و خرید ۳۱۵ واگن مترو برای سه شهر از یکی از شرکتهای چینی در حالی که امکان ساخت مشارکتی آن در صنایع داخلی فراهم بود موجب شده صنایع ریلی بیش از پیش تضعیف شوند لکن رویکرد اقتصاد مقامتی، دستیابی بهبود را همچنان قابل تحقق می‌کند. مرجع : تین نیوز

ادامه
31 مرداد 2016

کاهش مصرف آب در برج خنک کن-کولینگ تاور

جهت مطالعه خدمات شرکت آراکو در حوزه طراحی و فروش برج خنک کننده،پکینگ و کولینگ تاور صنعتی، بر روی این نوشته کلیک نمایید. خشکسالی های اخیر و کاهش منابع آب در اقصی نقاط دنیا به خصوص ایران از یکسو و افزایش قیمت های آب و برق از سوی دیگر، موجب گردیده است که مدیران کلان سازمانها و کارخانجات، در فکر کاهش مصرف آب و برق در تجهیزات خود باشند. یکی از تجهیزاتی که مصرف آب بسیار زیادی دارد و در عین حال در صورت فرسودگی و عدم بهره گیری از علم روز می تواند موجب اتلاف فراوان آب و برق گردد، برج خنک کننده(Cooling Tower) است. برجهای خنک کننده پالایشگاه، نیروگاه، پتروشیمی و صنایع فولاد به دلیل حجم بالای آب خنک شونده، ابعاد بسیار بزرگی دارند و عموما به صورت برج های خنک کن صنعتی بتنی و فایبر گلاسی هستند. عملیات بهینه سازی مصرف آب برج های خنک کننده، شامل موارد مختلفی است که مهمترین آنها عبارتند از : شبیه سازی جریان هوا در برج خنک کن فعلی به منظور شناخت وضعیت موجود و یافتن نقاط بحرانی در برج اندازه برداری و اندازه گیری های میدانی هوا و آب محاسبات ترمودینامیکی تبخیر ارائه راهکارهای کاهش مصرف آب در برج خنک کن بررسی و امکان سنجی استفاده از سیستم هوشمند کنترل آنلاین رطوبت و حرارت در برج خنک کن باید توجه داشت که کلیه این مراحل، باید توسط تیم متخصص و با تجربه در حوزه برج خنک کن صورت گیرد. در نهایت اصلاحات اصلی، بسته به نوع برج و شرایط عملکرد و همچنین وضعیت قطعات آن، باید در بخش های ذیل صورت پذیرد: فن برج خنک کن قطره گیر پکینگ برج خنک کن موتور، گیربکس و درایو شفت برج خنک کن لوور برج خنک کن شرکت آراکو با سابقه ای مناسب در حوزه شبیه سازی سیالاتی و طراحی و بهینه سازی برج های خنک کن، آماده همکاری با  صنایع مختلف به خصوص پتروشیمی ها و پالایشگاه ها در حوزه بهینه سازی برج خنک کننده می باشد. کاهش مصرف آب در برج خنک کن مشاوره انتخاب پکینگ کولینگ تاور صنعتی فروش برج خنک کن فایبر گلاس با استاندارد CE اروپا فروش پکینگ فیلم PP و PVC و فیلینگ ضد رسوب شرکت آراکو - محمد قربانعلی بیک 09124780268 02166561974 02166129745 طراحی و فروش کولینگ تاور فایبر گلاس و فروش قطره گیر و پکینگ برج خنک کننده: http://cooling-tower.blog.ir

ادامه
31 مرداد 2016

مهندسی معکوس – بخش سوم

مهندسی معکوس – بخش سوم در بخش های گذشته در خصوص تعریف مهندسی معکوس ، کاربرد ها و هدف های آن و اطلاعات اصلی مورد نیاز برای طی پروسه مهندسی معکوس توضیح داده شد. همچنین راجع به بخش اول این پروسه که استخراج اطلاعات ابعادی است مطالبی بیان شد. در این مقاله توضیحاتی در خصوص پروسه دیگر لازم در مهندسی معکوس که مواد تشکیل دهنده است ارائه می شود. هر یک از اجزای یک سیستم که برای رسیدن به هدف خاصی طراحی شده است، نیازمند ویژگی های خاصی است. در یک خودرو هزاران قطعه وجود دارد که هر یک وظیفه ای دارد و باید به گونه ای طراحی شود که بهترین عملکرد را داشته باشد. تایرها باید منعطف باشند و در عین حال در مقابل کشش و فشار مقاومت بالایی از خود نشان دهند. شاسی خودرو لازم است تا صلب و تا جای ممکن سبک باشد. بدنه سیلندر باید به راحتی ریخته گری شده و قابلیت تراشکاری مناسبی داشته باشد و در عین حال ضریب انتقال حرارت بالایی داشته باشد. دستیابی به این ویژگی ها بدون اطلاعات دقیق از مواد تشکیل دهنده قطعه امکان پذیر نخواهد بود و در صورتی که ویژگی های فیزیکی و شیمیایی دو قطعه با هم یکسان نباشند، حتی با وجود تطابق کامل ویژگی های ابعادی، پروسه مهندسی معکوس ناقص خواهد ماند و محصول نهایی نیازهای هدف را برآورده نخواهد کرد. دریافت و آنالیز اطلاعات مواد تشکیل دهنده قطعه که یک بخش بسیار مهم پروسه مهندسی معکوس است آنالیز مواد ( Material Analysis ) نامیده می شود. در پروسه آنالیز مواد که بخشی از علم شیمی تجزیه است، ساختار مولکولی و درصد عناصر تشکیل دهنده مشخص می گردد. روش های بسیار زیادی برای آنالیز مواد کشف شده است. گزافه نیست اگر بگوییم که بیش از 100 روش مختلف برای این کار وجود دارد. در صورت تمایل می توانید به لینک زیر در دانشنامه ویکیپدیا رجوع کنید تا این روش ها را ملاحظه فرمایید. اما برای طبقه بندی، این روش ها را به چند دسته تقسیم می کنند. آنالیز عنصری: در این روش تنها نوع عنصر و یا مقدار آن مشخص شده ولی ساختار کریستالی عنصر یا ماده تعیین نمی شود. نام دیگر این روش آنالیز شیمیایی است. آنالیز فازی: در این نوع آنالیز، ساختار کریستالی یا کانی های موجود در ماده مشخص می شود. آنالیز ریزساختاری: در این روش شکل، اندازه و توزیع فازها بررسی می شود. این ویژگی ها اثر مهمی بر خواص نهایی ماده دارند. البته دسته بندی های دیگری نیز در علم آنالیز مواد وجود دارد. در بسیاری از آزمایشگاه ها و تست های مخرب  و غیر مخرب به عنوان اولین مشخصه باید تعیین گردد. در پروسه مهندسی معکوس چنانچه عملیات اندازه برداری انجام نشده یا نمونه امانی باشد، حتما باید از روشهای تست غیر مخرب استفاده کرد. بخش آنالیز مواد شامل موارد دیگری نیز هست که در بسیاری از پروژه های مهندسی معکوس با آن برخورد خواهید کرد. نیاز به بررسی پوشش سطحی، سختی سنجی و عملیات حراتی جزء معمول ترین اطلاعات مورد نیاز در پروسه مهندسی معکوس قطعات مختلف است. بدون شک مانند بحث اندازی گیری ابعادی یک قطعه، دریافت اطلاعات مواد نیز خود نیازمند تخصص و ابزارهای فراوان است که در این مقالات مجال پرداختن به آن وجود ندارد. نگارنده : حسین قربانعلی بیک - مدیر بخش مهندسی معکوس و مدلسازی - شرکت آراکو

ادامه
26 مرداد 2016

نقش استراتژیک راه‌آهن در حمل انبوه آب

نقش استراتژیک راه‌آهن در حمل انبوه آب وبلاگ تین‌نیوز، عباس قربانعلی بیک| سازمان ملل در طی گزارشی اعلام کرد تا سال 2030 جمعیت جهان به 35% غذای بیشتر و 40% آب بیشتر نیاز دارد. بر اساس گزارش فائو (سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد) متوسط واردات محصولات کشاورزی ایران طی یک دهه اخیر از حیث وزنی حدود 10 میلیون تن در سال بوده (بیشترین آن 16 میلیون تن در سال 91 و کمترین آن 6 میلیون تن در سال 83 بوده) و ارزش آن از 2 میلیارد دلار به 8 میلیارد دلار رسیده (متوسط ارزش بر تن از 250 به 750 دلار رسیده) و این در حالی است که عمده محصولات مذکور را برنج، گندم، ذرت و روغن نباتی تشکیل میدهند. با یک برآورد ساده میتوان تعداد اشتغال کشاورزی از دست رفته را محاسبه نمود و طبیعتا این محصولات بدلیل ارزش وزنی و حجمی پایین هیچ ارزش رقابتی برای قاچاق شدن ندارند و لذا با جایگزینی آن با تولیدات داخلی نه تنها میتوان به اشتغال قابل توجهی رسید بلکه نرخ مهاجرت از روستاها را میتوان کاهش داد که در بند 20 سیاستهای مقام معظم رهبری برای تدوین برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است. از سوی دیگر در بررسیهای اوایل دهه هشتاد، با استفاده از تجربیات راه ­آهن ­ های خصوصی آمریکا و کاهش سهم حمل مواد نفتی با خط لوله، راهکار جایگزین احداث خط لوله 52 اینچ برای ترانزیت نفت خام (از بندر نکا به بندر جاسک که ظرفیت 100 میلیون تن در سال را داشت و قرار بود با هزینه 4 میلیارد دلار اجرا شود)، استفاده ترکیبی از ظرفیت خط لوله نکا - ری و راه ­آهن تهران - بندرعباس به یکی از معاونین وزیر نفت پیشنهاد و مورد استقبال واقع گردید و با حمایت ایشان، مساعدت وزیر و شرکت نفت حمایتی برای خرید لکوموتیو برقی برای راه­ آهن برقی بافق بندرعباس جلب گردید. قابل توجه اینکه حداکثر ظرفیت جهانی محقق شده راه ­آهن یک خطه دیزلی بیش از 100 میلیون تن و در مسیر دو خطه برقی تا 300 میلیون تن در سال بوده که اکنون از 400 فراتر رفته است(یعنی چهار برابر ظرفیت بزرگترین خط لوله نفتی کشور). با توجه به انعقاد قرارداد خط لوله آب در حال احداث در مسیر بندرعباس به گل گهر با هزینه 1400 میلیارد تومان (هر کیلومتر حدود 5 میلیارد تومان) و نیاز سایر شهرهای کشور در استانهای مرکزی، جنوبی و شرقی بویژه استان یزد به آب، و نظر به برنامه تکمیل دوخطه بافق بندرعباس و برنامه دو خطه کردن بافق- یزد- اصفهان و با نگاهی به مقاله مندرج در مجله Railway Age با عنوان (If crude by rail, why not water)، به نظر میرسد لازم باشد مطالعاتی برای انتقال آب به استانهای مرکزی و کم آب با استفاده از ظرفیتهای ریلی موجود و آتی انجام گردد و بررسیهایی برای مقایسه دو گزینه از حیث اقتصادی، محیط زیستی، پدافندی و ... انجام شود. تجربه راه آهن هند در حمل روزانه 3 میلیون لیتر آب آشامیدنی برای مناطق بحران زده در سه دهه قبل و نتایج درخشان ابداع و استفاده از قنوات در هزاران سال پیش توسط ایرانیان برای حل بحران آب این نوید را میدهد که میتوان با مهندسی مناسب از ظرفیتهای کشور برای رفع این بحران اقتصادی و اجتماعی بهره برد. با توجه به موضوع ارائه شده در 30 بهمن 94 با عنوان مشارکت بخش خصوصی در توسعه طولی شبکه راه‌­آهن میتوان علاوه بر خطوط موجود با واگذاری امتیاز استفاده از زمینهای کشاورزی بلامعارض اطراف خطوط ریلی جدید مانند مسیر چابهار- زاهدان، زاهدان- مشهد و ... بخش خصوصی را جهت حضور موثر در این عرصه حیاتی ترغیب کرد. منبع : تین نیوز

ادامه
24 مرداد 2016

شبیه سازی انتقال حرارت در مدار های الکتریکی

تولید بردها و مدارات الکتریکی (مدار ها و تجهیزات کنترلی، مخابراتی،موتورها، تجهیزات ذخیره سازی و ...) یکی از بخش های مهم صنایع امروزی است. این تولیدات که با پیشرفت های حوزه IT روز به روز گسترده تر می شوند در حوزه طراحی الزامات خاصی دارند. پس از طراحی مدار و اجزا الکتریکی، یکی از موارد مهم در این حوزه، طراحی و شبیه سازی انتقال حرارت خواهد بود. این نوع شبیه سازی ها به شما کمک خواهد نمود تا با توجه به مشخصات قطعات و المانهای الکتریکی موجود(پردازنده، مقاومت، حافظه، خازن و ...) و با در نظر گرفتن دمای مطلوب کارکرد قطعات و مدار، میزان انتقال حرارت و وضعیت جریان هوا در داخل برد یا تجهیز الکتریکی را رصد نمایید. به این ترتیب می توان پیش بینی های لازم برای جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد دمای تجهیز را در هنگام استفاده، لحاظ نمود و روش مناسبی برای خنک کردن المان ها در نظر گرفت. http://tunnel-ventilation.persianblog.ir/post/36

ادامه
20 تیر 2016

سالیدورک بهتر است یا کتیا

جهت دریافت اطلاعات بیشتر یا سفارش پروژه مدلسازی، طراحی و رندرینگ با نرم افزار سالیدورک (سالیدورکز) با شماره های شرکت آراکو (02166561974-02166595231) و یا شماره مستقیم 09124780268 و 09358322301 (قربانعلی بیک) تماس حاصل فرمائید. سالیدورک بهتر است یا کتیا بدون شک برای بسیاری از کارخانجات، شرکت ها و دانشجویان رشته مهندسی مکانیک این سؤال مطرح شده است که از بین نرم افزارهای فراوان مهندسی مکانیک کدام یک را انتخاب کنند. با ظهور نرم افزارهای مهندسی و در رأس آن مهندسی مکانیک، سرعت تحقیق و توسعه محصولات به شدت افزایش یافته در حالی که بصورت همزمان هزینه مراحل طراحی تا ساخت یک محصول کاهش یافته است. نرم افزارهای نسل پنجم مهندسی مکانیک که بازوی اصلی شرکت ها در تمام مراحل طراحی، مهندسی و تولید هستند و در تمام این پروسه ها دخالت دارند، جهش دیگری در افزایش سرعت پیشرفت تکنولوژی پدید آورده اند. در حقیقت پروسه طراحی، مهندسی و تولید با کامپیوتر (CAD / CAE / CAM) به کمک مهندسین و طراحان آمده است تا با دقت بالاتر به خلاقیت و نوآوری بپردازند. البته پروسه طراحی، مهندسی و تولید با کامپیوتر مختص نرم افزارهای نسل پنجم مهندسی مکانیک است. با وجود آنکه تا اواخر قرن بیستم نرم افزار AutoCAD محصول شرکت Autodesk در صنایع مکانیک و زیرمجموعه های آن، صنایع عمران و حتی برق و مخابرات تقریبا بدون رقیب بوده است، پس از ورود نرم افزارهای جدید و افزایش قابلیت های این نرم افزارها، شرکت ها، کارخانجات و دانشگاه ها به سمت آنها حرکت کردند. در کشور ما نیز با وجود دسترسی آسان و ارزان قیمت به انواع نرم افزارهای مهندسی مکانیک، دو نرم افزار سالیدورکز و کتیا که هر دو متعلق به شرکت فرانسوی داسالت سیستم هستند (Dassault systems SOLIDWORKS / CATIA) بیشتر از سایرین مورد اقبال و توجه در میان دانشجویان، اساتید، صنعتگران و کارخانجات قرار گرفتند. در ادامه سعی بر آن است تا با ارائه آمار و مقایسه این دو نرم افزار، معیارهای مناسب جهت انتخاب نهایی بیان گردد. برای مقایسه جهانی دو محصول از لحاظ سهم بازار، نرم افزار سالیدورکز (که در ایران به اشتباه سالیدورک نامیده می شود) در وضعیت بسیار بهتری قرار دارد. به گونه ای که نه تنها نسبت به کتیا بلکه در میان تمام نرم افزارهای طراحی مهندسی (CAD) در بالاترین رده بندی قرار دارد. تحلیل کارشناسان این شرکت در خصوص دلیل این اختلاف فاحش بازار جهانی سالیدورکز (سالیدورک) با سایر نرم افزارهای طراحی مهندسی بویژه کتیا (سهم 22.7 درصدی سالیدورکز در مقایسه با سهم 1.2 درصدی کتیا) به دو عامل اصلی برمی گردد. • قیمت نرم افزار • سهولت یادگیری و استفاده از نرم افزار به دلیل عدم رعایت حق کپی رایت در ایران، پکیج کامل هر دوی این نرم افزارها با قیمت بسیار پایین (بین 10 تا 20 هزار تومان بسته به شرکت شکننده قفل) عرضه می شوند که همین امر موجب دردسترس بودن پکیج های کامل این نرم افزارها برای عموم (حتی برای اشخاص) شده است. البته این موضوع (قیمت تمام شده) تنها دلیل برتری بارز سالیدورکز نسبت به کتیا در بازار جهانی نبوده است. برتری هایی مانند فایل های Readable و Writeable، تعداد زبان های قابل پشتیبانی، سیستم عامل ها، تخمین هزینه و ... از دلایل دیگر این برتری در بازار جهامی می باشد. در نوشتارهای آتی در خصوص توانایی های تخصصی دو نرم افزار سالیدورکز (سالیدورک) و کتیا و مقایسه آنها مطالب بیشتری بیان می شود. در مطالب بالا در خصوص انتخاب صحیح نرم افزار های طراحی مکانیکی و برتری مطلق نرم افزار سالیدورک (سالیدورکز) در این بازار مطالبی بیان شد. این نرم افزارها که با CAD-Computer Aided Design شناخته می شوند، امروزه تنوع بسیار زیادی دارند. از نرم افزارهای مجانی مانند Sketch UP شرکت Google تا نرم افزارهایی مانند کتیا که خریداری نسخه های کامل آن برای یک شرکت ممکن است تا چند میلیون دلار هزینه داشته باشد. البته فاکتور قیمت با توجه به عدم رعایت قانون کپی رایت در ایران و نرم افزارهای قفل شکسته، عملا تعیین کننده نخواهد بود. برای امکان مقایسه مناسب تر، قیمت چند نرم افزار مطرح طراحی مکانیکی در جدول زیر نشان داده می شود: Maintenance and services per year Max. Price per seat Min. Price per seat Soft wear name ~30% 7,995$ (Premium) 150$ (Student version) 3,995$ (Standard) SOLIDWORKS 18% 65,000$ (Full version) 9000$ (Basic) CATIA ~30% 9,995$ (HSM Pro) 1,495$ (LT suite) INVENTOR همانگونه که مشخص است، قیمت نرم افزار سالیدورک (سالیدورکز) نسبت به رقبای مطرح بسیار کمتر است. این قیمت ها برای نصب یک نرم افزار روی یک سیستم تعیین شده در حالی که در یک شرکت متوسط که تعداد پرسنل بخش مهندسی و طراحی آن حداقل 20 نفر باشد، اختلاف فاحشی در تأمین هزینه نرم افزار بوجود می آید. البته فاکتور قیمت و سهولت یادگیری ( User Friendly ) تنها عوامل برتری مطلق نرم افزار سالیدورک در بازار نیستند. پشتیبانی از فایل های بسیار زیاد با فرمت های مختلف، برآورد هزینه و بسیاری عوامل دیگر در این برتری تأثیر داشته. با این حال برای انتخاب نرم افزار مناسب، هر شرکت و مجموعه ای نیاز دارد تا از قابلیت های نرم افزار های مختلف آگاه باشد و با مقایسه این قابلیت ها با نیازهای صنعت خود، اقدام به انتخاب نماید. جدول زیر به منظور مقایسه قابلیت های سه نرم افزار مطرح بازار برای اقشار مختلف (صنعتگران، اساتید و دانشجویان) تهیه شده : INVENTOR CATIA SOLID WORKS Soft wear name Field of comparison Y N N Architectural Intended use Y Y Y Mechanical Y Y Y Electrical N Y N Cost estimation Main functionality Y Y Y Part/Assembly Y Y Y Simulation & analysis Y Y Y Animation & rendering Y Y Y Documentation Y Y Y Automotive Industry N Y N Aero Space N N Y Aircraft N Y N Consumer Products N Y Y Electronics N Y N Energy N Y N Medical N Y N Archive and Share Productivity Features Y N N Manage User Roles and Permissions N Y Y Design-Model Consistency Y N Y 2D to 3D CAD Conversion Collaboration Features N Y N Multiple User Reviews N Y Y Copy Surface Advanced Surfacing Features N Y N Create Mid Surfaces N Y N Create Organic Shapes N Y N Create Planar Surfaces N Y Y Curvature Analysis N Y N Deviation Analysis N Y Y Draft Analysis N Y N Extend N Y N Freeform Radiated Surface N Y N Gaussian Analysis N Y Y Heal N Y N Knit N Y N Loft N Y N Min Radius Analysis N Y N Move/Copy Face N Y N Replace Face N Y Y Stylize Shapes N Y N Surface Fill N Y N Symmetry Check Analysis N Y Y Thickness Analysis N Y N Trim N Y N Undercut Analysis Y N Y Automatic Wire Numbering Electrical Features N N Y Detailing Tools N N Y Electrical Symbol Library Y Y Y 2D Circuit Design Y Y Y 3D Electrical System Modeling N Y Y Bend Allowance/Deduction Sheet Metal Design Features Y Y N Bend Lines N Y N Forming Tools N Y N Hole Tables Y N N Punch Tables N Y N Toggle Flat Display N Y Y Weld Table Y Y Y Bend Table Y Y Y Placement Sketches N Y N ACIS Writable Files Y N N DWF Y Y N DWG N Y N IGES N Y N IGS N Y N JPEG N Y N Parasolid N Y N PDF N Y N PROE N Y N SAT N Y N STEP N Y N STL N Y N STP N Y N TIF/TIFF N Y N ACIS Readable Files Y N N DWF Y Y N DWG N Y Y IGES N Y N IGS N Y N STP N Y N Parasolid N Y N PDF N Y N PROE N Y N SAT N Y N STEP N Y N STL Y Y N Chinese Languages Y Y N Czech N Y N Dutch Y Y N French Y Y N Italian Y Y N Japanese Y Y N Korean Y Y N Portugese Y Y N Russian Y Y N Spanish Y Y Y English با توجه به جدول فوق چنانچه بخواهیم مزیت های فنی سالیدورک را نسبت به سایر نرم افزار های طراحی مکانیکی بصورت خلاصه بیان کنیم میتوان به این موارد اشاره کرد: تخمین هزینه بازه کاربری در صنایع قابلیت های کامل ورق کاری قابلیت های فوق العاده مدلسازی سطح ( Surface modeling ) پشتیبانی از انواع بسیار زیاد فایل ها با پسوند های مختلف پشتیبانی از زبان های مختلف http://solidworks-training-iran.persianblog.ir/post/58

ادامه
16 تیر 2016

مهندسی معکوس - بخش دوم

در بخش اول مقاله در خصوص تعریف مهندسی معکوس و کاربرد های آن در علوم، صنایع و فرآیندهای مختلف توضیح داده شد. بدون شک تاکنون متوجه شده اید که مهندسی معکوس تنها یک روش برای استفاده در صنایع نیست، بلکه کاربرد های بسیار وسیع تری دارد. از حل مسائل و روش های تست زنی تا تحلیل و آنالیز استراتژی های کلان دفاعی و اقتصادی کشورها. اما در این سری مقالات کوشش بر آن است تا استفاده های صنعتی این روش بویژه در مبحث مهندسی معکوس قطعات و دستگاه ها مورد بررسی قرار گرفته شود. همانگونه که بیان شد برای مهندسی معکوس یک قطعه یا دستگاه سه نوع اطلاعات مورد نیاز است. در نگاه اول ممکن بنظر بیاید مهمترین این اطلاعات، درک صحیح و کاملی از ابعاد قطعه خواهد بود. برای اندازه گیری دقیق ابعاد قطعه به عنوان گام اول از پروسه مهندسی معکوس روش ها و تجهیزات مختلفی وجود دارد. از منظر تکنولوژی روش های اندازه گیری در مهندسی مکانیک به دو بخش تقسیم می شوند : روش های اندازی گیری دستی (سنتی) روش های اندازی گیری کامپیوتری (مدرن) از روش های اندازی گیری سنتی به تجهیزاتی مانند میکرومتر، کولیس ( Vernier caliper )، ساعت های اندازی گیری، گیج ها، فیکسچرها و ... می توان اشاره کرد. در متد اندازه گیری مدرن، نیاز به افزایش سرعت اندازی گیری، کاهش دخالت خطاهای انسانی، افزایش دقت و قابلیت مقایسه ابعادی سطوح پیچیده منجر به آن شد تا روش هایی دیگری برای اندازه گیری ابعاد قطعات اختراع و توسعه بیابند. برای مثال بررسی ابعاد دقیق سطح تیغه یک توربین گاز با روش های سنتی امکان پذیر نیست. از طرفی این اندازه گیری به منظور پایش مرتب ابعاد کامل قطعات تولیدی در یک کارخانه، بویژه در قطعات حساس جهت افزایش کیفیت عملکرد دستگاه و جلوگیری از خطرات بسیار ضروری می نمود. از این رو، روش هایی بر اساس سیستم های کامپیوتری و با کمک حسگرهای مکانیکی و اپتیک در مراکز علمی و صنعتی ارائه شد. این متد ها در کارخانجات و شرکت های پیشرو اکثرا به منظور کنترل کیفیت و در شرکت های دیگر برای هدف مهندسی معکوس استفاده می شوند. از این روش ها و تجهیزات می توان به موارد ذیل اشاره نمود. CMM – Coordinate Measuring Machine Laser Scanner Cloud point Scanner در سیستم های CMM که از دقیق ترین تجهیزات اندازه گیری ابعادی کامپیوتری هستند، یک حسگر بسیار دقیق ( Probe ) بصورت مکانیکی با سطح جسم برخورد می کند و توسط سنسور ها ابعاد دقیق قطعه را اندازه می گیرد. ایسن سیستم بسیار دقیق بوده اما سرعت اندازه گیری آن پایین است. تجهیزات Laser Scanner برای بررسی دقیق پروفیل ها استفاده می شوند. برای مثال در یک خط تولید بلبرینگ برای اندازه گیری دقیق Bore و OD و یا برای بررسی پروفیل مقطع یک چرخ دنده از این نوع دستگاه می توان استفاده نمود. مزیت دستگاه های Laser Scanner به سرعت بسیار بالای آنهاست. بگونه ای که اندازه برداری از سطح مقطع تجهیزات و قطعات می تواند حتی بدون توقف خط تولید انجام پذیرد. اما تکنولوژی Cloud of Points یا ابر نقاط که از جدیدترین تکنولوژی های مورد استفاده در صنایع است که بیشترین کاربرد را در مهندسی معکوس دارد. در این دستگاه ها با استفاده از سیستم های پردازش تصویر می توان از کل سطح مقطع یک قطعه با دقت بسیار بالا، توده ای از نقاط ایجاد نمود. این توده تشکیل شده از نقاط از لحاظ بصری مانند یک ابر می باشد و به این دلیل به آن ابر نقاط می گویند. مزیت تکنولوژی ابر نقاط نسبت به سایر روش ها در این است که اطلاعات این متد توسط نرم افزارهای نسل پنجم مهندسی مکانیک مانند سالیدورکز ( Solidworks ) یا کتیا قابل خواندن است و به راحتی می توان این اطلاعات را به فایل های قابل ویرایش با فرمت های مختلف نرم افزارهای CAD تبدیل نمود. دقت دستگاه های ابر نقاط بعضا تا 5 میکرون قابل دستیابی است. نرم افزار سالیدورکز یکی از بهترین رابط های کاربری را برای تبدیل فایل های ابر نقاط به مدل سه بعدی در نسخه های جدید خود گنجانده است. از این رو ترکیب این نرم افزار با تکنولوژی ابر نقاط، منتج به یکی از بهترین، سریع ترین و دقیق ترین روش های اندازه برداری در پروسه مهندسی معکوس خواهد شد.

ادامه
12 تیر 2016

مهندسی معکوس - بخش اول

مهندسی معکوس ( Reverse Engineering ) به علمی گفته می‌شود که از پاسخ به سوال می‌رسند و در واقع فرایند کشف اصول تکنولوژیکی یک دستگاه، شیئ یا یک سیستم می‌باشد که از طریق تجزیه و تحلیل ساختار و عملکرد آن حاصل می‌شود. در اکثر مواقع موضوع مورد بررسی یک دستگاه مکانیکی، الکتریکی، برنامه نرم‌افزاری یا یک ماده بیولوژیکی یا شیمیایی می‌باشد که بدون داشتن دانش قبلی و تنها با جداسازی اجزا و تجزیه و تحلیل شیوه عملکرد آن، سعی در ایجاد یک نمونه جدید از آن می‌گردد. مهندسی معکوس به طور عمده در استفاده‌های تجاری و نظامی به کار می‌رود و هدف آن استنباط پارامترهای طراحی یک محصول موجود بدون داشتن دانش کافی در زمینه تولید آن محصول و فقط با پیمودن فرایند معکوس و به کارگیری تکنیک‌های مشابه می‌باشد. دلایل استفاده از مهندسی معکوس نوسازی نرم‌افزار: مهندسی معکوس به صورت کلی برای درک وضعیت موجود برنامه مورد نیاز است. نگهداری نرم‌افزار: مهندسی معکوس نرم‌افزار می‌تواند مستندات لازم را برای درک وضعیت فعلی نرم‌افزار سیستم فراهم کند. آنالیز محصول: برای بررسی اینکه یک محصول چه گونه کار می‌کند، از چه اجزایی تشکیل شده، برآورد هزینه‌ها و مشخص کردن حقوق مالکیت بالقوه. بازبینی امنیتی بدست آوردن اطلاعات حساس به کمک دیس اسمبل و تجزیه و تحلیل طراحی اجزای سیستم حذف محافظ کپی، دور زدن محدودیت‌های دسترسی. ایجاد کپی‌های بدون مجوز - تایید نشده. اهداف علمی - آموزشی برای مهندسی معکوس قطعات مکانیکی سه نوع اطلاعات اصلی مورد نیاز است که استخراج هر یک از این اطلاعات نیازمند روش ها، مهارت ها و تجارب خاصی است و هر یک به نوبه خود بسیار ضروری و حیاتی هستند. بدون شک استخراج اطلاعات مورد نیاز برای مهندسی معکوس قطعات صنعتی تنها با در اختیار داشتن تجهیزات، دستگاه ها و تسلط به نرم افزار های مهندسی امکان پذیر نخواهد بود بلکه نیازمند درک صحیح از جایگاه، وظیفه و عملکرد قطعه، همچنین تجربه کاری در زمینه های مشابه می باشد. در زیر اطلاعات اصلی مورد نیاز برای انجام پروسه مهندسی معکوس بصورت تیتر وار بیان شده است . 1-اطلاعات ابعادی 2-اطلاعات مواد تشکیل دهنده 3-پروسه ساخت ممکن است این سؤال پیش بیاید که برای ساخت و تولید یک قطعه اطلاعات بسیار بیشتری مورد نیاز است. اطلاعاتی مانند محیط مورد استفاده، نوع کاربرد، قطعات درگیر، وظیفه قطعه در مجموعه، تنشهای اعمالی و حتی طول عمر و هزینه تمام شده در خصوص طراحی، جنس و پروسه ساخت یک قطعه بسیار حیاتی هستند، اما همانطور که در ابتدای مطلب توضیح داده شد، مهندسی معکوس فرآیند طراحی و تولید یک محصول بدون طی کردن و یا حتی در اختیار داشتن علم طراحی است. در هفته های آینده هر یک از اطلاعات مورد نیاز بیان شده برای انجام فرآیند مهندسی معکوس بصورت تخصصی تر مورد بررسی و قرار خواهد گرفت . http://solidworks-training-iran.persianblog.ir/post/52

ادامه
4 تیر 2016

سیستم مدیریت اطلاعات محصول - سالیدورک - سالیدورکز PDM

پی دی ام چیست - Solidworks PDM چیست؟ پی دی ام - PDM مخفف Product data Management یا سیستم مدیریت اطلاعات محصول می باشد. در حقیقت PDM - پی دی ام به عنوان یک رابط بین پرسنل واحد طراحی و سایر واحد ها عمل کرده و چرخه تبادل، تائید و تصویب اطلاعات فنی محصول و مدل های سه بعدی تهیه شده را سامان می دهد. سیستم مدیریت اطلاعات محصول ( Product Data Management - PDM ) که مختص نرم افزارهای نسل پنجم CAD می باشد، بخش تکمیلی ( Add in ) یک نرم افزار برای جستجو، کنترل و مدیریت اطلاعات مرتبط با یک محصول است. این اطلاعات معمولا ویژگی های فنی، اطلاعات سازندگان و توسعه دهنده محصول و آلیاژ ها و مواد مصرف شده را شامل می شود. استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات محصول – PDM به ویژه در شرکت ها و مجموعه های بزرگ صنعتی اجازه می دهد تا افراد و تیم های مختلف با تخصص های متفاوت بصورت همزمان بر روی قطعات و محصولات پیچیده با بازه گسترده ای از ویژگی و استانداردها کار کنند. این نرم افزار میتواند با مدیریت پروژه امکان کردن فعالیت کلیه افراد تیم های مرتبط با طراحی و ایجاد دسترسی ها در سطوح مختلف برای کارکنان پروژه را بر اساس خواست مدیر مربوطه ارائه کند. دو نسخه مختلف نرم افزار PDM عبارتند از PDM work group و PDM Enterprise که نسخه Work Group برای شرکتهایی با کمتر از 10 سیستم که از نرم افزار سالیدورکز به عنوان نرم افزار اصلی استفاده می کنند استفاده می شود. اما نسخه PDM Enterprise برای شرکتهایی با بیش از 10 سیستم  پیشنهاد می گردد. مزیت دیگر نسخه Enterprise به قابلیت برقراری ارتباط بین نرم افزارهای مختلف ( Catia / SolidWorks / AutoCAD / Pro Engineering & … ) وجود دارد. این نسخه حتی دسترسی و ویرایش فایل های گزارش و اطلاعات مانند فایل های Office word/Exel را برای اشخاص مرتبط ارائه می دهد. یکی دیگر از امکانات دیگر این نرم افزار محاسبه هزینه ها و زمان تولید قطعات و محصول است. Enterprise PDM ارتباطات داخلی واحدهای مسئول در یک شرکت یا پروژه را در سطوح مختلف شبیه سازی کرده و به شما کمک می کند ضریب اشتباهات واحد طراحی را به حداقل رسانده و از تداخل در مدلها، نقشه ها و اطلاعات محصول جلوگیری کنید. یکی از نکات مهم در زمان نصب و راه اندازی سیستم مدیریت اطلاعات یا پی دی ام سالیدورکز، توجه به ورژن سالید ورک و نسخه ویندوز است. در این خصوص باید توجه داشت که در اکثر شرکت ها و سازمانها، کلیه ویندوزها مشابه هستند و به همین دلیل ابتدا باید همخوانی ویندوز و سالیدورک بررسی شود. به عنوان مثال پی دی ام سالید ورک 2016 بر روی ویندوز 8 نصب نمی شود ولی بر روی ویندوز 8.1 نصب خواهد شد. در تصویر ذیل همخوانی ویندوز و سالیدورکس نمایش داده شده است. برای مشاهده توضیحات تخصصی و دانلود آموزش های مربوط به Solidworks PDM - پی دی ام، به این آدرس مراجعه فرمائید : http://solidworks-iran.blog.ir/post/Solidworks-PDM-enterprise-professional پیاده سازی و راه اندازی مدیریت شبکه (پی دی ام) سالید ورکز نصب و اجرای سیستم Solidworks PDM Enterprise  تحت شبکه نصب و راه اندازی Solidworks PDM Professional آموزش و راه اندازی ENOVIA برای نرم افزار Catia (کتیا) شرکت آراکو - محمد قربانعلی بیک شماره تماس مستقیم : 09124780268 شماره تماس شرکت : 02166561974-02166129745 وبسایت : www.araco.ir ارتباط با ما در تلگرام : https://telegram.me/m_ghorbanalibeik مشاهده نمونه پروژه های آراکو در اینستاگرام : https://www.instagram.com/araco.ir http://solidworks-training-iran.persianblog.ir/post/30

ادامه
17 اردیبهشت 2016

شبیه سازی آتش سوزی و حریق

شبیه سازی آتش سوزی و حریق - FDS - PyroSim یکی از فعالیت هایی که با نرم افزارهای شبیه سازی سیالاتی مانند نرم افزار Pyrosim (پایرو سیم) و FDS می توان انجام داد، شبیه سازی حریق و آتش سوزی و نحوه گسترش آن است. به کمک شبیه سازی حریق  می توان سناریوهای مختلف وضعیت بحرانی را در هنگام آتش سوزی در مکان های مختلف مانند: تونلهای راه آهن و مترو، تونلهای جاده ای، کارخانجات، کارگاهها، مجتمع های مسکونی و تجاری، پل ها و سایر موارد بررسی نمود. برای انجام شبیه سازی آتش سوزی باید ابتدا مدل سه بعدی از محل مورد نظر تهیه نمود، سپس با مراجعه به اطلاعات ایستگاهها هواشناسی مجاور، اطلاعاتی از قبیل دمای متوسط هوا و سرعت و جهت باد غالب را به دست آورد. در نهایت با مشخص کردن متریال موجود در محیط  و موقعیت و شدت حریق فرضی، شبیه سازی را اجرا کرد. خروجی های شبیه سازی آتش سوزی عبارتند از نحوه حرکت گستردگی حریق و گازهای ناشی از حریق، نحوه گسترش آتش به مرور زمان، وضعیت دمایی نقاط مختلف در هنگام آتش سوزی و .... به کمک این شبیه سازی ها می توان سناریو های مربوط به تخلیه اضطراری و مقابله با حریق را اجرا نمود و در نواحی بحرانی در شرایط آتش سوزی را شناسایی کرد. http://tunnel-ventilation.persianblog.ir

ادامه
3 بهمن 2016

طراحی محصول

طراحی محصول به چه معناست ؟ طراحی محصول یا در اصطلاح لغوی آن " Product Design " به معنای پروسه بررسی، ارائه راه حل، ساخت و ارائه محصول جهت پاسخ گویی به یک نیاز میباشد. از آنجایی که در صنایع و رشته های مختلف تعاریف کاملا یکسانی از " طراحی محصول " وجود ندارد، دو تعریف کلی از این مفهوم ارائه میشود. یک تعریف به عنوان یک واژه و دیگری به عنوان سلسله ای از اقدامات و فعالیت ها. به عنوان یک واژه، طراحی محصول به معنای مشخصات یک مصنوع شامل فرم و شکل (از منظر زیبایی شناسی، حس قابل لمس از یک وسیله) و عملکرد (شامل قابلیت ها) آن است. اما به عنوان یک پروسه، به معنای مجموعه ای اقدامات و استراتژی ها، از مرحله ایده پردازی ( Idea Generation ) تا رسیدن به مرحله نهایی تجاری سازی ( Commercialization ) است. بصورت اصولی، طراحان محصول، ایده های مختلف را مفهوم پردازی و ارزیابی میکنند و سپس آن را بصورت تحقیقات در قالب های صنعتی و علمی تعریف میکنند. نقش طراحان محصول ترکیب هنر، علم و فن آوری ها برای خلق خدمات و محصولاتی است که مردم یا شرکت ها از آن استفاده میکنند. نقش روز افزون این افراد (طراحان محصول) اکنون با استفاده از فناوری ها و ابزار دنیای مجازی که شامل نرم افزارهای طراحی، تحلیل و شبیه سازی و ساخت بصورت گروهی و یکپارچه است، در حال توسعه روز افزون میباشد. این نرم افزار ها به طراحان اجازه میدهد که با برقراری ارتباط مؤثر و همفکری به بررسی و تحلیل کلیه جوانب طرح بپردازند و در نهایت محصولی را ارائه کنند که علاوه بر کیفیت بالاتر، نیاز به هزینه، زمان و نیروی انسانی کمتری نسبت به گذشته داشته باشد. http://solidworks-training-iran.persianblog.ir/post/55 https://plus.google.com/105118746978420641769/posts/AdCT7jfTzAG

ادامه