• 02166129745
  • info@araco.ir
انواع پروفیل فن فایبرگلاس(کامپوزیت)
2 شهریور 2019

انواع پروفیل فن فایبرگلاس(کامپوزیت)

فن فایبرگلاس برج خنک کننده(پره کامپوزیت)

فن و بلید فایبرگلاس و کامپوزیت به دلیل راندمان هوادهی بالا، وزن کم و عمر طولانی، در برج های خنک کن مدرن کاربرد فراوانی دارد. این نوع پروانه که به پره با پروفیل ایرفویل هم معروف هستند، می توانند به کاهش مصرف برق، بالا رفتن عمر مفید قطعات و کاهش تعمیرات و نگهداری کمک شایانی نمایند. البته فن فایبرگلاس در کولر هوایی(ایرکولر) هم استفاده می شود. عموما دو نوع فن فایبرگلاس با پروفیل ایرفویل برای کاربردهای صنعتی تولید می شود. در این مقاله می خواهیم در مورد تفاوت این پره ها توضیحاتی را به شما خوانندگان محترم ارائه دهیم.

مقاله طبقه بندی انواع فن کولینگ تاور

فن تیغه ای فایبرگلاس با پروفیل ایرفویل ثابت

همانگونه که از نامشان پیداست این فن ها دارای پروفیل ایرفویل بوده و در طول فن، فرم پروفیل و ابعاد هندسی آن ثابت است (به جز بخش انتهایی که در آن قسمتی از یال، بریده شده است). جنس این نوع فن برج خنک کن عمدتا از پروفیل آلومینیوم یا پروفیل اف آر پی است که با روش اکسترود و پولترود تولید می شود. البته فن های تیغه ای بعضی وقتها از جنس آهنی و فولادی هم ساخته می شوند. دلیل استفاده از آلمینیوم و کامپوزیت در پره فن برج خنک کن، استحکام مناسب نسبت به وزن کم، دمپ کردن ارتعاش و مقاومت بالا در مقابل خوردگی است.
فن آلومینیومی برج خنک کننده طرح کفیمکو بازه ابعادی معمول فن آلمینیوم کولینگ تاور از قطر 0.8 متر تا 3 یا 4 متر را پوشش می دهد. این فن ها دارای قیمت کمتری نسبت به فن های کامپوزیتی پیچش دار(نوع سوم فن محوری) هستند لیکن معایب خاص خود را نیز دارند. البته در مواردی امکان تولید این مدل فن فایبر تا قطر 7 متر هم وجود دارد.
به دلیل یکنواخت بودن پروفیل این نوع فن، و نیز بالاتر بودن سرعت خطی لبه های آن، دبی هوا در کناره فن استک بسیار بیشتر از مرکز فن و قسمت هاب می باشد. به همین دلیل به صورت کلی صدای تولید شده توسط این فن ها از فن ها کامپوزیتی مشابه بیشتر و میزان هوادهی آن ها نیز کمتر است. نقطه قوت فن آلومینیوم پروفیل ایرفویل، قیمت مناسب و در دسترس بودن آن است.
همانطور که گفتیم این مدل پره را از جنس کامپوزیت فایبرگلاس هم می توان ساخت. فن کامپوزیتی پروفیل ایرفویل ثابت یک گزینه خوب و مطمئن برای ایرکولر(کولر هوایی) و برج خنک کن است که البته قیمت مناسبی هم دارد. در تصویر زیر نمونه فن با قطر 3.5 متر را که توسط ما تولید شده است می بینید.
فن تیغه ای فایبرگلاس برج خنک کن و ایرکولر
فن ایرفویل پیچش دار فایبرگلاس

فن ها و پره های فایبرگلاس پروفیل ایرفویل، بر خلاف پره آلمینیوم کولینگ تاور و یا فن های اکسترودی، در شعاع فن مشمول تغییر در ابعاد پروفیل و زاویه حمله آن می شوند. دلیل این مساله یکنواخت کردن میزان هوا دهی در فواصل شعاعی است.
بدین ترتیب با کاهش شعاع زاویه حمله پروفیل افزایش می یابد و با توجه به کم شدن سرعت خطی (به دلیل کاهش شعاع) دبی هوای فن ثابت باقی می ماند. این در حالی است که در پره های آلومینیومی اکسترودی و یا فن های فایبرگلاس ساده پروفیلی، به دلیل تغییر نکردن زاویه حمله، با کاهش شعاع، میزان هوادهی بلید ها کم می شود و توزیع هوا به صورت شعاعی نامتوازن خواهد بود.

علاوه بر تغییر در زاویه حمله فن به صورت شعاعی، در پره های فایبر پروفیل ایرفویل، معمولا مقطع بلید با افزایش شعاع کوچک می شود. در صورتیکه که کوچک شدن پروفیل به صورت شعاعی قابل ملاحظه نباشد، بدین معنا است که پره مورد نظر جزو پره های کم صدا است.
با توجه به موارد ذکر شده و توضیحات فوق، پروفیل فایبرگلاس فن برج خنک کن دارای طبقه بندی های متفاوتی است. در تصویر ذیل 3 نوع اصلی پره فایبرگلاس پروفیل ایرفویل را مشاهده می کنید.

طبقه بندی انواع فن فایبرگلاس برج خنک کننده مشخصات و ویژگی های فن برج خنک کننده

شرکت آراکو به عنوان تولیید کننده فن فایبرگلاس برج خنک کننده و ایرکولر آمادگی دارد انواع فن های فایبرگلاس پروفیل ایرفویل پیچش دار و تیغه ای را با استفاده از تکنولوژی قالبهای 2 تکه و مطابق با نمونه پره کامپوزیت ارسال شده از سوی کارفرما تولید کند.

برای نمونه سازی و قالب گیری فن فایبر گلاس پروفیل ایرفویل، ابتدا به کمک یک نمونه پره موجود، قالب دو تکه فن تولید می شود و پس از آن عملیات ساخت پره ها صورت می گیرد.در این روش هرچه تعداد فن های مورد نیاز بیشتر باشد، هزینه قالب تقسیم بر تعداد فن شده و عدد کوچکتری خواهد بود. در تصویر ذیل نمونه قالب دو تکه فایبر گلاس فن که از روی نمونه بلید ارائه شده از طرف طرف مشتری ساخته شده، و در ادامه پره فایبر گلاس کامپوزیت برج خنک کننده که توسط این قالب ساخته شده است، مشاهده می گردد.

نمونه پره و فن فایبرگلاس تولید شده برای کولینگ تاور صنعتی

شرکت آراکو، محمد قربانعلی بیک
ساخت فن فایبر گلاس کولینگ تاور
مهندسی معکوس پره فایبرگلاس و کامپوزیت
نمونه سازی، ساخت قالب و تولید بلید و پره کامپوزیت
تامین و ساخت فن آلمینیومی کولینگ تاور
فروش و ساخت فن و پره آلمینیوم برج خنک کننده
ساخت و فروش هاب و کلمپ استنلس استیل برج خنک کن
تامین و فروش فن فایبر گلاس برج خنک کن و فن کامپوزیت صنعتی
شماره تماس مستقیم :
09124780268
02166561974
02166129745

مرجع تخصصی طراحی، فروش برج خنک کن و فن کولینگ تاور
خدمات آراکو در طراحی و تولید برج خنک کننده، پکینگ و کولینگ تاور صنعتی

لینک مقاله اصلی در مورد فن و ملخ فایبرگلاس و کامپوزیت برج خنک کننده