برج خنک کننده مکعبی جریان مخالف

برج خنک کن فایبرگلاس پکیج

Fiber glass counter flow induced draft cooling tower

عملکرد کولینگ تاور ها بدین صورت است که برخورد قطرات آب و هوا موجب تبخیر شده و دمای آب را کاهش می دهدیکی از روشهای تقسیم بندی برج های خنک کننده، بر مبنای نحوه برخورد جریان هوا با آب است. باید دقت داشت شکل ظاهری برج تا حدی به این نوع طبقه بندی وابسته می باشد.

طبق این طبقه بندی کولینگ تاورها به دو نوع برج خنک کن کانتر فلو یا جریان مخالف و برج خنک کننده کراس فلو یا جریان متقاطع، تقسیم می شود. در این مطلب می خواهیم به بررسی شرایط و ویژگی های کولینگ تاور کانتر فلو بپردازیم.

برج خنک کننده کانتر فلو مربعی از نظر کیفیت و نحوه عملکرد، بهترین گزینه قابل انتخاب برای مجموعه های صنعتی و نیز جهت استفاده در کنار چیلر می باشد.

البته باید توجه داشت که برج های خنک کن مدور یا گرد فایبر گلاس که آنها نیز جزو طبقه جریان مخالف در نظر گرفته می شود، به هیچ عنوان گزینه مناسب و با کیفیتی نمی باشد و صرفا به دلیل قیمت بسیار پایین و به دلیل عدم اطلاع خریداران از مشکلات کولینگ تاور گرد در زمان بهره برداری، خریداری می شود.

در نقطه مقابل کولینگ تاور کانتر فلو مکعبی فایبرگلاس اگرچه قیمت بالاتری نسبت به برج های خنک کن کراس فلو یا جریان متقاطع و بطری شکل دارند، اما راندمان بالاتری را نسبت به سایر نمونه های مشابه ارائه می کنند. در عین حال از نظر تعمیرات و نگهداری، برج های خنک کننده جریان مخالف مربعی فایبرگلاس، وضعیت بسیار بهتری را نسبت به نمونه های مشابه تجربه می کنند.