• 02166129745
  • info@araco.ir
طراحی و تلرانس گذاری شفت برای تولید
5 تیر 2021

طراحی و تلرانس گذاری شفت برای تولید

روش طراحی و تلرانس گذاری محور و شفت

شفت ها و بیرینگ ها یکی از اجزاء اصلی سیستم های دوار هستند. بال برینگ(Ball bearing) و رولبرینگ(Roll bearing) که زیر مجموعه یاتاقان های غلتشی هستند، نقش حیاتی در سیستم دوار ایفا می کنند. اما یکی از مباحث بسیار مهم، تلرانس گذاری شفت و هوزینگ یاتاقان های غلتشی در سیستم هایی مانند هموژنایزر است. در تصویر زیر نقشه شفت یکی از مدل های هموژنایزر شرکت آراکو را ملاحظه می کنید.
تلرانس گذاری در ساخت شفت
این دستگاه دوار با سرعت 3000 rpm چرخش می کند تا ذرات جامد را با ایجاد تنش برشی بین تیغه های روتور و استاتور ریز کند. به همین دلیل تمام قطعات میکسر هموژنایزر صنعتی باید دقت بالایی داشته باشند.
تلرانس های لقی مثلا f7 برای شفت به دلیل عدم درگیری اصطکاکی با کنس داخلی بیرینگ، منجر به خطا در عملکرد دستگاه، سایش شفت، لرزش و موارد دیگری می شود که غیر قابل قبولند. از طرفی تلرانسهای پرسی با تداخل زیاد مانند s6 که صرفا با نیروی زیاد یا سرد و گرم کردن جا می روند، فشار زیادی به برینگ وارد کرده و منجر به سایش ساچمه ها و به اصطلاح کچلی برینگ شوند.
خوشبختانه شرکت های بزرگ تولید کننده Bearing جداولی را برای سازندگان دستگاه های صنعتی تهیه کرده اند. با استفاده از این جداول و با توجه به محدوده کاربرد و نیروی های وارده دستگاه، می توان از آنها برای تعیین استفاده کنید.
جدول زیر توسط کمپانی ژاپنی کویو ارائه شده است.
جدول تلرانس بیرینگ
دستگاه های ما در آراکو از جمله پمپ های هموژنایزر روتور استاتور، با توجه به این استاندارد های جهانی طراحی و ساخته می شوند تا بهترین دقت و بالاترین عمر قطعات را در کنار کمترین لرزش و صدا برای مشتریان عزیز به ارمغان بیاورد.
همچنین استفاده از دو بلبرینگ C(مخصوص سرعت های دورانی زیاد) در هموژنایزر صنعتی آراکو کمک شایان توجهی به کاهش استهلاک و افزایش عمر و دقت دستگاه به دلیل افزایش بازوی تکیه گاه شفت در سیستم دوار می نماید.

طراحی و تولید شفت و محور صنعتی
مشاوره در تولید قطعات مکانیکی
تولید قطعات ماشین کاری
شرکت آراکو
02166561974
02166129745
09358322301
09124780268