• 02166129745
  • info@araco.ir
طراحی و شبیه سازی تهویه تونل
13 مرداد 2016

طراحی و شبیه سازی تهویه تونل

طراحی تهویه تونل راه آهن و مترو

طراحی سیستم تهویه تونل راه آهن ، از جهاتی به طراحی تهویه تونل راه(جاده ای) شباهت دارد، لیکن با توجه به ویژگی های خاص حمل و نقل ریلی (مترو) و راه آهن، برای طراحی تهویه تونل در این پروژه ها باید با مفاهیم اصلی و برخی جزئیات آشنایی داشت.
همچنین باید توجه کرد که به دلیل استفاده از لکوموتیوهای دیزلی، طراحی تهویه تونل های راه آهن با طراحی تهویه تونل های مترو کاملا متفاوت می باشد.

با مراجعه به اطلاعات استخراج شده در خصوص وضعیت ناوگان و لکوموتیوها، می توان میزان گازهای خروجی از لکوموتیو را با درنظر گرفتن سرعت طرح و بهره برداری مسیر و تعداد لکوموتیوهای هر قطار و نیز شبیه سازی حرکتی انجام شده در آن مسیر،محاسبه نمود.
در طراحی تهویه تونل های راه آهن، در صورت عدم آشنایی شرکت مشاور با اطلاعات و جزئیات ویژه راه آهن و لکوموتیوهای دیزلی و یا با مبنا قرار دادن سیستم تهویه مترو که به دلیل برقی بودن قطارها، آلاینده چندانی تولید نمی کند، میزان هوای محاسبه شده جهت تهویه کافی نبوده و موجب بروز مشکلات و خسارات جبران ناپذیری در زمان ساخت و بهره برداری می گردد.

به عنوان مثال وضعیت تونل های محور لرستان حد فاصل دورود اندیمشک به خاطر قدیمی بودن زمان احداث تونل ها چندان مناسب نیست و افزایش غلظت آلاینده ها در تونل های راه آهن لرستان موجب بروز مشکلات فراوانی می گردد. از جمله این مشکلات می توان به بروز خطرات تنفسی برای مسافرین، کاهش توان لکوموتیو و در مواردی خاموش شدن لکوموتیو اشاره کرد.

طراحی تهویه تونل راه آهن و خطرهای ناشی از آلودگی هوا در تونل برای مسافران قطار

شبیه سازی و سیمولیشن تهویه تونل راه آهن و مترو

برای بررسی طراحی درست تهویه تونل، از سیمولیشن و شبیه سازی استفاده می شود. شبیه سازی تهویه - Ventilation CFD روش مناسبی برای مشاهده نحوه حرکت جریان هوا، سرعت، فشار و دمای هوا در نقاط مختلف تونل است. با سیمولیشن تهویه، هزینه های خرید تجهیزات، سعی و خطا و طراحی مجدد کم خواهد شد.

مزیت های شبیه سازی نحوه حرکت جریان هوا و تهویه

ویژگی ها و مزیتهای شبیه سازی و سیمولیشن تهویه

سیمولیشن و مدلسای دیگری که در مورد تهویه تونل ریلی می توان انجام داد، شبیه سازی آتش گرفتن قطار و نحوه انتشار و گسترش دود در داخل تونل است. این شبیه سازی کمک می کند اگر قطاری در داخل تونل به دلیل فنی یا بروز حادثه آتش گرفت، سناریو های مختلف خروجی مسافرین از داخل واگن های قطار و بیرون بردن افراد از داخل تونل بررسی شود.

امکانات و توانایی های پایروسیم در شبیه سازی آتش سوزی و پخش دود شرکت آراکو با سابقه مناسب در حوزه طراحی و شبیه سازی تهویه تونل و نیز آشنایی کامل با صنعت راه آهن و حمل و نقل ریلی آمادگی خود را جهت انجام پروژه های طراحی و شبیه سازی تهویه تونل های راه آهن و مترو و نیز طراحی و شبیه سازی تهویه ایستگاههای مترو اعلام می دارد.

محمد قربانعلی بیک
شرکت آراکو

طراحی و شبیه سازی تهویه تونل
طراحی و شبیه سازی تهویه زیرگذر
پروژه شبیه سازی سیالات ،انتقال حرارت و آئرودینامیک
طراحی و شبیه سازی تهویه صنعتی
طراحی و شبیه سازی CFD تهویه پارکینگ
شرکت آراکو
محمد قربانعلی بیک
09124780268
021-66129745
021-66561974

مرجع : وبلاگ تهویه تونل و تهویه صنعتی