• 02166129745
  • info@araco.ir
کامپیوتر مناسب برای Solidworks
28 آبان 2019

کامپیوتر مناسب برای Solidworks

مشخصات سیستم مورد نیاز برای اجرای سالیدورک

انتخاب یک PC یا Laptop مناسب که بتوان با آن نرم افزار Solidworks را بخوبی اجرا کرد، سوال تعداد زیادی از همراهان ما است. در این مطلب تلاش می کنیم تا توضیحاتی در خصوص ویژگی های یک کامپیوتر مناسب برای کار با سالیدورکس، ارائه کنیم.

سیستم مورد نیاز برای اجرای نرم افزار سالیدورک

مشخصات لپ تاپ خوب و مناسب برای سالیدورکس

حداقل کانفیگ سالیدورکز

لینک خدمات ما در بخش طراحی، مدلسازی سه بعدی، سیمولیشن و انجام پروژه صنعتی Solidworks (سالیدورک)
 

خدمات شرکت آراکو در طراحی دستگاه و مهندس معکوس تجهیزات و ماشین آلات صنعتی

مشخصات لپ تاپ خوب و مناسب برای سالیدورکس

حداقل کانفیگ سخت افزار لازم برای سالیدورکز 2021 و 2020

هر نرم افزاری برای اجرای سریع و روان، علاوه بر سیستم عامل مناسب، نیازمند سخت افزار قوی است. منظور ما از سخت افزار معمولا توان پردازش سی پی یو، مقدار حافظه رم و سرعت RAM، مقدار فضای آزاد بر روی هارد درایو و مشخصات کارت گرافیک است.

سیستم و سخت افزار لازم برای Solidworks

البته در نرم افزار های مهندسی معمولا با مشخصات سیستم متوسط هم می توانیم نرم افزار را اجرا کنیم اما اگر بخواهیم از تمام توان آن استفاده کنیم، باید از سیستم های قوی که به نام ورک استیشن(PC Workstation) معروف هستند استفاده کرد. البته در زمان انتخاب یک کیس با سخت افزار مناسب و قابل اطمینان، حتما باید قیمت ها را نیز در نظر داشته باشیم! مطمئنا خودتان میدانید که به خاطر بالا رفتن قیمت دلار و محدودیت در واردات قطعات کامپیوتر، اگر قطعاتی مانند CPU، کارت گرافیک و مادربرد را بدون در نظر گرفتن قیمت آنها در بازار و مقدار کارایی هر قطعه خریداری کنیم، ممکن است مجبور شویم معادل قیمت یک خودرو برای خریدن یک دستکتاپ هزینه کنیم که مطمئنا این مساله منطقی نیست.

متد انتخاب یک دسکتاپ یا لپ تاپ مناسب که قیمت خوبی هم داشته باشد، برای اجرای نرم افزار Solidworks، سوال بسیاری از کاربران است. در این مطلب تلاش می کنیم تا در مورد مشخصات کامپیوتری مناسب برای استفاده از سالیدورکس، صحبت کنیم. قبل از ادامه مقاله، میخواهیم تفاوت ویندوز(سیستم عامل) 32 بیت و 64 بیت را توضیح بدهیم.

ویندوز x64 و x86 یا  32 بیت چه فرقی دارد و کدام برای نصب سالیدورک بهتر است؟

یک نکته خیلی مهم در زمان نصب سالیدورک این است که، آیا سالیدورکز از ویندوز فعلی شما پشتیبانی می کند؟ به عنوان مثال سالیدورکز 2021 ،2020 و 2019 بر روی ویندوز 8.1 اجرا نمی شود. و یا سالید ورکس 2021 که جدیدترین نسخه نرم افزار است، دیگر از ویندوز 7 هم پشتیبانی نمی کند.  برای اینکه متوجه شویم که هر ورژن  سالیدورک، از کدام نسخه های سیستم عامل پشتیبانی می کند، باید به وبسایت سالیدورک و بخش operating system مراجعه کنیم.

حالا سوالی که می پرسیم این است که کدام یک از نسخه های ویندوز 32 بیت یا 64 بیت، برای سالید مناسب است. فرق اصلی ویندوز 32 بیتی که به x86 windows هم معروف است، با نسخه 64 بیت این است که ویندوز 32 بیت به خاطر نوع معماری و آدرس دهی حافظه، از حداکثر 4 گیگا بایت رم پشتیبانی می کند. یعنی اگر شما یک لپ تاپ قوی با 32 گیگ رم خریده باشید و بر روی آن ویندوز 8.1 نسخه 32 بیت نصب کنید، فقط می توانید از 4 گیگ رم استفاده کنید! علاوه بر این بسیاری از بدافزارهای 32 بیت نیز بر روی ویندوز 64 بیت اجرا نمی شوند.

به همین علت بهترین گزینه این است که از ویندوز نسخه X64 برای اجرا و نصب Solidworks استفاده کرد.

مشخصات سیستم و سخت افزاز مناسب در محیط اصلی سالیدورکس

Solidworks part

Solidworks assembly

Solidworks drawing

به صورت کلی محدودیت خاصی در مورد حداقل کانفیگ برای اجرای سالیدورک وجود ندارد. (به جز مواردی که کامپیوتر شما دارای کانفیگوریشن یا مشخصات بسیار ضعیفی باشد) در حقیقت شما با یک پردازنده اینتل Core i3 و استفاده از 4 و یا 8 گیگا بایت حافظه رم نیز می توانید سالیدورکز(سالیدورکس) را اجرا نمایید. البته پیشنهاد حداقل مشخصات سیستم از طرف سالیدورک(Solidworks) به این شرح است:

Solidworks 2020 and 2021 minimum harware requirement

Processor: 3.3 GHz or higher clock speed

Operating System: Windows 10 64-bit

Memory: 32GB (16GB minimum)

Hard Drive: Solid State Drive (SSD), maintaining at least 20GB free space

Graphics Card:

NVIDIA Quadro P600 (entry level), P1000/2000 (mid-range) or P4000 (high-end)

AMD Radeon Pro WX 3100 (entry level), WX 4100 (mid-range) or WX 5100 (high-end)

سالیدورک در محیط مدلسازی سه بعدی، رسم اسکچ و تهیه اسمبلی معمولا از توان معادل یک هسته سی پی یو استفاده می کند. به این صورت با بالا رفتن میزان سرعت سی پی یو-پردازنده اصلی و فرکانس آن، سالیدورکز در محیط های اولیه خود شامل پارت، اسمبلی و دراوینگ یا نقشه کشی، عملکرد بهتری دارد. سرعت پیشنهادی یا فرکانس سی پی یو مناسب برای اجرای Solidworks به ویژه نسخه های 2021 و 2020، 3Ghz الی 3.3 گیگا هرتز است. در مورد سرعت پردازش هر هسته(Core) در CPU، منظور ما همان فرکانس عادی پردازش(Clock speed) است. پس با این توضیحات برای مدلسازی، اسمبلی و کشیدن نقشه در سالیدورک، بنچ مارک و نمره پردازنده در حالت تک هسته ای باید بالا باشد.

با این توضیح می توان گفت اگرچه تعداد هسته های اصلی و مجازی سی پی یو(CPU) در محیط های مختلفی مانند محیط شبیه سازی، سیمولیشن سیالات و انتقال حرارت، رندرینگ و انیمیشین نرم افزار سالیدورک (سالید ورکز) تاثیر بسزایی دارد، امادر محیط های اولیه  و پایه نرم افزار سالید، سرعت تک هسته ای پردازنده تاثیر گذار است. یکی از وب سایت های بسیار خوبی که در آن می توانید مشخصات هر پردازنده را بررسی کنید و به مقایسه آن با بقیه CPU ها بپردازید و به اصطلاح بنچ مارک کنید، آدرس https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php است. 

بالا بودن حافظه رم- RAM و نیز کیفیت کارت گرافیک در محیط اسمبلی بیشتر کاربرد دارد. این دو مشخصه، در اسمبلی های پیچیده سالیدورکس که تعداد قطعات بالایی دارند، بیشتر تاثیر گذار هستند.

استفاده از هارد با سرعت بالا و حافظه های SSD به عنوان درایو اصلی ویندوز که سالیدورکز نیز در آن نصب شده باشد، موجب افزایش سرعت اجرا و لود Solidworks می شود، ولی نبودن آن نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
 

کانفیگوریشن سیستم مورد نیاز سیمولیشن سالیدورکز

کیس برای شبیه سازی سیالاتی سالیدورک

تحلیل انتقال حرارت، فرکانس، تحلیل دینامیک، کمانش و ... در سالیدورکس

در زمان استفاده Solidworks Simulation و به ویژه مش بندی قطعه یا اسمبلی در سالیدورکز و انجام فرآیند سعی و خطا در هنگام اجرای سیمولیشن سالیدورکز، کلیه هسته های پردازنده اصلی فعال می شوند و تعداد بالای هسته سی پی یو در این محیط بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر این هنگام اجرای عملیات مش بندی یک مدل در محیط تحلیل تنش و CFD سالیدورکس، بالا بودن حافظه رم کمک می کند تا مش بندی کوچکتر، قابل انجام باشد که این مورد در شرایطی که دقت بالای شبیه سازی مد نظر باشد، به کاربر کمک خواهد کرد.

کارت کرافیگ و مشخصات آن تاثیر چندانی در سرعت محیط شبیه سازی و سیمولیشن سالیدورک ندارد.
 

مشخصات پی سی و سیستم Laptop مورد نیاز محیط رندر سالیدورک 

کیس خوب رندرینگ Solidworks

Solidworks photo view - Rendering

نکته بسیار مهم توجه به این مساله است که نرم افزار Solidworks در زمان Rendering از پردازنده اصلی و سی پی یو استفاده می کند و در سالیدورک کارت گرافیک در عملیات رندر گرفتن دخالت چندانی ندارد. به همین علت است که برای رندرینگ و تهیه انیمیشن صنعتی در سالیدورک، از سیستم هایی استفاده می شود که CPU قدرتمند دارند. یک نکته بسیار مهم دیگر در تهیه انیمیشن صنعتی برای معرفی محصول، سیستم خنک کاری کیس یا لپ تاپ است. برای ساختن یک ثانیه انیمیشن صنعتی، نرم افزار سالیدورک بین 20 الی 30 فریم را باید به صورت متوالی رندر کند. به همین دلیل پردازنده اصلی، برای مدت طولانی از حداکثر ظرفیت و فرکانس خود استفاده می کند و حرارت بسیار زیادی تولید می شود. اگر پی سی یا لپ تاپی که با آن کار می کنید سیستم خنک کاری قوی نداشته باشد، بالا رفتن دمای سی پی یو برای مدت طولانی ممکن است به دستگاه شما صدمه بزند. به همین علت است که در رندرینگ با رزولوشن بالا یا تهیه انیمیشن های صنعتی و همچنین تحلیل و سیمولیشن که CPU مدت زمانی طولانی از بیشترین توان خود استفاده می کند، از Workstation PC استفاده می کنند. سیستم خنک کاری ورک استیشن ها برای این طراحی شده است که بتواند مدت زمان بسیار طولانی در حالت حداکثر توان پردازش، دمای پردازنده و مادربرد را در شرایط مناسبی نگهدارد.

پردازنده و سی پی یو مناسب برای سالیدورک(سالیدورکز)

بنابراین هر چقدر سی پی یو(CPU) قوی تر بوده و تعداد هسته های آن بیشتر باشد، سرعت رندرینگ در سالید بیشتر خواهد شد.

کد انگلیسی بعد از نام پردازنده(شرکت اینتل) معرف خانواده آن است. سی پی یو های با کد U که ultra low consumption هستند و امروزه در بسیاری از لب تاپ ها استفاده می شوند به صورت عمومی دارای 2 هسته اصلی و 2 هسته مجازی می باشند. 

این در حالی است که پردازنده های با کد Q, QM و HQ دارای 4 هسته اصلی و 4 هسته مجازی (رشته) هستند و استفاده از آنها باعث افزایش سرعت در رندر گرفتن، تهیه انیمیشن و همچنین اجرای شبیه سازی و سیمولیشن در سالیدورک می شود.

باید توجه داشت که از نسل 8 به بعد پردازنده های اینتل کور آی سون-Intel core i7، سی پی یو های کد U نیز دارای 4 هسته اصلی و 4 هسته مجازی هستند. به عنوان مثال اگر برای اجرای نرم افزار سالیدورکس از پردازنده Intel core i7-8550U استفاده می کنید، این پردازنده که مربوط به نسل 8 ام تولیدات شرکت اینتل است، برخلاف سری های قبل کد U، دارای 4 هسته و 8 رشته است. پیشنهاد می کنیم برای بررسی تخصصی وضعیت عملکرد پردازنده به سایت بنچ مارک www.cpubenchmark.net مراجعه کنید و پس از جستجوی پردازنده مورد نظرتان، مشخصات آن را به دقت مطالعه کنید.

ناگفته نماند که پردازنده های جدید سری زئون-Xenon نیز گزینه های بسیار مناسبی برای رندرینگ، ساخت انیمیشن صنعتی با سالیدورکس و اجرای سیمولیشن و شبیه سازی در سالیدورک هستند.

یکی از گزینه های مناسب دیگر برای انتخاب سی پی یو سالید ورکس، استفاده از سری Intel core i9 است. این سری پردازنده اینتل دارای تعداد هسته و رشته نسبتا خوبی بوده و در عین حال قیمت آن معمولا از سری زئون اینتل ارزان تر است.
 

استفاده از پردازنده ای ام دی برای اجرای سالیدورک

AMD CPU in Solidworks

یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که آیا نرم افزار سالیدورکس با سی پی یو AMD اجرا می شود. در جواب این سوال باید گفت بله. سالیدورک بر روی کامپیوتر و لپ تاپ هایی که پردازنده AMD دارد اجرا می شود. پردازنده های شرکت ای ام دی به خاطر قیمت پایین تر، معمولا تعداد هسته های بیشتری نسبت به سی پی یو اینتل هم قیمت خود دارند. به عنوان مثال سری AMD Thread ripper یکی از گزینه ها برای دسکتاپ و ورک-استیشن سالیدورکز است و عملکرد خوبی در Solidworks rendering, Solidworks simulation و شبیه سازی سیالاتی CFD دارد. در تصویر زیر مقایسه ای بین پردازنده های مختلف در هنگام چرخش اسمبلی سالیدورک نمایش داده شده است. 

مقایسه توان پردازنده اینتل با ای ام دی در اجرای سالید ورکمقایسه توان پردازش سی پی یو های رده بالا برای سالیدورک

کارت گرافیک خوب و مورد نیاز برای اجرای سالیدورکز

همانگونه که توضیح داده شد کارت گرافیک های معمولی نیز قادر به اجرای سالیدورکز هستند و رندر گرفتن و ساخت انیمیشن بر عهده پردازنده اصلی یا سی پی یو است. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از کارت گرافیک های مورد تائید Solidworks می توان درایور آنها را از سایت سالیدورک دانلود نمود و از برخی قابلیت های ویژه مانند Real view استفاده کرد. البته قیمت این کارت های گرافیک بسیار بالا است و جز در موارد خاص استفاده از آنها لزومی ندارد. حتی در موارد بسیاری کاربران از کارتهای گرافیک On board استفاده می کنند.

کارت های گرافیک مورد تائید سالیدورکز عبارتند از :

NVIDIA Quadro series

AMD FirePro series

لینک صفحه بررسی کارت گرافیک مورد تائید بر اساس مشخصات سیستم

https://www.solidworks.com/sw/support/videocardtesting.html

تاثیر حافظه رم در اجرای سریع سالیدورکس(Solidworks)

سالیدورک در زمان اجرا شدن نیاز به حافظه و رم زیادی ندارد. زمانی در نرم افزار سالیدورک نیاز به حافظه و RAM داریم که به عنوان مثال یک اسمبلی با تعداد زیاد قطعات را بخواهیم باز کنیم و یا در بخش هایی مثل سیمولیشن و شبیه سازی کار کنیم.

یکی از مواردی که سالیدورکس نیاز به رم و حافظه بالایی دارد عملیات مش بندی در تحلیل استاتیک و آنالیز تنش سالیدورکز-Solidworks simulation meshing است.  

در بخش شبیه سازی سیالاتی و انتقال حرارت سالید ورک و بویژه مش بندی یک مدل سه بعدی برای شروع سیمولیشن نیاز به حافظه یا RAM بالایی دارد.

مشخصات و سرعت حافظه رم و تاثیر آن بر سرعت سالیدورکسمشخصات نسل های مختلف حافظه رم و تاثیر آن بر سرعت اجرای سالیدورک(سالیدورکز)
 

علاوه بر مقدار رم، سرعت رم در بالا رفتن سرعت عملکرد نرم افزار سالیدورکز تاثیر قابل توجهی دارد. سرعت RAM وابسته به دیتا باس و نسل DDR رم است. برای مثال رم 8 گیگا بایت DDR4 معمولا عملکرد بهتری از 8 گیگرم DDR2 خواهد داشت.

مش بندی در محیط سیمولیشن سالیدورکزتصویر نمونه مش بندی در سالیدورک سیمولیشن

تاثیر سرعت هارد دیسک بر سرعت لود و کارکردن با نرم افزار سالیدورک
Hard disk speed effect on Solidworks

هارد درایو وظیفه ذخیره و خواندن اطلاعات را در لپ تاپ و یا دسکتاپ دارد. سرعت چرخش هارد دیسک های عادی معمولا 5400 دور در دقیقه است. البته هارد دیسک های دور بالا سرعتی در حدود 7200 دور در دقیقه دارند که می تواند باعث بالارفتن سرعت لود و اجرای نرم افزار سالیدورکس شود. در مواردی هارد دیسک های مورد استفاده در سرور ها به سرعت 15000 دور در دقیقه نیز میرسند که استفاده از آنها برای نرم افزار سالیدورکز مرسوم نیست. 

گزینه دیگری که بر روی سرعت اجرای Solidworks تاثیر قابل ملاحظه ای می گذارد استفاده از دیسکهای حالت جامد به نام SSD است. سرعت اس اس دی از هارد دیسک بسیار بیشتر است و امروزه در برخی از لپ تاپ های صنعتی و یا دسکتاپ های ورک استیشن از SSD به عنوان درایو C ویندوز استفاده می شود. به این ترتیب سرعت بوت شدن ویندوز و همچنین سرعت اجرای نرم افزار هایی مانند سالید ورکز بسیار بالا می رود. البته اطلاعات مربوط به پروژه ها بهتر است در درایو دیگری که دارای هارد دیسک است ذخیره شود. مساله ای که درایو های اس اس دی دارند قیمت بسیار بالای آنها است. در تصویر زیر مقایسه ای بین ویژگی های مختلف HDD و SSD انجام شده است.

تفاوت هارت دیسک و هارد اس اس دی در طراحی با سالیدورکمقایسه ویژگی های هارد دیسک و حافظه اس اس دی برای استفاده در سالیدورک
 

برای بهتر شدن سرعت سالیدورک و از بین رفتن لگ و هنگ کردن Solidworks چه کار کنیم؟

اگر کامپیوتر پرسنل واحد طراحی شرکت شما در اجرای نرم افزار سالیدورکس، کند است و یا زمان کار با سالید به اصطلاح لگ دارد، حتما نیاز به خریدن یک کیس بسیار قوی با رم و سی پی یو کاملا بروز ندارید. البته راحت ترین راه این است که با هزینه بالا، بروز ترین کیس های ورک استیشن را برای شرکت خریداری کنید. ولی با توجه به شرایط فعلی اقتصادی بنده به شخصه چنین پیشنهادی نمی کنم. 

برای اینکه با هزینه کم و قیمت مناسب، کامپیوتر یا لپ تاپ خود را برای کار با سالیدورکز بهینه کنید می توانید با چند اقدام مهم و تاثیر گذار شروع کنید. این تغییرات به صورتی است که تا جای ممکن هزینه زیادی به شما تحمیل نکند. البته ما در آراکو به صورت تخصصی و با دریافت هزینه مشاوره، می توانیم بهینه سازی سیستم های شما را با رویکرد کاهش هزینه انجام دهیم. 

راه های بالا بردن سرعت سالیدورک

بهینه کردن سخت افزار و هاردور(hardware)

اولین و بهترین توصیه ای که من برای بیشتر شدن سرعت سالیدورک به شما می کنم، خریدن هارد SSD یا NVME است. فراموش نکنید که برای اینکه هارد اس اس دی بیشترین تاثیر را داشته باشد، باید به عنوان درایو ویندوز استفاده شود و سالید ورک را هم برای SSD نصب کنید. اگر می خواهدی پروژه خاصی را با سرعت بیشتری اجرا کنید می توانید فایل های آن پروژه را هم در درایو C ذخیره کنید.

تغییر تنظیمات Solidworks

در این حالت و با استفاده از تنظیمات گرافیکی، تنظیمات حالت اسمبلی های بزرگ و موارد مشابه می توانید سرعت سالیدورکز را بدون تغییر در سخت افزار، زیاد کنید. با مطالعه مطلب تخصصی راهنمای تنظیماتSolidworks، با امکانات موجود در این بخش بیشتر آشنا شوید. 

برای کار با سالیدورک(Solidworks) لیپ تاپ بخریم یا کیس و کامپیوتر دستکتاپ؟

یکی از سوالاتی که در مورد سیستم مورد نیاز برای سالیدورکس پرسیده می شود این است که آیا برای کار با سالیدورک لپ تاپ بخریم یا پی سی؟

در جواب این سوال باید گفت به صورت کلی و با فرض اینکه امکانات یک لپ تاپ و کیس با هم برابر باشد، همیشه قیمت لپ تاپ بیشتر است و مطمئنا در صورت خرابی، هزینه های تعمیرات و تعویض قطعات لپ تاپ بیشتر خواهد بود. 

از طرفی اگر کار شما به صورتی است که نیاز است با توجه به پروژه های مختلفی که دارید، از نرم افزار سالیدورک در جاهای مختلف استفاده کنید، خرید لب تاپ برای سالیدورکز منطقی است. البته اگر برای کار کردن با بخش های شبیه سازی، سیمولیشن، رندرینگ و انیمیشن سالیدورک نیاز به سخت افزار بسیار قوی دارید، می توانید با خرید یک لپ تاپ ارزان قیمت کارهای کلی و طراحی های خود را در Solidworks انجام داده و Laptop خود را به پروزه ها ببرید و از یک کامپیوتر ورک استیشن برای انجام سیمولیشن و تهیه انیمیشن در سالید ورکز استفاده کنید.
 

روش اجرای نرم افزار سالیدورک بر روی سیستم عامل مک و کامپیوترهای اپل

شرکت اپل به خاطر داشتن یک اکوسیستم یکپارچه که قابلیت همگام کردن گوشی های آیفون را با لپ تاپ های مک بوک و پی سی های مک فراهم می کند، در اجرای بعضی از نرم افزارها مشکلاتی را برای کاربران ایجاد نموده است. نرم افزار Solidworks هم متاسفانه جزو همین گروه طبقه بندی می شود. طبق اعلام شرکت سالیدورکس، این نرم افزار طراحی و مهندسی بر روی سیستم عامل MAC شرکت Apple قابل اجرا نیست. اما افرادی که لپ تاپ و دستکتاپ هایی مانند MacBook Air، MacBook Pro، iMac و Mac Pro دارند، می توانند با استفاده از ترفندهایی نرم افزار سالیدورکز را اجرا کنند.

برای اجرای سالیدورک بر روی کامپیوتر های اپل باید ابتدا ویندوز را نصب کنیم. نکته بسیار مهم این است که اجرای سالیدورک بر روی ویرچوال ماشین(VM - Virtual machine) اپل، باعث خواهد شد نرم افزار دسترسی کامل به سخت افزار و منابع سیستم مانند پردازنده و رم نداشته باشد. دلیل این مساله این است که نرم افزار ویرچوال ماشین بر روی بستر سیستم عامل مک اجرا می شود و به همین خاطر بخشی از قدرت پردازش و حافظه از دسترس خارج می شود. اما برای حل این مساله و اجرای سالید بر روی کامپیوتر اپل چه باید کرد؟

پاسخ این سوال استفاده از روش بوت کمپ(Bootcamp) بر روی سیستم عامل مک است. در روش بوت کمپ هنگام بوت شدن لپ تاپ Apple Macbook یا کامپیوتر Mac، شما می توانید از ابتدا سیستم عامل ویندوز را انتخاب کنید و در این حالت Solidworks می تواند از حداکثر توان سخت افزاری سیستم شما استفاده کند و سرعت اجرای آن بهتر می شود. البته پیشنهاد می کنیم برای اینکه بتوانید از نسخه های جدید سالیدورکس استفاده کنید، ویندوز 10 نسخه 64 بیت را برای نصب با استفاده از روش بوتکمپ انتخاب کنید.

ورک استیشن چیست و آیا برای اجرای سالیدورکز(Solidworks) می توان از Workstation PC استفاده کرد؟

سیستم های ورک استیشن، پی سی های قدرتمندی هستند که به صورت تخصصی برای طراحان سه بعدی، تدوین کننده های فیلم و سازنده های انیمیشن و رندرینگ طراحی شده است. معمولا ورک استیشن ها دارای پردازنده های قوی هستند و در بعضی از موارد یک سیستم ورک استیشن می تواند دارای 2 عدد سی پی یو یا پردازنده باشد. بعضی از شرکت ها و تامین کننده ها برای اجرای سالیدورک به صورت حرفه ای، انجام سیمولیشن یا انیمیشن با سالیدورکس، کامپیوتر های ورک استیشن استوک را پیشنهاد می دهند که این سیستم ها اگر سالم باشند، به خاطر قیمت مناسب، گزینه بسیار خوبی برای اجرای سالیدوکز هستند.

بعضی از ورک استیشن های مناسب برای نصب سالیدورک عبارت اند از : 

HP Z series workstation for Solidworks

Dell T series workstation - Solidworks and CAD software

ورک استیشن های استوک یکی از بهترین و مناسبترین گزینه ها برای طراحی و سیمولیشن با سالیدورک هستند

تصویر ورک-استیشن سری Z اچ پی برای اجرای نرم افزار Solidworks

مانیتور و نمایشگر مناسب برای اجرای سالیدورک

Suitable monitor for Solidworks

سخت افزار مربوط به گیمینگ در چند سال اخیر پیشرفت زیادی داشته است و کامپیوتر و مانیتور و حتی موس و کیبورد های مخصوص بازی به بازار آمده است. مانیتور (LCD&LED) هم جزو این تجهیزات است و با مشخصات مختلف در بازار موجود است. فرق اصلی مانیتور های گیمینگ با Monitor معمولی در فرکانس نمایش تصویر(Refresh rate) است. معمولا مونیتور گیمینگ ریفرش ریت بالای 60 هرتز دارد تا موقع بازی کردن، گیمر تصویری واقعی تر را ببینید. اما برای استفاده در نرم افزارهای طراحی مثل سالیدورکس، مقدار فرکانس بیش از 60Hz تاثیر چندانی در حس کاربر هنگام طراحی، سیمولیشن و رندرینگ ندارد. به همین علت خریدن مانیتور گیمینگ برای اجرا کردن Solidworks، هزینه ای اضافه است. البته پیشنهاد ما این است که برای سالیدورک از مانیتورهایی با ابعاد بالای 21 اینچ در سیستم دستکتاپ و حداقل 14 اینچ در لپ تاپ استفاده کنید تا در هنگام مدلسازی سه بعدی و طراحی با سالیدورکز، مشکلی نداشته باشید. برای مثال مینی لپ تاپ ها که مانیتورشان معمولا از 12 اینچ کوچکتر است، چشم طراح را در زمان کار با سالیدورک خسته می کند. مانیتور های PC(سیستم دسکتاپ) با ابعاد 19 و به خصوص 17 اینچ هم همین مشکل را در هنگام طراحی و مدلسازی با سالیدورک دارند. 

آیا با استفاده از گرافیک آنبرد (Onboard Graphic)، می توان نرم افزار سالیدورک را اجرا کرد؟

این سوال بسیاری از عزیزان است که هنگام خرید لپ تاپ یا دستکتاپ برای سالیدورکز، آیا حتما باید کارت گرافیک مجزا داشت؟ پاسخ این سوال این است که در استفاده عادی از Solidworks نیاز به کارت گرافیک خاصی نیست و می توان از کارت گرافیک آن برد(Intel HD Graphics) استفاده کرد. البته اگر تعداد قطعات اسمبلی بالا باشد یا نیاز به نمایش حالت Real View داشته باشید، بهتر است از کارت گرافیک مجزا نیز استفاده کنید.

آیا می توانیم برای مدلسازی سه بعدی با سالیدورکز(Solidworks)، از تبلت ویندوزی استفاده کنیم؟

یکی از سوال هایی که توسط عزیزان پرسیده می شود این است که آیا با تبلت های ویندوز دار مانند مایکروسافت سرفیس(Microsoft surface) می توانیم سالیدورک را اجرا کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر منظورمان مشاهده و ساختن مدل های سه بعدی نسبتا ساده است، این امکان وجود دارد. 

اما استفاده از تبلت های ویندوزی برای انجام شبیه سازی، رندر گرفتن و ساخت انیمیشن در سالیدورکس، توصیه نمی شود. زیرا همانطور که توضیح دادیم، سیمولیشن و رندرینگ در سالیدورک، فشار بسیار زیادی بر روی پردازنده یا سی پی یو وارد می کند و در نتیجه حرارت زیادی و به مدت طولانی تولید می شود. البته در سیستم های دسکتاپ و لپ تاپ، سیستم های خنک کاری پردازنده(CPU) معمولا مشکلی برای انتقال حرارت به مدت طولانی ندارند زیرا فضای بیشتری در اختیار آن ها است و قرار دادن فن و مجموعه کولینگ راحتتر است.

پس پیشنهاد می کنیم برای آنالیزهای سنگین، رندرینگ و انیمیشن در سالیدورک، از تبلت ویندوزی مانند سورفیس استفاده نکنید.

آیا سالیدورک بر روی سرفیس اجرا می شود؟

نرم افزار سالیدورک بر روی سرفیس مایکروسافت قابل اجرا است ولی شبیه سازی و رندرینگ سنگین بر روی آن توصیه نمی شود.

کیس و سیستم دسکتاپ پیشنهادی برای اجرای Solidworks

1- کیس و سیستم کامپیوتر طراحی و مهندسی در بازه قیمت تا 10 میلیون تومان

در این بازه قیمتی عملا خریدن کیس و مانیتور نو برای طراحی و مدلسازی سه بعدی، انتخاب خوبی نیست چون کانفیگوریشن بسیار ضعیفی نصیب شما خواهد شد. اما باید به شما بگویم که جای نگرانی نیست زیرا یک گزینه بسیار عالی، استفاده از کیس های استوک است. برای مثال کیس های استوک HP را می توانید با قیمتی مناسب خریداری کنید. به عنوان مثال شرکت ما برای بعضی از مشتریان سازمانی که می خواستند با قیمت پایین کیس بخرند، گزینه های استوک را پیشنهاد داده که اکثر آنها بدون هیچ مشکلی در حال کار هستند. لپ تاپ و کیس استوک در واقعا سیستم هایی است که در کشورهای دیگر به خاطر دلایلی مانند تعطیلی شرکت، به قیمت بسیار مناسب برای فروش گذاشته شده است. برای جستجوی گزینه مناسب، با استفاده از موتورهای جستجو مثل گوگل(Google) کافی است عبارت "کیس استوک" یا "لپ تاپ استوک مهندسی" را جستجو کنید. به این ترتیب در این موتور جستجو و همچنین یاهو و بینگ سایت های مناسبی را برای خرید این گونه کیس های پیدا می کنید.

برای مثال شما یک کیس استوک HP EliteDesk 800 G3 با پردازنده i5 نسل 6(Core i5 6500) را که دارای 8 گیگا بایت رم و هارد 1 ترابایت است، با قیمت حدودی 8 میلیون تومان می توانید خریداری کنید(با گرافیک آنبرد) . البته مشخص است که سیستم های استوک با این مشخصات برای طراحی ها و مدلسازی های معمولی جواب می دهد، اما اگر به صورت تخصصی با اسمبلی های بیش از 200 قطعه در سالیدورک کار می کنید یا حجم کار سیمولیشن شما بالا است، این کیس ها گزینه نسبتا قوی برای شما نیستند.

کیس استوک ارزان قیمت میان رده برای سالیدورکس

مینی کیس ها و کیس های استوک میان رده HP، Dell و Lenovov، گزینه هایی اقتصادی برای طراحی و اجرای سالید ورک هستند

پاسخ به سوالات در مورد PC و Laptop مناسب برای نرم افزار سالیدورکز

علاوه بر مطالبی که در این پست به آن پاسخ دادیم، اگر سوالی در مورد خرید لپ تاپ و کیس قدرتمند برای اجرای سالیدورک دارید می توانید در بخش نظرات این مطلب، آن را از ما بپرسید(البته لطفا قبل از پرسیدن سوالات، مطالب این مقاله را به صورت کامل مطالعه کنید). از تمام عزیزان و همراهان محترم خواهش می کنیم سوالات و پرسش های خود را از طریق بخش نظرات انتهای مطلب از ما بپرسید. تمامی سعی ما در شرکت آراکو این است که بخشی از مطالب آموزشی را به صورت رایگان در دسترس هموطنان ایرانی، مهندسان و طراحان ساکن کشورهای افغانستان و تاجیکستان و تمام پارسی زبانان دنیا قرار دهیم. در این مسیر تلاش کردیم بدون هیچ چشم داشت مادی کتابها، جزوه ها و فیلم های آموزش سالیدورک را تا جای امکان و به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار بدهیم و این فرآیند زمان و انرژی زیادی از ما می گیرد. اما امید داریم که این تلاش ها قدم بسیار کوچکی برای بالا رفتن توان علمی و فنی مهندسان و طراحان ایرانی و فارسی زبانان بوده باشد. با این وجود بعضی از دوستان از شماره های تماس آراکو برای مطرح کردن پرسش های شخصی و موردی در زمینه سالیدورک استفاده می کنند و حتی مطالب داخل سایت را به صورت کامل نمی خوانند. با توجه به توضیحات ارائه شده به استحضار کلیه همراهان محترم می رساند شماره های درج شده در سایت برای صرفا برای انجام پروژه طراحی صنعتی به کمک سالیدورک، خدمات مهندسی معکوس، شبیه سازی و تحلیل، و ساخت انیمیشن صنعتی و رندرینگ قطعه و محصول با سالیدورکس است و متاسفانه رفع اشکال سالیدورکس از طریق این شماره ها انجام نمی شود. پیشاپیش از توجه و همکاری شما سروران سپاسگزاریم.

لینک مقاله اصلی در مورد کامپیوتر مناسب برای اجرای سالیدورکس:

http://solidworks-iran.blog.ir/post/مشخصات-کامپیوتر-اجرا-رندر-شبیه-سازی-سیمولیشن-سالیدورک-سالیدورکس

انجام پروژه طراحی و مدلسازی صنعتی با نرم افزار سالیدورکس

انجام پروژه شبیه سازی استاتیک در سالیدورک

انجام پروژه رندرینگ صنعتی و تهیه رندر تبلیغاتی از مدل سه بعدی در سالیدورکز

شبیه سازی سیالاتی و سیمولیشین سی اف دی با سالید ورک

تهیه انیمیشن صنعتی با استفاده از Solidworks

انجام پروژه راه دور (خارج از ایران) با نرم افزار Solidworks

شرکت آراکو - محمد قربانعلی بیک

شماره تماس مستقیم : 09124780268

شماره تماس شرکت : 02166561974-02166129745

مشاهده نمونه پروژه های آراکو در اینستاگرام :  https://www.instagram.com/araco.ir

کانال آپارت آراکو - فیلم فارسی آموزش سالیدورکس : https://www.aparat.com/araco.ir

طراحی، انجام پروژه و تدریس آنلاین سالیدورکس(سالیدورکز) : http://solidworks-iran.blog.ir