• 02166129745
  • info@araco.ir
فن کولر هوایی
27 فروردین 2022

فن کولر هوایی

فن فایبرگلاس ایرکولر

کولر هوایی یا ایر کولر که به نام Air cooled heat exchanger شناخته می شود، بخش مهمی از اجزای متداول سیستم کولینگ بسیاری از کارخانجات، نیروگاه ها، پتروشیمی ها و پالایشگاهها هست. عملکرد ایرکولر به این صورت است که آب گرم از یک سو وارد کویل می شود. فن با توجه به محل قرار گیری، جریان هوایی با سرعت بالا و بین فینهای کویل ایجاد می کند. به این صورت انتقال حرارت بین آب و هوای محیط باعث خنک شدن کولینگ واتر می شود. 

طرز کار ایرکولر و مبدل هواییفرق بین ایرکولر و برج خنک کننده این است که ایرکولر برای شرایطی طراحی می شود که دمای آب خروجی، از دمای هوای محیط بالاتر باشد. برای مثال زمانی که شما بخواهید آب 70 درجه را به 55 درجه سانتیگراد برسانید. طبیعیست که در شهرهای سردسیر، کولر هوایی می تواند آب را بیشتر خنک کند.

تمرکز ما در این مقاله در مورد فن ایرکولر خواهد بود و در مورد امکان استفاده از پره فایبرگلاس با شما صحبت می کنیم.

طبقه بندی ایرکولر بر اساس محل قرارگرفتن پره ها

از نظر نوع ایجاد جریان هوا، کولر هوا خنک به دو دسته دمشی و مکشی تقسیم می شود. در شکل زیر می توانید ترتیب قرارگرفتن اجزا ایرکولر را در این دو حالت ببینید. البته در هر دو روش ما به دنبال ایجاد جریان هوا به کمک فن هستیم. اگر فقط شرایط انتخاب پره(بلید) را در نظر بگیریم، وقتی فن وظیفه دمیدن هوا را بر عهده دارد و در موقعیت آن در زیر ایرکولر باشد، نیاز به هوادهی و فشار بیشتری خواهد بود. در عوض چون فن در معرض هوای گرم شده خروجی نیست، حرارت کمتری را جذب می کند و نیاز به تولید آن با متریال خاص نیست.

در مقابل حالت فن مکنده، نیازمند فن و پره هایی است که در دماهای بالا مقاوم باشند اما می تواند مقدار فشار کمتری را برای آن در نظر گرفت.

انواع ایرکولر بر اساس جای فن

انواع فن و بلید کولر هوایی

فن فلزی ایرکولر(کولر هوایی)

فن گالوانیزه و استیل در مبدلهای هوا خنک قدیمی کاربرد بیشتری داشت. این نوع پره ها وزن نسبتا زیادی دارند و اگر در شرایط خاص قرار بگیرند ممکن است زنگ بزنند. فرم هندسی بلید گالوانیزه کولر هوایی حالت ایرفویل دارد و در انتهای پره ها، عرض آن کمتر می شود. بعضی از مدلهای فن فلزی دارای سیستمی هستند که به صورت مکانیکی زاویه حمله فن را تغییر میدهد. البته این سیستم مربوط به قبل از این بود که استفاده از اینورتر(درایو) در صنعت رواج پیدا کند. در حال حاضر خرید فن فلزی در اکثر موارد مقرون بصرفه نیست و جایگزینی پره ها با نوع فایبرگلاس گزینه بهتری است. در تصویر زیر نمونه فن استیل کولر هوایی را مشاهده می کنید.

فن گالوانیزه ایر کولر و کولینگ تاور

فن آلمینیومی مبدل هوایی(ایرکولر)

بخاطر وزن پره های آهنی و استیل، بعد از مدتی فن آلومینیوم به بازار آمد. ویژگی این نوع فن وزن سبک آن و مقاومت نسبی در برابر زنگ زدن بود. روش تولید بلید آلمینیوم به صورت پولترود است. به همین دلیل پروفیل ایرفویل این نوع فن نیز در طول ثابت است. برای مقاومت بیشتر، در بعضی از موارد فن آلمینیوم با پوشش آنودایز ساخته می شود.
بلید آلمینیوم کولر هواییاستفاده از پره فایبرگلاس کامپوزیت در کولر هوایی

در گذشته تولید ایرکولر با فن فلزی یا آلومینیومی بسیار رایج بود. اما در سالهای اخیر و پیشرفتهایی که در کامپوزیت ها بوجود آمده است، فن فایبرگلاس هم به گزینه های قابل استفاده برای مبدلهای هوا خنک اضافه شد. فن فایبرگلاس کولر هوایی نسبت به نمونه های فلزی وزن بسیار کمتری دارد، در مقابل رطوبت و زنگ زدن مقاوم است و با استفاده از رزین های خاص می توانند تا بیش از 100 درجه سانتیگراد را به صورت مداوم تحمل کنند. البته قیمت فن تیغه ای فایبرگلاس(کامپوزیت) برای مبدل حرارتی هوا خنک، از نمونه آلومینیومی ارزانتر است. ما می توانیم فن و پره فایبرگلاس ایرفویل را از قطر 2 متر تا 8 متر و به صورت 3 پره، 4 پره، 6 پره و 8 پره تولید کنیم. در تصویر زیر مزایای فن تیغه ای کامپوزیت را می توانید ببینید.

فن کولر هوایی تیغه ایمقدار هوادهی و افت فشار فن کولرهوایی(تیغه ای)

فن اکسیال یا محوری پروفیل ایرفویل فایبرگلاس، می تواند تا 180 پاسکال فشار را تامین کند که برای بیشتر پروژه های صنعتی کولینگ کافی است. مقدار هوادهی فن به قطر، تعداد بلید، زاویه حمله و توان الکتروموتور بستگی دارد. برای نمونه فن 10 فوت و 6 پره ایرکولر(قطر تقریبی 3 متر/ 300 سانتیمتر) براحتی می تواند 80 متر مکعب در ثانیه(معادل 176 هزار cfm) هوا را جابجا کند. به عنوان نمونه دیگر فن تیغه ای پروفیل ایرفویل با قطر 20 فوت، هوادهی در حدود 650 هزار متر مکعب بر ساعت دارد.

البته ما مقدار هوادهی فن و افت فشار را با استفاده از نرم افزار انجام میدهیم.

برای سفارش ساخت فن ایرکولر و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید.

محمد قربانعلی بیک

09124780268

02166129745

02166561974

مقاله های مرتبط با پروانه ایرکولر

لینک مقاله اصلی فن ایرکولر
مشاوره و فروش برج خنک کننده
ساخت و تولید فن سفارشی فایبرگلاس
فیلم انعطاف و استحکام پره کامپوزت(پروانه فایبرگلاس)
مقاله انواع خرابی و آسیب های فن فایبرگلاس برج خنک کننده
پروانه و پره کولینگ تاور