روش تولید توان هیبرید خودرو، در حال حاضر به عنوان یک راهکار مناسب برای کم کردن مصرف سوخت و کاهش آلاینده های تولیدی در دنیا استفاده می شود.در مقالات قبلی، سیستم هیبرید موازی و سری را توضیح دادیم. حالا می خواهیم درباره سیستم هیبرید مختلط صحبت کنیم. همان طور که از اسم این سیستم مشخص است، با ترکیب تکنولوژی هیبرید موازی و سری، و ترکیب مزایای هر دو سیستم، این تکنولوژی ابداع شد. در سیستم هیبرید سری موتور احتراق داخلی، تنها نقش یک مولد برق را ایفا می کند. از این رو امکان استفاده از توان موتور احتراق داخلی برای به حرکت در آوردن خودرو وجود ندارد. از سوی دیگر در سیستم موازی نیز معایبی وجود دارد. اما سیستم هیبرید مختلط یا ترکیبی (Combined/ Power-Split) که با دو نام شناخته می شود، ترکیبی از هر دو مکانیزم هست.
تصویر شماره 1: شماتیک سیستم هیبرید مختلط
همان گونه که در تصویر شماره یک مشخص است، در سیستم هیبرید مختلط، موتور احتراق داخلی به وسیله یک کوپلینگ هم زمان به ژنراتور و گیربکس متصل است. ژنراتور از طریق شارژر امکان پر کردن باطری را دارد و باطری هم مطابق تصویر به کانورتر و از آنجا به موتور متصل است. در نهایت قدرت موتور الکتریکی و موتور احتراق داخلی از طریق یک جعبه دنده و کوپلینگ امکان تجمیع می یابد و به دیفرانسیل منتقل می شود. از این رو تمامی مزایای فنی (بغیر از سادگی) دو سیستم موازی و سری در این تکنولوژی تجمیع شده اند. در هیبرید مختلط امکان حرکت وسیله نقلیه با استفاده از قدرت موتور احتراقی و یا موتور الکتریکی به تنهایی و در کنار هم وجود دارد. از سوی دیگر استفاده از نیروی ترمز برای شارژ باتری ها (Regenerative Brake) امکان پذیر می باشد.