• 02166129745
  • info@araco.ir
طراحی و فروش برج خنک کن در خراسان رضوی، شمالی و جنوبی
13 شهریور 2020

طراحی و فروش برج خنک کن در خراسان رضوی، شمالی و جنوبی

کولینگ تاور در خراسان

طراحی و ساخت برج خنک کننده برای استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی

مجموعه استان های خراسان در منتهای شرقی ایران واقع شده اند. شهرهای خراسان معمولا دارای آب و هوای نسبتا معتدلتری در مقایسه با بخش های مرکزی و جنوبی ایران هستند. به عنوان مثال در شهر مشهد دمای خشک در حدود 39 الی 40 درجه سانتیگراد و وت بالب یا دمای مرطوب در حدود 21 الی 22 درجه سانتیگراد است. این شرایط آب و هوایی، تعداد نسبتا بالای زائرین و گردشگران که به ساخت هتل های بسیار با کیفیت بویژه در شهر مشهد منجر شده است و نیز وجود صنایع متعددی مانند فولاد، صنایع غذایی به خصوص رب گوجه، صنعت سیمان، تولید لاستیک و تایرسازی و غیره باعث شده است نیاز این استان ها به کولینگ تاور و برج خنک کننده صنعتی بسیار زیاد شود.

طراحی، فروش، استعلام قیمت و مشاوره برج خنک کننده و کولینگ تاور

تصویر کولینگ تاور جریان مخالف صنعتی نصب شده برای خنک کاری خط تولید

بر اساس مقاله های قبلی و توضیح ارائه شده، در پروژه های صنعتی که دمای آب خروجی برج خنک کن همیشه باید در محدوده مورد نظر کارفرما باشد و همچنین خرابی و تعمیرات کولینگ تاور باید حداقل ممکن باشد، تنها استفاده از برج خنک کننده کانتر فلو مکعبی فایبرگلاس که دارای استانداردهای معتبری باشد منطقی است. بویژه این که Cooling tower های مدور و گرد، مصرف آب و برق بسیار زیادی دارند و به علت راندمان کم و کیفیت پایین، همیشه نیازمند تعمیر و تعویض پکینگ هستند.قبلا به این مساله اشاره شد که برچ خنک کن مدور و خمره ای فقط به علت قیمت ارزان برای بعضی از خریداران جذابیت دارند. البته مشتری های کولینگ تاور دایره ای بعد از مدتی به علت خرابی های زیاد، راندمان پایین و مشکلات زیاد در اسپرینکلر(سیستم توزیع آب) و قطره گیر و پکینگ، به ناچار مجبور به استفاده از برج خنک کننده کانتر فلو مکعبی می شوند.

خرابی ها و عیب های برج خنک کننده گرد - کولینگ تاور مدور

شهر های اصلی استان خراسان که در ادامه شرایط آب و هوایی آن ها را برای طراحی برج خنک کننده توضیح داده ایم عبارت است از :

مشهد، نیشابور، تربت، سرخس، بینالود، زاوه، سبزوار، خواف، قوچان، بجنورد، بیرجند، خواف و ... 
 

انتخاب برج خنک کن برای اقلیم گرم و خشک

با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی در استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی ، باید هنگام انتخاب و خرید برج خنک کننده، به چند مورد دقت کنیم.

1- کولینگ تاور مدور و خمره ای نخریم!(Bottle type cooling tower)

همانطور که گفته شد برج خنک کننده استوانه ای یا خمره ای، برای شهرهایی مثل مشهد، بجنورد، بیرجند، سبزوار، نیشابور و سایر شهر های خراسان اصلا مناسب نیست. زیرا هم مصرف آب بالایی دارد و هم راندمان بسیار پایین تبخیر. مشکل رسوب پکینگ فیلم برج خنک کن دایره شکل در این شهر ها باعث می شود به سرعت نیاز به اسید شویی یا تعویض فیلینگ داشته باشید. در حالیکه برای تعویض پکینگ کولینگ گرد، نیاز به باز کردن کامل بدنه است و به همین ترتیب خط تولید یا کارخانه چندین روز دچار مشکل می شود. تنها مساله به ظاهر مفید کولینگ تاور گرد، قیمت پایین آن است، که البته با در نظر گرفتن هزینه های تعمیرات و نگهداری و خرابی و توقف خط، خریدار چندین برابر این صرفه جویی ظاهری، ضرر خواهد کرد.

2- پیشگیری از ورود گرد و خاک به کولینگ تاور

برای جلوگیری از ورود گرد و خاک و ریزگرد به داخل بسین یا حوضچه برج خنک کن(Cooling tower basin) حتما باید از لوور لانه زنبوری استفاده شود. در این موارد استفاده از لوور تیغه ای کمکی نمی کند و گرد و غبار به راحتی وارد مخزن کولینگ تاور می شوند که این مساله باعث ایجاد لجن، رسوب و کاهش توان خنک کاری می شود.

3- انتخاب پکینگ مناسب(Cooling tower fill)

به خاطر بالا بودن سختی آب و ایجاد رسوب، در زمان خرید برج خنک کننده لازم است به نوع پکینگ حتما توجه کرد. بعضی از فروشندگان و تولید کنندگان کولینگ تاور فایبرگلاس، به خاطر برنده شدن در استعلام یا مناقصه و کمتر شدن قیمت، در پیشنهاد فنی از فیلینگ یا پکینگ فیلم گام 12 یا 19 استفاده می کنند. استفاده از پکینگ فیلم به ویژه گام 12 اگرچه باعث بیشتر شدن مساحت تبخیر و کم شدن اندازه برج خنک کن می شود، اما در آبهایی که سختی آن ها از 50 بیشتر باشد به سرعت رسوب کرده و دچار گرفتگی می شود. در این شرایط خریدار مجبور است در بازه های کوتاه زمانی(به عنوان مثال هر سال یکبار)، نسبت به شستشوی پکینگ با اسید و یا حتی تعویض آن اقدام کند. فرض دیگر این است که خریدار بخواهد فیلینگ فیلم با گام 12 میلیمتر را با پکینگ تریکل اسپلش ضد رسوب عوض کند، که در این صورت به علت مساحت کم کولینگ تاور، دمای آب خروجی به دمای دلخواه نمی رسد و مدار خنک کاری کارخانه یا خط تولید به درست عمل نخواهد کرد. برای پرهیز از این مشکل، اگرچه قیمت بعضی از تولید کنندگان برج خنک کننده بالاتر باشد، بهتر است شما از سازنده ای خرید کنید که طراحی کولینگ تاور را بر مبنای آب سخت انجام دهد. در عین حال توصیه اکید می شود که سازنده برج خنک کن از پکینگ لانه زنبوری گام 12 میلیمتر استفاده نکند. بهترین نوع پکینگ که دارای عمر مفید بسیار بالایی بوده و در مقابل رسوب مقاوم می کند، پکینگ نت اسپلش ضد رسوب PP است.

مقایسه انواع پکینگ فیلم و پکینگ اسپلش کولینگ تاور

4- انتخاب بین برج خنک کننده کانتر فلو یا کراس فلو

در خصوص تفاوت برج خنک کننده کراس فلو (جریان متقاطع) با برج خنک کننده کانتر فلو(جریان مخالف) در مطالب قبلی توضیح داده ایم. در شرایط آب و هوای گرم وخشک کولینگ تاور کراس فلو(Cross flow cooling tower) بخاطر نحوه پاشش آب، الزام استفاده از پکینگ های فیلم شانه تخم مرغی، ورودی های بزرگ هوا و امکان ورود گرد و خاک، گزینه مناسبی نیست. بهترین گزینه برای استان خراسان، برج خنک کن کانتر فلو مکعب شکل فایبرگلاس است.

کاهش آب و برج خنک کن هیبریدی در خراسان

در شهرهای استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی اختلاف دمای حداکثر در ظهر و حداقل شب در تابستان، به خاطر شرایط اقلیمی بین 10 الی 15 درجه سانتیگراد است. دمای حباب مرطوب(wet bulb) نیز در این استان ها بخاطر نوع اقلیم و کم بودن رطوبت نسبی، از دمای خشک - Dry bulb به میزان قابل توجهی پایین تر است.

برای مثال دمای خشک در مشهد حدود 39 الی 40 درجه سانتیگراد و وت بالب  تقریبا 21 الی 22 درجه سانتیگراد است.

در این شرایط استفاده از کولینگ تاور هیبرید یا برج خنک کننده مدار بسته با سیستم کنترل هوشمند باعث کاهش مصرف آب متوسط سالیانه می شود. در سیستم خنک کاری هیبرید باید توجه داشت که دمای ورودی و خروجی مورد نظر تاثیر بسیار زیادی در میزان کاهش مصرف آب برج خنک کننده هیبرید دارد. با این توضیح هر چقدر دمای آب ورودی و خروجی به برج خنک کن بیشتر باشد، می توان مصرف متوسط آب را در Hybrid cooling tower کمتر کرد.

آشنایی با سیستم برج خنک کننده هیبریدی - Hybrid cooling tower 

علاوه بر این با استفاده از سیستم برج خنک کننده کانتر فلو مکعبی شکل مدار بسته با کویل گالوانیزه و سیستم کنترل هوشمند، امکان کاهش مصرف آب متوسط سالیانه تا حدود 35% و در صورت استفاده از سیستم های مدرن تا 60% وجود دارد.

مزیت کولینگ تاور مدار بسته با سیستم کنترل هوشمند نسبت به برج خنک کن هیبریدی، قیمت کمتر و تعمیرات و نگهداری آسانتر است.

مقایسه برج خنک کن صنعتی مدار باز، مدار بسته و هیبرید - Hybrid cooling tower VS Open loop cooling tower

با توجه به توضیحات ارائه شده ما آمادگی داریم به صورت تخصصی و حرفه ای نسبت به طراحی، بهینه سازی و ساخت برج خنک کننده فایبرگلاس کانتر فلو در شهر های مشهد، نیشابور، تربت، سرخس، بینالود، زاوه، سبزوار، خواف، قوچان، بجنورد، بیرجند، خواف و ... اقدام کنیم.

دمای خشک، دمای مرطوب و حداقل دمای سرمایش توسط کولینگ تاور در شهر های استان خراسان

شرایط طراحی برج خنک کننده در شهر مشهد

دمای وت بالب هوا مشهد : 21 الی 23 درجه سانتیگراد

دمای خشک هوای مشهد : 37 الی 39 درجه سانتیگراد

حداقل دمای آب خروجی برج خنک کن در مشهد (ظهر مرداد و بدترین شرایط) : 24 الی 26 درجه سانتیگراد

شرایط عملکرد برج خنک کن شهر نیشابور

دمای وت بالب هوا نیشابور : 21 الی 23 درجه سانتیگراد

دمای خشک هوای نیشابور : 38 الی 40 درجه سانتیگراد

حداقل دمای آب خروجی برج خنک کن در نیشابور (ظهر مرداد و بدترین شرایط) : 24 الی 26 درجه سانتیگراد

شرایط عملکرد کولینگ تاور شهر سبزوار

دمای حباب تر هوا سبزوار : 19 الی 21 درجه سانتیگراد

دمای خشک هوای سبزوار : 39 الی 40 درجه سانتیگراد

حداقل دمای آب خروجی برج خنک کن در سبزوار (ظهر مرداد و بدترین شرایط) : 22 الی 24 درجه سانتیگراد


برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

طراحی و مشاوره در زمینه انتخاب کولینگ تاور صنعتی

طراحی و فروش برج خنک کننده فایبرگلاس در خراسان رضوی

انتخاب و اعلام قیمت برج خنک کن کانترفلو در خراسان جنوبی و شمالی

فروش پکینگ نت اسپلش و پکینگ تریکل اسپلش ضد رسوب آلمانی

طراحی و ساخت کولینگ تاور هیبرید کم مصرف

طراحی و فروش برج خنک کننده مدار بسته با کویل استیل و گالوانیزه

تولید کولینگ تاور مدار بسته با سیستم کنترل هوشمند

مشاوره در زمینه کاهش مصرف آب برج خنک کننده

محمد قربانعلی بیک

09124780268

02166129745

02166561974

وبلاگ تخصصی طراحی و فروش برج خنک کننده : http://cooling-tower.blog.ir

کانال آپارات ویدئو و فیلم آموزشی برج خنک کننده-کولینگ تاور:https://www.aparat.com/ARACo_cooling

لینک مقاله اصلی طراحی و فروش برج خنک کننده در خراسان، مشهد، نیشابور، سبزوار

http://cooling-tower.blog.ir/post/کولینگ-تاور-برج-خنک-کن-خراسان-مشهد-نیشابور-سبزوار-بجنورد-بیرجند-تربت-طبس