احتمالا شما هم بارها عبارت رندر گرفتن و ساخت انیمیشن صنعتی را شنیده اید. در این مطلب علاوه بر معرفی خدمات آراکو ، ابتدا می خواهیم برای آشنایی بیشتر با رندر و تهیه انیمیشن برای معرفی محصول، توضیحاتی را به شما بدهیم.
همانطور که می دانید، تبلیغات امروزه جایگاه ویژه ای در افزایش فروش محصول کارخانه ها و تولید کنندگان دارد. در سالهای قبل که نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی رایج نبود، از روش عکاسی صنعتی(Industrial photography) برای ساختن کاتالوگ و بروشور استفاده می شد. در این روش محصول مورد نظر را در شرایط مناسبی قرار می دادند و پس از نورپردازی و آماده کردن صحنه، از محصول یا دستگاه، عکس صنعتی می گرفتند. تهیه عکس صنعتی معمولا یک روش نسبتا گران قیمت بود و اگر واحد تبلیغات از کیفیت عکس رضایت نداشت و یا زاویه دیگری را برای محصول پیشنهاد می کرد، تمام مراحل باید از اول انجام می شد. علاوه بر این عکاس باید تعداد زیادی عکس تهیه می کرد و حالت های مختلف نور پردازی را امتحان می کرد تا به نتیجه دلخواه برسد. به غیر از تمام این موارد، تجهیزات عکاسی خیلی گران قیمت است. به همین خاطر است که فرآیند عکاسی صنعتی بسیار هزینه بر و معمولا طولانی مدت است.
عکاسی صنعتی از محصول و دستگاه یک روش زمانبر و پر هزینه است و نیاز به تجهیزات زیادی دارد.
از دهه 90 میلادی به بعد، نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی CAD در بین مهندس ها و طراحان طرفداران زیادی پیدا کرد. با استفاده از این نرم افزارها مثل اتوکد(AutoCad)، سالیدورک(Solidworks) و کتیا(Catia)، شرکت های تولیدی موفق شدند طراحی محصولات خود را با سرعت و دقت بیشتری انجام بدهند و اشتباهات را به حداقل برسانند. یک ویژگی بسیار جالب که بعدا به نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی و کد اضافه شد، امکان تهیه رندر و انیمیشن صنعتی از روی مدل سه بعدی بود. اگر مایل به مطالعه توضیحات بیشتر در مورد نرم افزارهای طراحی مهندسی مکانیک هستید می توانید بر روی متن مقاله بررسی ویژگی های سالیدورکس کلیک کنید.
روش رندرینگ(Rendering)، یک نوع محاسبات کامپیوتری است که در آن مدل سه بعدی با در نظر گرفتن متریالی که طراح به قسمت های مختلف آن داده است، در معرض نورپردازی مجازی قرار می گیرد. نتیجه این عملیات یک تصویر است که مانند عکس صنعتی خواهد بود و از آن می شود در تهیه کاتالوگ، بروشور، بنر و عکس های تبلیغاتی استفاده کرد.
قابلیت رندر گرفتن از مدل سه بعدی محصول، امروزه در تعدادی از نرم افزارهای مهندسی قابل استفاده است. یکی از این نرم افزار ها که توانایی تولید رندرهای بسیار با کیفیتی دارد، سالیدورک(Solidworks) است. البته موتورهای رندر KeyShot و VRAY، Solidworks VIsualize هم به صورت تخصصی برای رندر گرفتن و ساختن انیمیشن و فیلم صنعتی از روی مدل سه بعدی توسعه یافته اند.
نمونه رندر صنعتی تهیه شده از روی مدل سه بعدی با نرم افزار سالیدورک توسط شرکت آراکو
در عملیات رندرینگ، طراح محصول و دستگاه بعد از اختصاص دادن متریال، نورپردازی مناسب را ایجاد می کند و دوربین را در زاویه مورد نظر قرار می دهد. در نهایت کیفیت و رزولوشن عکس را مشخص می کند. در ادامه رندرینگ شروع شده و با کیفیت مناسب، عکس تبلیغاتی و رندر تهیه می شود. روش رندرینگ صنعتی راه اقتصادی و مقرون به صرفه ای است که اکنون در شرکتهای بسیار بزرگ استفاده می شود. به عنوان مثال اگر تبلیغات و وبسایت شرکت اپل یا سامسونگ را ببینید، متوجه می شوید که از تصاویر رندر گرفته شده استفاده می کنند.
شرکت های بزرگ مثل اپل و سامسونگ تصاویر رندر شده را برای تبلیغات و معرفی محصول بکار می برند.
یکی از قابلیت های مهمی که رندرینگ تبلیغاتی و صنعتی محصول دارد این است که با توجه به استراتژی تیم تبلیغات یا واحد بازاریابی، شما می توانید تصاویری تولید کنید که در آن بخشی از محصول حذف یا به حالت شفاف در آمده باشد تا بتوانید جزئیات قطعات داخلی را به مشتری نشان دهید. ویژگی مفید دیگر رندر مدل سه بعدی محصول، امکان تهیه تصاویر رندر شده از زاویه های مختلف است.
نمونه تصویر رندر شده تبلیغاتی از محصول که بعضی از قسمت های آن شفاف شده است(مدلسازی سه بعدی با سالیدورک و رندرینگ توسط شرکت آراکو)
یک سوال بسیار مهم و پر تکرار این است که در رندرینگ چه کیفیتی را باید داشته باشیم تا هنگام چاپ کاتالوگ، بروشور و بنر، عکس واضح باشد؟ در این قسمت لازم است توضیحی در مورد یک اشتباه رایج در تبلیغات، بدهیم.
ممکن است شما هم با این مساله مواجه شده باشید که طراح کورل یا فوتوشاپ، به شما می گوید به تصویری با کیفیت 300 یا 150 (دی پی آی)DPI نیاز دارد. استفاده از دی پی آی(نقطه بر اینچ مربع) برای مشخص کردن کیفیت یک عکس کاملا اشتباه است. DPI به معنی تعداد پیکسل ها در یک اینچ مربع است. مسلما هر چقدر DPI بیشتر باشد، وضوع عکس هم افزایش می یابد. اما مساله این است که DPI به رزولوشن و ابعاد عکس بستگی دارد. مثلا اگر یک تصویر رندر شده برای چاپ در ابعاد 10*10 سانتیمتر 150 دی پی آی باشد، هنگام چاپ در ابعاد 7*7 سانتیمتر، وضوح عکس 300 DPI خواهد بود.
به همین خاطر وقتی که شما بخواهید سفارش رندر از یک مدل سه بعدی را بدهید، باید Resolution را مشخص کنید. در واقع رزولوشن تابعی از اندازه چاپ عکس و DPI است. در جدول زیر ارتباط بین رزولوشن، اندازه عکس و DPI مشخص شده است و شما با استفاده از اطلاعات این جدول می توانید تعیین کنید چه رزولوشنی برای رندرینگ محصول مناسب است.
در بعضی از کاتالوگ ها و بروشورها، تولید کننده می خواهد قسمتهای مختلف محصول را به صورت قطعه های باز شده یا به اصطلاح نمای انفجاری نشان دهد. این مساله با استفاده از عکاسی صنعتی امکان پذیر نیست و باید از تصویر رندر شده مدل سه بعدی استفاده کرد.
این روش برای ساختن و تهیه عکس های تبلیغاتی و سایت هم استفاده می شود. در این حالت از رندرینگ محصول و قطعه صنعتی، بعد از ساختن مدل سه بعدی، قطعات آن معمولا بر اساس ترتیب مونتاژ از هم جدا می شود و شما می توانید اجزای کلی یک محصول را به مشتری نشان بدهید. این روش رندر گرفتن در کاتالوگ های خارجی بسیار زیاد دیده می شود و به نوعی نشان دهنده توان طراحی و مهندسی شرکت تولید کننده است. در تصویر زیر نمونه یک اکسپلود ویو یا نمای انفجاری رندر شده را که توسط شرکت آراکو برای استفاده در بنر و کاتالوگ تهیه شده، ملاحظه می کنید.
نمونه عکس رندر شده، از روی مدل سه بعدی محصول که برای کاتالوگ و تبلیغات توسط شرکت آراکو و با نرم افزار سالیدورک تهیه شده است.
با این توضیحات می توانیم بگوییم رندر گرفتن از محصول و قطعه، یک روش مدرن و نسبتا سریع است که قابلیتهای زیادی را در اختیار واحد تبلیغات و بازاریابی قرار می دهد و در عین حال هزینه آن و زمان مورد نیازش، از روش عکاسی صنعتی کمتر است.
تهیه تصویر و عکس رندر شده از روی محصول، در موارد زیر کاربرد دارد:
ما با سابقه ای طولانی در زمینه طراحی دستگاه و محصول با نرم افزار سالیدورک، می توانیم تصاویر رندر شده با کیفیتی را برای استفاده های تبلیغاتی مانند سایت، کاتالوگ، بنر، بیلبورد و بروشور در اختیار شما بگذاریم.
برای مشاوره و استعلام قیمت رندرینگ صنعتی و رندر تبلیغاتی با ما تماس بگیرید :
شماره تماس مستقیم : 09124780268
شماره تماس شرکت : 02166561974-02166129745
نمونه پروژه های آراکو در اینستاگرام
پویانمایی یا انیمیشن(Animation) یک روش تهیه فیلم است که در آن به جای کنار هم قراردادن فریمهای مختلف عکس، از تصاویر مصنوعی یا رندر که توسط هنرمند یا طراح ساخته شده، برای ایجاد حرکت پیوسته استفاده می شود. استفاده از انیمشین و فیلم های تبلیغاتی سابقه ای در حدود 50 ساله دارد ولی تهیه انیمیشن صنعتی به صورت حرفه ای و قابل استفاده برای معرفی محصول در حدود 40 سال است که در دنیا به صورت جدی آغاز شده است.
انیمیشن صنعتی با کمک رندرینگ، یک روش مقرون به صرفه است که در آن ویژگی های فنی و ظاهری محصول به مشتری یا افراد مورد نظر، نمایش داده می شود. تهیه انیمیشن برای معرفی محصول، با استفاده از مدل سه بعدی انجام می پذیرد و به صورت کلی هزینه ای کمتر از تهیه فیلم یا کلیپ تبلیغاتی دارد.
به همین علت انتخاب نرم افزار مناسب کد(CAD) برای طراحی محصول(مانند سالیدورک)، می تواند به شما کمک کند تا در زمان لانچ دستگاه یا محصول و همچنین برای کمپین های تبلیغاتی، ابزار های بیشتر و ارزانتری را در اختیار داشته باشید. برای آشنایی با انیمیشن صنعتی و روش های تبلیغاتی با استفاده از نرم افزار هایی مثل سالیدورکس(Solidworks)، کتیا(Catia) و فیوژن(Fusion) در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.
بدون شک در دنیای صنعتی، یکی از مهمترین عواملی که بقای کسب و کار را تضمین می کند، تبلیغات است. کمپین های تبلیغاتی برای معرفی محصول و ماشین آلات صنعتی رویکرد متفاوتی با تبلیغ محصولات عمومی دارد. این نوع تبلیغات باید ویژگی های فنی یک محصول را نمایش دهد تا برای مخاطبان آن جذابیت داشته باشد. در این میان با توجه به توسعه نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی و طراحی صنعتی مانند سالیدورک، و لزوم حرکت صنایع به سمت اتوماسیون در پروسه طراحی، مدلسازی و مهندسی محصولات، و توجه به این نکته که استفاده از این نرم افزارها به توسعه و بهینه سازی صنایع و افزایش کیفیت محصولات کمک شایانی می کند، بسیاری از کارخانه ها به سمت طراحی به کمک کامپیوتر روی آورده اند. در نرم افزارهای طراحی مهندسی ابتدا یک مدل سه بعدی مشابه واقعیت طراحی می شود. این طرح سه بعدی برای تهیه نقشه های ساخت، تولید قالب، بررسی نقاط قوت و ضعف محصول با استفاده از آنالیز و شبیه سازی و مستند کردن اطلاعات فنی مانند دفترچه راهنمای محصول مورد استفاده قرار می گیرد. این جنبه بیشتر مربوط به بخش فنی یک محصول و دستگاه است و محصولا فرآیند مهندسی معکوس، طراحی محصول و مستند سازی زیر نظر واحد طراحی یا فنی انجام می شود.
مدل سه بعدی خام دستگاه قبل از رندرینگ با سالیدورکس
حال اگر مدیر عامل یا مدیر واحد تبلیغات و بازاریابی پس از بررسی شرایط بازار، برای یک ارائه یا تهیه فیلم تبلیغاتی و معرفی محصول بخواهند از مدل سه بعدی طراحی شده انیمیشن صنعتی تهیه کنند، این امکان وجود دارد که با اضافه کردن جزئیات طراحی، تعیین درست رنگ و مواد تشکیل دهنده و نور پردازی، امکان تهیه مجموعه ای از تصاویر مشابه با واقعیت (رندر) و نیز پویا نمایی و تهیه انیمیشن صنعتی فراهم شود. بنابراین ساخت انیمیشن معرفی محصول و یا رندر تبلیغاتی از یک مدل سه بعدی، با درخواست مدیریت مجموعه یا واحد بازاریابی و تبلیغات انجام میشود.
نمونه تصویر رندر شده از روی مدل سه بعدی با سالیدورک - شرکت آراکو
از انیمیشن صنعتی که با نرم افزارهای CAD مانند Solidworks تهیه می شود، می توانیم در موارد زیر استفاده کنیم:
برای انجام پروژه و تهیه انیمیشن صنعتی با سالیدورک با ما تماس بگیرید :
شماره تماس مستقیم : 09124780268
شماره تماس شرکت : 02166561974-02166129745
وبلاگ تخصصی Solidworks
لینک صفحه خدمات رندرینگ و انیمیشن صنعتی در وبلاگ سالید ورک
دانلود مدل سه بعدی آماده
این سوالی است که خیلی از عزیزان از ما می پرسند و پاسخ آن مثبت است. در توضیح باید بگوییم، تقریبا تمام نرم افزارهای سه بعدی، می توانند فایل مدل را به یکی از فرمتهای کلی(STP,IGES,STL,ACIS,XT) تبدیل کنند. در این صورت شما می توانید فایلی که با نرم افزار رویت یا تریدی مکس ساخته شده با سالیدورکس یا کتیا باز کنید. به همین صورت هم می شود، از فایل سه بعدی اکثر نرم افزارها رندر گرفت یا انیمیشن صنعتی درست کرد. البته ما یک مقاله تخصصی در مورد آشنایی با پسوندها و فرمتهای سه بعدی در وبلاگ سالیدورک داریم که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آن مراجعه فرمایید.
با این توضیحات شما می توانید از فایلهای اتوکد سه بعدی،Revit، Sketch Up، Fusion، Catia و راینو خروجی لازم برای رندرینگ را بگیرید.