• 02166129745
  • info@araco.ir
قطره گیر برج خنک کن
24 مرداد 2023

قطره گیر برج خنک کن

کار قطره-گیر در کولینگ تاور چیست؟

برج خنک کننده دستگاهی است که برای دفع حرارت از خطوط تولید، تجهیزات صنعتی و دستگاههای تهویه مطبوع(چیلر) استفاده می شود. اساس کارکرد Cooling tower، بر مبنای تبخیر سطحی آب است. به همین علت در داخل بدنه کولینگ، تعدادی نازل آب را به روی کویل یا پکینگ می پاشند. در عین حال جریان هوایی که توسط فن ایجاد می شود، مقدار تبخیر و ظرفیت سرمایش را بیشتر می کند.

حرکت هوا در داخل بدنه برج، باعث میشود تعدادی از قطرات آب به همراه جریان هوا بخواهند از دستگاه خارج شوند. در صورتیکه این قطره ها بازیابی نشود، مصرف و پرت(هدر رفت) آب بسیار زیاد می شود. در این قسمت قطره گیر که به شبنم گیر هم معروف است، وارد عمل می شود.
قطره گیر برج خنک کننده، با تغییر جهت ناگهانی جریان هوا، باعث می شود قطرات بزرگ و متوسط آب به دام بیافتند و دوباره به داخل کولینگ برگردند.

به عبارتی کار Drift eliminator، کم کردن مصرف آب و جلوگیری از پاشش قطرات به بیرون برج خنک کن است.

جلوگیری از پاشش آب برج خنک کننده با قطره گیر

انواع مدلهای قطره گیر و نم گیر

قطره گیر لانه زنبوری برج خنک کننده

این نوع قطره گیر به صورت لانه زنبوری(از بالا به شکل شش ضلعی) و معمولا از جنس PP و PVC ساخته میشود و می تواند درصد بسیار زیادی از قطرات را به دام بیاندازند و باعث کاهش اتلاف آب در برج خنک کن بر اثر پاشش قطرات گردند. مشکل این نوع قطره گیر افت فشار نسبتا بالاتر نسبت به نم گیر پروفیلی می باشد و معمولا در برج خنک کننده صنعتی فایبرگلاس از نوع پکیج مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا ارتفاع هر لایه درفت الیمینیتور لانه زنبوری بین 12 الی 13 سانتیمتر است.
قطره گیر لانه زنبوری شبکه ای برج خنک کن

قطره گیر پروفیل یا تیغه ای کولینگ تاور

قطره گیر تیغه ای با پروفیلی کولینگ تاور به صورت مجموعه ای از پروفیلهای V شکل یا S شکل است که به وسیله اتصالات (اسپیسر) مورد نیاز به همدیگر وصل شده اند. این نوع قطره گیر یعنی شبنم گیر اس - S شکل و نم گیر V شکل در حالت کلی راندمان کمتری نسبت به قطره گیرهای لانه زنبوری دارد ولی افت فشار کمتری ایجاد نموده و به دلیل استحکام بالا در برجهای خنک کن بتونی و سازه فایبر صنعتی بیشتر استفاده می شود. ما تیغه های قطره گیر تک کوهانه، را به ارتفاع 16 سانتیمتر که عدد استانداردی در برج است، تولید می کنیم.
قطره گیر PP تیغه ای کولینگ تاور مزیت قطره گیر تیغه ای برج خنک کننده، امکان برش آن در طول دلخواه و در عین حال افت فشار بسیار کم در کولینگ تاور است. شبنم-گیر تیغه ای کولینگ تاور از جنس پلی پروپیلن یا PP مقاومت بسیار بالایی در مقابل شرایط اسیدی و یا قلیایی آب دارد. همچنین عمر مفید شبنم گیر PP تیغه ای بسیار بالاتر از نمونه های PVC است. به همین دلیل در صنایعی که شرایط آب خاص است، پیشنهاد می کنیم از قطره گیر تیغه ای از جنس PP استفاده شود.
در تصاویر ذیل، مقایسه کلی بین انواع قطره گیر را میبینید.
قطره گیر PVC و PP برج خنک کننده
انواع قطره گیر برج خنک کننده

محاسبه افت فشار قطره گیر در برج خنک کن

به دلیل تغییر ناگهانی جهت جریان هوا، در تمامی شبنم گیر ها فشار هوا کم می شود. مقدار کاهش فشار هوای کولینگ تاور بدلیل وجود قطره گیر، با استفاده از نرم افزارهای طراحی برج و پکینگ و بکارگیری نمودارهای معتبر انجام می شود. بصورت کلی افت فشار قطره گیر تیغه ای از نم گیر لانه زنبوری کمتر است.
برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت قطره گیر پلی پروپیلن و پی وی سی برج خنک کننده با ما تماس بگیرید
09124780268
02166561974
02166129745

لینک مقاله های مرتبط

طراحی و محاسبه کولینگ تاور و مشاوره
مصرف آب برج خنک کننده
آشنایی با قطره گیر و مدلهای آن