• 02166129745
  • info@araco.ir
مشکلات و ایراد های برج خنک کن گرد - بطری شکل
15 اردیبهشت 2018

مشکلات و ایراد های برج خنک کن گرد - بطری شکل

کولینگ تاور مخروطی بهتر است یا برج خنک کن مکعبی؟

یکی از مهمترین مشکلات در حوزه برج خنک کننده صنعتی، مربوط به کولینگ تاور های مدور و مخروطی شکل است. این نوع برج خنک کن متاسفانه صرفا بدلیل قیمت پایین تر در بسیاری از موارد به برج های خنک کن مکعبی که کاربری صنعتی دارند و از کیفیت بالاتری برحوردار هستند، ترجیح داده می شود.
با توجه به تماسهای مکرر و مشکلات بوجود آمده برای مصرف کنندگان برج خنک کن گرد و بطری شکل، در این بخش به ارائه توضیحاتی در خصوص ایرادهای فنی این نوع کولینگ تاور می پردازیم.
در ادامه بررسی دقیق تری در مورد ایرادهای اساسی کولینگ تاور مخروطی انجام میدهیم.
چرا برج خنک کن مخروطی و دایره ای ارزان است؟

خدمات شرکت آراکو در حوزه طراحی و فروش برج خنک کننده و کولینگ تاور صنعتی


راندمان پایین و هدر رفتن زیاد آب

با توجه به سیستم پاشش آب اسپرینکلر، پاشش آب در برج خنک کن بطری شکل دائمی نیست، همچنین سیستم اسپرینکلر به دلیل وجود رسوب و املاح در آب، بعد از مدتی دچار گرفتگی شده و راندمان آن به شدت افت می کند. همچنین بدلیل عدم امکان استفاده از قطره گیر و لوور، اتلاف آب در برج های گرد بسیار بالا است و هزینه مصرف آب را بویژه در تابستان به شدت افزایش می دهد. در عین حال برج خنک کن بطری شکل می تواند بدلیل پاشش آب زیاد به سرایت باکتری لژیونلا کمک کند.


مشکلات فراوان سیستم تسمه و پولی و بروز خرابی 

همانگونه که توضیح داده شد، برج خنک کننده گرد بدلیل عدم بهره گیری از استراکچر، قادر به تحمل وزن گیربکس نیست و به ناچار باید جهت به حرکت در آوردن فن، از سیستم تسمه پولی استفاده کرد. سیستم تسمه پولی نیز بدلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت بالا و بخارهای خارج شده از برج خنک کن به سرعت دچار آسیب شده و نیاز به تعمیرات مداوم دارد. همچنین علاوه بر صدای نامناسب، راندمان سیستم تسمه پولی از گیربکس به شدت پایینتر است و موجب افزایش مصرف برق خواهد شد.


گرفتگی، رسوب و عدم امکان تعویض آسان پکینگ در برج خنک کننده بطری شکل 

با توجه به محیط دایره ای، در این نوع کولینگ تاور استفاده از پکینگ های استاندارد بلوکی بدلیل نیاز به برش و دور ریز بالا وجود ندارد. در نتیجه در زمان تعمیر و نگهداری، باید کل بدنه برج باز شود تا پکینگ ها خارج گردد و عموما پکینگ های رولی بعد از خارج شدن در این شرایط غیر قابل استفاده بوده و باید دور ریخته شود. این مشکل در مقایسه با برج های خنک کننده مکعبی که تمیز کردن پکینگ های بلوکی در آنها تنها چند ساعت زمان برده و نیاز به باز کردن کل برج خنک کننده ندارند، ایراد بسیار بزرگی است. 

رسوب پکینگ برج خنک کن
علاوه بر موارد ذکر شده، می توان به اتلاف حرارتی، جذب گرد و خاک محیط در حوضچه، عدم مقاومت در مقابل ضربه و تکان های شدید و ... اشاره نمود. در پایان پیشنهاد می گردد که مشتریان صنعتی که هزینه از کار افتادن خط تولید آنها در یکروز بسیار بالا است، به هیچ عنوان از کولینگ تاورهای بی کیفیت گرد استفاده نکرده و از برج های خنک کننده مکعبی که دارای استاندارد معتبری هستند، بهره گیرند.

ایراد و خرابی برج خنک کن گرد(بطری شکل)

اشغال فضای نامناسب و راندمان پایین در بخش چیدمان

با توجه به فرم مدور این نوع کولینگ تاور، هنگامی که لازم باشد تعدادی از برج های خنک کننده در کنار هم چیده شود، با در نظر گرفتن فضای مورد نیاز مابین آنها، کولینگ تاور گرد فضای بسیار بیشتری را نسبت به برج خنک کننده مکعبی کانتر فلو اشغال می کند. این مساله در پروژه هایی که از نظر مساحت دارای محدودیت هستند، مشکلات فراوانی را ایجاد می نماید و نیز در هنگام تعمیرات، برای سرویسکار مشکلاتی را بوجود می آورد.

 

تعمیرات و بازسازی کولینگ تاور فایبرگلاس بطری شکل

در این بخش توضیحاتی در مورد خرابی های رایج کولینگ تاور گرد و بطری شکل ارائه کردیم. در صورتیکه برج خنک کننده موجود از نظر وضعیت بدنه فایبرگلاس دچار شکستگی و صدمه شدید نباشد، می توان با انجام برخی اصلاحات مانند قراردادن قطهر گیر و نم گیر، نصب سیستم پاشش آب ثابت با استفاده از نازل و استفاده از پکینگ های با کیفیت، راندمان برج خنک کن خمره ای را تا حدی بهبود بخشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ما تماس بگیرید.


جهت مطالعه توضیحات تکمیلی در خصوص برج خنک کن - کولینگ تاور صنعتی به لینک زیر مراجعه فرمائید :
http://cooling-tower.blog.ir

فروش برج خنک کننده صنعتی مکعبی با استاندارد CE اروپا
تعویض کولینگ تاور گرد با برج خنک کن با کیفیت مکعبی
فروش پکینگ، فن و گیربکس کولینگ تاور های صنعتی
شرکت آراکو، محمد قربانعلی بیک

09124780268
02166561974
02166129745