امروزه به سبب تردد انواع خودروهای هیبریدی در سطح شهرها، اکثر ما با این نام آشنا هستیم. اما فناوری هیبرید یا Hybrid Technology که هر روز جای پای خود را در صنایع مختلف محکم تر می نماید، چیست؟
هیبرید(هایبرید) در اصطلاح لغوی به معانی دوگانه، ترکیبی، دورگه و مخلوط است. این ترکیب معمولا به نوعی انجام می شود که محصول نهایی از مزایای هر کدام از روش ها استفاده کند و معایب روش های اولیه را کاهش دهد.
به همین دلیل جمع شدن مزایای چند روش در یک محصول، استفاده از مفهوم هیبرید بسرعت گسترش پیدا می کند.
برای مثال در علم گیاه شناسی به نژادهایی که حاصل از ترکیب دو نژاد دیگر باشند، هایبرید می گویند. در واقع اصطلاح Hybrid ابتدا در علوم ژنتیک گسترش یافت و به کاربرد رسید. اما اکنون دیگر کمتر کسی با ریشه های این لغت آشنایی دارد، در حالی که کاربرد و مفهوم آن را به خوبی درک می کند. هایبرید(هیبرید) که به معنای دورگه است، در صنعت مفاهیم جدیدی را خلق کرده. مفاهیمی که بخصوص در حوزه خودرو با بهبود عملکرد، افزایش شتاب، کاهش مصرف سوخت، کم شدن آلایندگی و حتی لذت رانندگی در بالاترین حد ممکن با زندگی روزمره انسان ها اجین شده است.
هایبرید یا هیبرید در صنعت یعنی استفاده از چند منبع(برای تامین انرژی). در صنعت خودرو اما این لغت با استفاده ترکیبی از باتری و بنزین به عنوان منابع تأمین انرژی حرکتی در ذهن عموم جا افتاده است، در حالی که گستره بسیار بیشتری از این مفهوم را شامل می شود. مفهوم Hybrid گاهی در یک وسیله نه چندان مهیج مانند یک ماشین حساب بروز می کند! بله، یک ماشین حساب هم میتواند هیبریدی باشد. حتما شما هم ماشین حساب هایی را که از باطری و یک پنل نوری استفاده می کنند،دیده اید . این دستگاه ساده و ارزان نیز یک وسیله صنعتی هیبریدی است. چرا که از دو منبع انرژی استفاده می کند.
پس به صورت یک تعریف کلی هر دستگاه و وسیله ای که از چند منبع انرژی استفاده می کند، در واقع دارای تکنولوژی هیبرید است. در صنعت حمل و نقل هم میتوانیم به هر وسیله ای که از دو منبع سوختی استفاده می کند، لقب هیبریدی بدهیم. حتی خودروهایی که از بنزین و گاز طبیعی (CNG) استفاده می کنند. این خودروها که در داخل به آنها دوگانه سوز می گویند، در اصلاح دقیق علمی همان هیبریدی اند. اگرچه در هیچ کجای دنیا رسم نیست وسیله ای که چند نوع سوخت فسیلی می سوزاند را ملقب به این افتخار نمود!
در صنایع حمل و نقل، لقب هیبریدی را تنها برازنده وسیله ای می دانند که حداقل در یک حالت از منابع تجدید پذیر و در حالت دیگر ازسوخت های پاک استفاده کند که پر رونق ترین مثال آن برق و باتری است. البته بررسی های بسیاری برای استفاده از گازوییل و باتری به عمل آمده اما بیشتر سیستم های هیبریدی در صنعت خودرو شامل هیبریدهای باتری و بنزین بوده است. اما امروزه دیگر تنها کمپانی های محافظ کار و دوستدار محیط زیست نیستند که از این تکنولوژی بهره می برند. بلکه برندهایی مانند فراری، پورشه و مک لارن، که نام آنها قرین با اوج هیجان و لذت رانندگی است، در پیشرفته ترین و گران ترین و سریعترین مدل های خود(Porsche 918, Ferrari LA Ferrari, McLaren P1 ) به سمت تکنولوژی هیبریدی رفته اند. تکنولوژی هیبرید بدون شک در بین خودروهای تماما برقی و تماما بنزینی تا سالها جایگاه مناسبی خواهد داشت و هر روز بر تعداد کمپانی هایی که به این سمت حرکت می کنند بیشتر خواد شد. البته که بر تعداد مشترانی که به سمت این فناوری جذب می شوند نیز روز به روز افزوده خواهد شد.
تصویر شماره 3: سه خودرو مطرح بازار سوپر اسپرت که زیبایی، سرعت، دوستی با محیط زیست و صد البته قیمت را یکجا گرد آورده اند. قیمت این سه خودرو با هم حدود 3 میلیون یورو است. یعنی در حدود 90 میلیارد تومان(با یوروی 30 هزار تومانی در سال 1400) !!!
اتومبیل هیبریدی معمولا از دو روش در مصرف سوخت صرفه جویی می کند.
- حرکت در ترافیک بدون استفاده از موتور بنزینی
- شارژ باتری هنگام ترمز
ترافیک، شتاب ناگهانی و ترمز از مهمترین عوامل مصرف سوخت بالای خودروهاست. مطمئنا اگر شما در اتوبان حرکت کنید، مصرف بنزین کمتری در هر 100 کیلومتر خواهید داشت. اما در ترافیک بخاطر گاز و ترمز متوالی و روشن بودن موتور در هنگام توقف، مصرف سوخت بیشتر می شود. ماشینهای هیبریدی معمولا در ترافیک از سیستم برقی استفاده می کنند. در این شرایط خودرو Hybrid هنگام توقف مصرفی ندارد چون موتور بنزینی روشن نیست. همچنین زمانی که برای حفظ فاصله با ماشن جلویی ترمز می کنید، باتری ها شارژ می شود.
به همین خاطر است که اتومبیل برقی و هیبریدی، گزینه ای عالی برای سفرهای درون شهری است و باعث کاهش آلودگی هوا هم می گردد.
لینک های مرتبط