• 02166129745
  • info@araco.ir
مهندسی معکوس چیست؟
4 اسفند 2018

مهندسی معکوس چیست؟

"Reverse engineering" چه معنایی دارد؟

احتمالا شما هم عبارت مهندسی معکوس را شنیده اید. Reverse engineering از جمله عبارت هایی است که در حوزه های مختلفی کاربرد دارد. برای بسیاری از عزیزان این عبارت تداعی کننده کپی کاری محض از روی یک نمونه معروف است. در صورتیکه برخلاف کپی کردن، در این روش تمام اصول مهندسی رعایت می شود و دانش فنی بومی خواهد شد. در این مقاله می خواهیم در مورد روش مهندسی معکوس بیشتر توضیح بدهیم و بگوییم برای رسیدن به محصول با کیفیت، چه مراحلی را باید طی کنید.

می توانیم بگوییم مهندسی معکوس یعنی استفاده از یک پاسخ برای رسیدن به سوال. در این تعریف پاسخی که ما از آن صحبت می کنیم معمولا یک محصول(نرم افزار، دستگاه، فرمول شیمیایی) است که شرکت برای رفع نیاز مشتریان و بالا بردن سهم بازار خود، آنرا تولید کرده و ما می خواهیم به دانش فنی و فرآیندهای تولیدش پی ببریم.

این محصول شاید یک دستگاه مثل ماشین آلات خط تولید، تجهیزات پزشکی، یک نرم افزار یا پلت فرم و یا حتی یک محصول شیمیایی و دارویی باشد. متاسفانه در چند سال اخیر از مهندسی معکوس به عنوان یک روش تست زدن در کنکور یاد می شود. در این روش با توجه به تفاوت جواب ها و گزینه های تستی و حذف کردن موارد غلط، به جواب درس سوال می رسند. این نوع مهندسی معکوس مورد نظر ما نیست و تمرکز ما در این مقاله روی مهندسی معکوس صنعتی خواهد بود. البته حوزه های نرم افزار و فرمول شیمیایی هم نیازمند توضیحات دیگری است که ما در آن تخصصی نداریم و بیشتر می خواهیم درباره مهندسی معکوس دستگاه و تجهیزات با شما سخن بگوییم.

کاربرد مهندسی معکوس در رشته مکانیک

تعریفی که ما می خواهیم در مورد مهندسی معکوس در صنعت ارائه کنیم، کاملا با استفاده آن برای تست و کنکور تفاوت دارد. البته تعریف جهانی Reverse engineering هم به توضیحات ما نزدیکتر است. فرض کنید که شما یک دستگاه یا محصول خارجی دارید که به خاطر قیمت بالا یا مشکلات تحریم و واردات نمی توانید در حال حاضر آن را تامین کنید. در اینجا شما می توانید با استفاده از خدمات مهندسی معکوس مکانیک، به دانش طراحی، نحوه عملکرد، آنالیز مواد و روش ساخت قطعه یا دستگاه مورد نظر پی ببرید. با این کار قادر خواهید بود محصول مورد نیازتان را با قیمت کمتر و در داخل ایران تولید کنید. در عین حال چون به علم و دانش طراحی و ساخت آن دستگاه رسیده اید، این امکان را هم خواهید داشت که تغییرات لازم را در نسخه های بعدی اعمال نمایید.

مهندسی معکوس صنعتیالبته طراحی صنعتی یک محصول کاملا جدید، روشی دیگر برای تولید است. اما به خاطر اینکه در طراحی همیشه خطا وجود دارد، زمان و هزینه بیشتری را برای شما در پی خواهد داشت. فراموش نکنید که مزیت بزرگ طراحی محصول جدید این است که می توانید راحتتر حقوق معنوی محصول خود را در اختیار بگیرید و در عین حال به عنوان لیدر بازار مطرح بشوید.

فرق مهندسی معکوس و کپی کاری دستگاه

از مهمترین نکات هنگام ساخت یک دستگاه یا قطعه از روی نمونه خارجی، آشنایی با مفهوم مهندسی معکوس و دانستن تفاوت آن با کپی کردن است. در روش کپی کردن یک دستگاه یا محصول، تمام قطعات در شرایط کارگاهی و عموما بدون وجود مستندات فنی(مانند نقشه یا مدل سه بعدی) کپی می شود. این روش اصولا به حالت سنتی انجام می پذیرد و ساخت نقشه و مدل سه بعدی دستگاه مفهومی ندارد و متریال هر قطعه نیز به صورت اصولی ارزیابی نخواهد شد.

اجزای محصول در مهندسی معکوس

روش کپی کردن محصول یا دستگاه خارجی، در ظاهر هزینه کمتری برای کارفرما خواهد داشت. ولی به دلیل اصولی نبودن این متد، معمولا تعداد دفعات سعی و خطا و بروز ایراد در دستگاه کپی شده، موجب خواهد شد هزینه نهایی آن از فرآیند مهندسی معکوس بسیار بیشتر باشد.

مراحل اصولی مهندسی معکوس

از دیگر مشکلات روش کپی کردن قطعه یا محصول، میتوان به این مورد اشاره کرد که توسط یک کارگاه انجام می شود. به همین خاطر در نهایت کارفرما، بصورت کامل وابسته به آن کارگاه خواهد بود و امکان تولید محصول کپی شده در خارج از آن کارگاه وجود ندارد.
بر خلاف این متد، مهندسی معکوس قطعات و تجهیزات صنعتی، فرآیندی کاملا اصولی است که فعالیت هایی مانند دمونتاژ، مونتاژ، مدلسازی سه بعدی، تهیه نقشه های ساخت و آنالیز متریال را شامل می شود. در مهندسی معکوس، مستند سازی اهمیت ویژه ای دارد.

بدین ترتیب پس از مدلسازی سه بعدی نمونه خارجی دستگاه با نرم افزارهایی مانند سالیدورک، کتیا و ... ،اطلاعات کاملی از کلیه قطعات و المان های مورد نظر تجهیز استخراج می شود و کارفرما با دانش کامل نسبت به نحوه عملکرد و کارکرد هر یک از قطعات و اجزای دستگاه، می تواند فرآیند تولید را برون سپاری نموده و یا دستگاه را در داخل شرکت تولید نماید.

مراحل مهندسی معکوسیک نقطه قوت دیگر مهندسی معکوس این است که به دلیل حذف فرآیند سعی و خطا، سرعت کار افزایش یافته و امکان ایجاد تغییرات در دستگاه نیز وجود خواهد داشت. در این مرحله با استفاده از نرم افزاری مانند سالید ورکز می توان شرایط کاری دستگاه را قبل و بعد از اعمال تغییرات در محیط سه بعدی مشاهده نمود و نیز ایرادات احتمالی را پیش از ساخت بر طرف نمود.

کاربردهای مهندسی معکوس

به صورت کلی دلایل استفاده از این روش به شرح زیر است:
- مهندسی معکوس یک دستگاه از روی نمونه خارجی. بررسی اینکه محصول چگونه کار می‌کند. از چه اجزایی تشکیل شده و برآورد هزینه‌ ها
- بهینه سازی دستگاه یا تجهیز از روی نمونه موجود
- بهینه سازی خط تولید و افزایش بهره وری
- بدست آوردن اطلاعات حساس مانند جنس قطعات یک قطعه یا محصول به کمک دیس اسمبل (دمونتاژ) و آنالیز متریال
- اهداف علمی و آموزشی مانند تهیه راهنمای مصور تعمیرات، یا مونتاژ و دمونتاژ
- تولید یک ماده خاص، ترکیب شیمیایی و یا فرمول مشخص
- ساختن یک پلت فرم و نرم افزار از روی نمونه مشابه

مهندسی معکوس ماشین آلات خط تولید
انجام پروژه مهندسی معکوس از روی دستگاه اروپایی
مشاوره در مورد طراحی و تولید محصول
شماره موبایل : 09124780268
شماره تماس شرکت : 02166561974-02166129745

وبلاگ تخصصی سالیدورک(سالیدورکس) و خدمات مهندسی معکوس شرکت آراکو

دانلود مقاله، جزوه و فایل آموزش مهندسی معکوس با سالیدورک

مقاله پی دی اف استفاده از مهندسی معکوس برای ساخت ایمپلنت مفصل زانو

دانلود کتاب آموزش مهندسی معکوس در مدلسازی قطعه سه بعدی

مقاله استفاده از روش مهندسی معکوس در ریختگری

آشنایی با مهندسی معکوس در مکانیک