• 02166129745
  • info@araco.ir
قالب سازی، تولید فن و قطعه فایبرگلاس

قالب سازی، تولید فن و قطعه فایبرگلاس

فروش و مهندسی معکوس فن کامپوزیت و قطعه فایبرگلاس صنعتی

تولید قطعه کامپوزیت و قالب فایبرگلاس

یکی از تخصص های ما در شرکت آراکو، تولید انواع پروانه فایبرگلاس(پروفیل ایرفویل) و قطعات صنعتی کامپوزیت با استفاده از تکنولوژی قالبهای 2 تکه و 3 تکه و مطابق با نمونه پره کامپوزیت ارسال شده از سوی کارفرما است. منظور از قطعه صنعتی فایبرگلاس، مواردی مانند بدنه دستگاههای خاص، توربین باد و نماهای ویژه معماری است. روش تولید هر یک از محصولات فایبرگلاس با بقیه متفاوت است. مثلا برای نمونه سازی و قالب گیری فن کامپوزیت، ابتدا به کمک یک نمونه پره موجود، قالب دو تکه پروانه تولید می شود و پس از آن عملیات ساخت بلیدها صورت می گیرد.

ویژگی مهم قطعه، بدنه، پره و المان ساخته شده از فایبرگلاس، استحکام زیاد، مقاومت در برابر نور خورشید و آب، وزن کم و قابلیت ایجاد فرم های هندسی خاص است که با قطعات فلزی امکان پذیر نیست. در عین حال هزینه تولید قالب کامپوزیت فایبرگلاس، در تیراژ زیر 100 عدد، از روش هایی مثل قالب تزریق پلاستیک، قالب سنبه ماتریس و ریختگری کمتر است.

خدمات شرکت آراکو در بخش فن کولینگ تاور و قطعات برج خنک کننده صنعتی

در مورد ساخت پروانه(مانند سایر قطعات فایبرگلاس) هرچه تعداد فن های مورد نیاز بیشتر باشد، هزینه قالب تقسیم بر تعداد پره شده و عدد کوچکتری خواهد بود. پس تیراژ تولید می تواند به اقتصادی شدن محصول شما کمک کند. در تصاویر زیر نمونه قالب دو تکه فایبرگلاس(کامپوزیت) فن که از روی نمونه بلید و تیغه مشتری ساخته شدهاست. در ادامه پره فایبر گلاس کامپوزیت برج خنک کننده که توسط این قالب ساخته شده را مشاهده می کنید.

ساخت قالب فایبرگلاس فن و پره
بلید فایبر کامپوزیت

علاوه بر فن و پره فایبرگلاس تا قطر 10 متر(30 فوت) ما می توانیم انواع قالب فایبرگلاس، قطعات خاص و قالب کامپوزیت(GRP,FRP) را به سفارش مشتریان محترم تولید کنیم.

ویژگی های قالب سازی با فایبرگلاس

برای تولید کردن محصول یا قطعه صنعتی، روش های مختلفی را می توان امتحان کرد. یکی از روش هایی که در تیراژهای متوسط و کم کاربرد زیادی دارد، استفاده از کامپوزیت مثل فیبرکربن و فایبر گلاس است. قطعات کامپوزیت فایبرگلاس، به خاطر داشتن دو بخش رزین و الیاف، هم در مقابل نیروی کششی و هم در مقابل نیروی فشاری، مقاومت خیلی بالایی دارند. این قطعات در مواجهه با رطوبت زنگ نمی زنند و خورده نمی شوند. چگالی قطعات کامپوزیت بین 1.6 تا 2.2 کیلوگرم در لیتر است. به همین خاطر در خودروهای اسپرت، بعضی از هواپیماهای آموزشی، هلیکوپتر ها و قطعات بدنه موشک، از کامپوزیت استفاده می شود.
در سالهای اخیر و با رشد قالب توجه تکنولوژی هواپیماهای بی سرنشین(پهباد)، تولید و ساخت قطعات فایبرگلاس و فایبرکربن به شدت افزایش یافته است. یکی دیگر از کاربردهای قالب سازی Fiberglass، تولید بدنه، فن استک و پره های برج خنک کننده است. بدنه و قطعات کولینگ تاور بخاطر اینکه همیشه در معرض پاشش آب هستند، باید از جنس خوب و مقاومی ساخته شوند و به همین دلیل، برج خنک کننده فایبرگلاس یک گزینه بسیار مناسب و با عمر مفید طولانی است. فایبرگلاس کاربردهای زیاد دیگری نیز در صنعت دارد که از نمونه آنها می توان به: تولید پره توربین بادی، ساخت بدنه دستگاه، ساخت قایق، ساخت استخر، ساخت نمای معماری و ... اشاره کرد.

تولید قطعه کامپوزیت به جای روش قالب تزریق پلاستیک

قالبهای تزریق پلاستیک و وکیوم، برای قطعات کوچک و متوسط که تیراژ تولید بالایی نیاز دارند گزینه مناسبی هستند. اما اگر ابعاد یک قطعه که ممکن است در بدنه یک دستگاه استفاده شود از حالت عادی بزرگتر باشد و یا تیراژ تولید کمی داشته باشد، بهترین گزینه استفاده از قالب و قطعه فایبرگلاس است. قیمت قالب فایبرگلاس صنعتی از قالب تزریق پلاستیک بسیار کمتر است و برای قطعاتی که تا چندین متر طول دارند هم مناسب است. در عین حال استحکام Fiberglass از پلاستیک بسیار بیشتر است و سطح قطعه هم می تواند کاملا صیقلی و صاف باشد.

ساخت بدنه کولر آبی با فایبرگلاس

نمونه بدنه یک تکه فایبرگلاس تولید شده به ابعاد 2.2 در 1.8 متر

خدمات سفارشی ساخت قالب و قطعه کامپوزیت
با توجه به توانمندی و تجربه مناسب آراکو در بخش تولید قالب فایبرگلاس، ما می توانیم برای کشورهای خاورمیانه مانند عراق، کویت، امارات، عمان و قطر، قطعات و قالبهای کامپوزیت را با قیمت بسیار مناسب(در اکثر موارد حتی کمتر از نمونه چینی) تولید کنیم. برای مشاوره در زمینه تولید پره و توربین، قطعات صنعتی، بدنه دستگاه و المان های دکوراتیو فایبرگلاس و کامپوزیت با ما تماس بگیرید.

شماره تماس مستقیم
09124780268
02166561974
02166129745

شرکت آراکو، محمد قربانعلی بیک
ساخت فن فایبرگلاس کولینگ تاور
تولید قطعات صنعتی و تزئینی
ساخت بدنه، پنل و باکس صنعتی
مشاوره در ساخت قالب و قطعه کامپوزیت
مهندسی معکوس پره فایبرگلاس
نمونه سازی، ساخت قالب و تولید بلید و پره کامپوزیت
تامین و ساخت فن آلمینیومی کولینگ تاور
فروش و ساخت فن و پره آلمینیوم برج خنک کننده
ساخت و فروش هاب و کلمپ استنلس استیل برج خنک کن
فروش فن فایبر گلاس برج خنک کن و فن کامپوزیت صنعتی
وبلاگ تخصصی برج خنک کننده


در ادامه این مطلب می خواهیم در مورد فرق کامپوزیت با فایبرگلاس و مشخصات قطعات ساخته شده از الیاف شیشه، به شما توضیح بدهیم.

کامپوزیت یعنی چه و تفاوت فایبرگلاس با کامپوزیت چیست؟

به قطعاتی که از دو ماده متفاوت ساخته شده باشند و هر جزء آن باعث بهتر شدن خواص مکانیکی و شیمیایی قطعه شود، کامپوزیت می گوییم. فایبر گلاس و فیبر کربن(الیاف کربن) از زیر گروه های Composite هستند.کامپوزیت جرم حجمی کمی دارد و همزمان استحکام آن بسیار بالا است. قطعات تولید شده با متریال کامپزیت، در مقابل آب مقاوم اند و درجه های اسیدی و قلیایی متوسط، روی آنها تاثیر نمی گذارد. یک ویژگی دیگر و منحصر به فرد قطعات ساخته شده با الیاف شیشه و الیاف کربن، این است که در تیراژ پایین(کمتر از 100 عدد)، هزینه قالب سازی و تولید آنها مناسب تر از قطعات تزریق پلاستیک است. برای مثال اگر شما می خواهید برای یک دستگاه بدنه تولید کنید و تعداد قطعات درخواستی، در حدود 10 الی 100 عدد باشد، بهترین کار این است که با استفاده از قالب سازی فایبرگلاس و کامپوزیت ها، محصول خود را تولید کنید.

قالب الیاف شیشه چگونه ساخته می شود؟

محصولات صنعتی معمولا از متریال مختلفی تولید می شوند. یکی از انواع متداول قطعه های صنعتی و تولیدی، قطعات فایبرگلاس و کامپوزیت است. مزیت قطعه های فایبرگلاس وزن سبک آنها و استحکام و مقاومت نسبتا بالا است. در عین حال برای تیراژ های پایین، تولید قالبسازی و تولید قطعه فایبرگلاس معمولا بصرفه تر از روش تزریق پلاستیک یا ریخته گری است. ما می توانیم قطعه و قالب فایبرگلاس و کامپوزیت را از ابعاد 30 سانتیمتر تا 10 متر تولید کنیم. اگر می خواهید در مورد روش ساخت قالب فایبرگلاس و نکات مهم و تاثیرگذار در قیمت و کیفیت آن بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
قالب فایبرگلاس

فایبرگلاس چیست؟

فایبرگلاس یک نوع کامپوزیت است که در صنایع مختلف و با هدف ساخت قطعات با استحکام و سبک و در عین حال با قیمت مناسب، بکار می رود. مواد اصلی تشکیل دهنده فایبر گلاس، الیاف شیشه و رزین هستند که بر روی قالب های تهیه شده به صورت لایه لایه قرار می گیرد. در کاربردهای صنعتی کامپوزیت فایبر گلاس با نام های زیر نیز شناخته می شود.
(GRP(Glass Reinforced Plastics یا جی آر پی
(FRP(Fiber Reinforced Plastics Polymer یا اف آر پی
در قطعه فایبرگلاس و به صورت کلی کامپوزیت، دو بخش رزین و الیاف، هر کدام یک نوع تنش را تحمل می کنند. رزین وظیفه تحمل تنش فشاری را بر عهده دارد و الیاف شیشه باعث بالا رفتن مقاومت کششی قطعه می شود. قطعه های فیبر کربن(فایبرکربن) از انواع دیگر کامپوزیت ها است که در آن الیاف کربن جایگزین الیاف شیشه خواهد شد.
پارادایم استفاده از دو ماده مختلف برای افزایش استحکام، در اطراف ما زیاد دیده می شود. برای مثال در صنعت ساختمان، بتن مسلح از همین قاعده پیروی می کند. بتن عنصر تحمل کننده فشار و میلگرد المان تحمل کننده کشش است.

الیاف فایبرگلاس(الیاف شیشه)

الیاف مورد استفاده در تولید قطعات فایبر گلاس به دو نوع سوزنی و الیاف حصیری تقسیم می شود.

الیاف حصیری فایبرگلاس

لایه حصیری به عنوان عامل افزایش استحکام در ساختار قطعات فایبر گلاس شناخته می شود. بکارگیری الیاف حصیری در قالب، نیازمند زمان و دقت زیاد است. در عین حال الیاف حصیری بدلیل تراکم بالا، وزن قطعات را افزایش میدهد و همچنین قیمت آن نسبت به پارچه سوزنی بالاتر خواهد بود. دلیل استحکام بیشتر قطعه های که با الیاف شیشه حصیری ساخته می شوند، نوع بافت این نوع لایه است که به صورت تار و پود در هم تنیده شده اند. به همین علت است که الیاف حصیری در مقابل تنش کششی مقاومت بیشتری دارد.

الیاف سوزنی فایبرگلاس(FRP)

استفاده از پارچه سوزنی باعث کاهش وزن قطعه کامپوزیت می شود. الیاف حصیری نسبت به الیاف فایبر سوزنی از وزن و استحکام بیشتری برخوردارند اما از نظر قیمت گرانتر هستند. ما در تولید قطعه و قالب فایبر گلاس با کیفیت، از ترکیب الیاف حصیری و سوزنی استفاده می کنیم تا علاوه بر افزایش استحکام، وزن قطعه فایبر نیز سبک بوده و قیمت مناسبی داشته باشد.

الیاف شیشه حصیری و سوزنی

خواص مکانیکی فایبرگلاس(استحکام، تنش تسلیم، جرم حجمی)

تنش تسلیم و استحکام قطعات فایبر گلاس با توجه به نوع رزین و الیاف مورد استفاده، از 150 تا 300 مگاپاسکال تغییر می کند. جرم حجمی(چگالی) فایبرگلاس، بین 1600 تا 2200 کیلوگرم بر متر مکعب است. محصول تولید شده با فایبرگلاس در مقابل نفوذ آب مقاوم است و در عین حال نور مستقیم آفتاب و حرارت بر روی آن اثر منفی ندارد. البته تمام این موارد در صورتی است که تولید کننده از رزین باکیفیت و بدون فیلر(پودر کربنات کلسیم) استفاده کند.
انعطاف قطعه ساخته شده FRP/GRP، به نوع رزین و مشخصات الیاف مورد استفاده، بستگی دارد. البته به صورت کلی فایبرگلاس یک متریال نسبتا منعطف است.

رزین مورد استفاده در تولید قطعه فایبرگلاس

همانطور که گفتیم وظیفه رزین در قطعات فایبر گلاس پر کردن منافذ و افزایش استحکام فشاری است. استحکام کششی محصول فایبرگلاس را هم الیاف کامپوزیت تامین می کنند. البته رزین با پر کردن منافذ و حفره ها از نفوذ آب و مایعات به داخل قطعه هم جلوگیری می کند. انواع رزین ها در ساخت فایبرگلاس عبارتند از رزین پلی استر، رزین ونیل استر و رزین اپوکسی فایبر گلاس.

رزین پلی استر(رزین ایزو فتالیک و رزین ارتو فتالیک)

قطعات فایبرگلاس ساخته شده با رزین پلی استر و الیاف شیشه در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. محصول کامپوزیت که با رزین پلی استر ساخته شده باشد می تواند تا دمای حدود 200 درجه سانتیگراد مقاومت کند. اما قرار گرفتن مداوم قطعه فایبرگلاس با رزین پلی استر در این دما، موجب صدمه دیدن آن و کاهش استحکام قطعه خواهد شد. در عین حال بدلیل طبیعت قطبی ساختار پلیمری، استفاده از قطعات فایبرگلاس ساخته شده با رزین پلی استر در نزدیکی وسایل الکتریکی با فرکانس بالا محدودیت دارد.
این در حالی است که رزین ارتوفتالیک در صنعت فایبرگلاس کاربرد بیشتری داشته و قیمت مناسبی هم دارد.
رزین ایزوفتالیک نسبت به رزین ارتوفتالیک دارای مقاومت بالاتری نسبت به خوردگی است و عمر بالاتری در تماس با مواد شیمیایی و آب دارد اما قیمت آن نسبت به رزین ارتوفتالیک بالاتر است.
رزین ‌های پلی استر غیر اشباع بطور گسترده در سراسر دنیا استفاده می شوند. رزین پلی ‏استری شامل دو نوع ارتوفتالیک و ایزوفتالیک است. درصد بالایی از رزین پلی استر غیر اشباع مصرفی در صنعت کامپوزیت و فایبرگلاس، از نوع رزین پلی استر غیر اشباع ارتو فتالیک است.

مشخصات فیزیکی و تنش تسلیم رزینرزین اپوکسی در تولید کامپوزیت و فایبرگلاس

رزین‌ اپوکسی در صنعت فایبر به نام اپوکسید هم شناخته می‌شود. ویژگی خاص این نوع رزین، داشتن بیش از یک گروه epoxy در ساختار مولکولی است. این گروه ممکن است در بدنه زنجیر باشد ولی معمولا در انتها قرار دارد. Epoxy resin در شرایط پخت، میزان کمتری تغییر اندازه نسبت به سایر رزین ها دارد و به اصطلاح شرینکیج(Shirinkage) آن کمتر است. رزین اپوکسی دارای ویژگی های زیر است:
- مقاومت شیمیایی عالی (بویژه در محیط قلیایی)
- استحکام کششی، فشاری و خمشی بسیار بالا
- پایداری ابعادی و شرینکیج بسیار کم
- عایق عالی الکتریسیته و برق
- دوام بالا در پیری و شرایط سخت محیطی
- قابلیت پخت در دماهای مختلف
- مقاومت خستگی بسیار بالا
به همین دلیلی با وجو بالاتر بودن قیمت رزین اپوکسی، این رزین در ساخت بعضی از قطعات فایبرگلاس که کاربری نظامی و هوایی دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

رزین وینیل استر

وینیل استر محصول واکنش رزین‌ اپوکسی با اسید های غیر اشباع اتیلنی است. رزین وینیل استر خواص چقرمگی و مقاومت شیمیایی بسیار بهتری نسبت به رزین‌های پلی استر دارد. زنجیر اصلی اپوکسی سازنده وینیل استر، موجب پیدایش چقرمگی و ازدیاد طول کششی بالاتر می‌شود. رزین‌ وینیل استر در مقایسه با پلی استرهای غیر اشباع مقاومت شیمیایی خوبی دارد.
در شرایطی که وضعیت اسیدی بودن و قلیایی بودن محیط - PH - از حالت نرمال خارج شود نیاز به بررسی مقاومت هر یک از این نوع رزین ها در آن وضعیت ویژه است.علاوه بر موارد فوق، با اضافه کردن ادتیو - افزودنی های خاص می توان قطعه کامپوزیت فایبر را در مقابل شعله و حریق نیز مقاوم نمود.

کاربردهای قطعه فایبرگلاس

دکوراسیون داخلی، معماری و عمران

از مهمترین کاربردهای قطعات کامپوزیت و فایبرگلاس می توانیم به دکوراسیون داخلی و خارجی، ساخت نماهای خاص و کاربردهای عمرانی اشاره کنیم. برای مثال وقتی شما یک سازه با هندسه ای خاص طراحی کرده اید، برای ساختن بعضی از بخش ها ممکن است از کامپوزیت و فایبرگلاس استفاده کنید. قطعات فایبرگلاس بخاطر وزن کم، قیمت مناسب، امکان تولید در تیراژ پایین و مقاومت در برابر باد، باران، نور خورشید و تغییر درجه حرارت، یکی از بهترین گزینه ها هستند. ناگفته نماند که استفاده از نمای فایبرگلاس، بیشتر در پروژه های لوکس مسکونی و تجاری کاربرد دارد و یک روش نماسازی نسبتا گران قیمت به شمار می آید. در تصویر زیر دو نمونه از نماهای ساخته شده با فایبرگلاس برای ساختمان های خاص و لاکچری را مشاهده می کنید.

نمای لوکس و مدرن ساختمان با متریال کامپوزیت
تولید قطعات فایبرگلاس برای پروژه های لوکس و مدرن