• 02166129745
  • info@araco.ir
مدلسازی سطح آزاد مایع
24 تیر 2020

مدلسازی سطح آزاد مایع

شبیه سازی و سیمولیشن جریان سطح مایع

یکی از روش هایی که در علوم مهندسی و برای پیش بینی شرایط به وجود آمده در محیط مورد استفاده قرار می گیرد، شبیه سازی یا سیمولیشن(Simulation) است. شبیه سازی انواع مختلفی دارد و در حوزه هایی مانند مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی پزشکی، ایمنی و غیره کاربرد دارد.

هدف اصلی از شبیه سازی، پیش بینی نحوه رفتار سیستم در یک شرایط مشخص است. به کمک نتایج و خروجی های تحلیل می توانیم از وضعیت یک سیستم در شرایط مورد نظر اطلاع پیدا کرده و در صورت مشاهده ضعف یا مشکل، با کمترین هزینه ممکن سیستم یا دستگاه را اصلاح کنیم.

شبیه سازی و سیمولیشن در سالیدورک

آنالیز و شبیه سازی یکی از روش های کم کردن هزینه های طراحی و ساخت پروتوتایپ است

به عنوان مثال زمانیکه شرکتی یک محصول جدید تولید می کند، قبل از اینکه محصول را وارد بازار کند، با کمک نرم افزار های مرتبط، شبیه سازی و سیمولیشن های متنوعی را بر روی محصول انجام می دهد و طراحی محصول را بهینه می کند. در غیر این صورت ممکن است محصول پس از ورود به بازار دچار مشکلات و ایرادهای فراوانی شود و به اعتبار شرکت تولید کننده لطمه وارد کند.

سیمولیشن حرکت آب در کانال باز

 Free-surface simulation and modeling

یکی از انواع شبیه سازی، شبیه سازی و سیمولیشن سیالات و انتقال حرارت می باشد که به CFD -Computational fluid dynamics نیز مشهور است. در شبیه سازی های سیالاتی رفتار مایع یا گاز در محیط پیش بینی می گردد. از جمله مواردی که در تحلیل سیالات و انتقال حرارت به دست می آید می توان به فشار، دما، سرعت و نحوه حرکت سیال اشاره کرد. شبیه سازی های سطح آزاد مایع نیز زیر مجموعه تحلیل و شبیه سازی سی اف دی است.

تحلیل و مدلسازی نحوه حرکت مایع مانند آب در داخل کانال ها و محفظه هایی که سطح مایع با هوا در ارتباط است به شبیه سازی جریان دو فازی یا سطح آزاد (free surface modeling) معروف است. پیچیده بودن این نوع سیمولیشن بیشتر به خاطر این است که فرم هندسی سطح آب یا سیال های دیگر بر اثر حرکت، جابجایی و سایر عوامل تغییر می کند.

سیمولیشن حرکت آب در کانال روبازنمونه شبیه سازی و مدلسازی جریان آب در داخل کانال روباز یا مسیل

به این ترتیب سیمولیشن و شبیه سازی نحوه حرکت سیال به زمان وابسته است و به این نوع شبیه سازی ها Time transient simulation گفته می شود. در این روش سیمولیشن، زمان شبیه سازی مشخص می شود و بر خلاف شبیه سازی های Steady State، نتیجه سیمولیشن مربوط به شرایط پایدار نیست. به عنوان مثال در شبیه سازی نحوه تخلیه آب از پشت یک مخرن، می توان هندسه سطح آب را در مدت زمان مشخص شبیه سازی کرد. یکی دیگر از موارد سیمولیشن مایعات و سیالات در این حالت، شدت و نحوه ضربه و تکانه مایع بر دیواره های مخزن در تکان های جانبی است. نمونه این نوع شبیه سازی، نیروی وارد از مایع و سیال به داخل بدنه تانکر حمل است.

بعضی از نمونه های سیمولیشن جریان مایع با سطح آزاد عبارت اند از :

- شبیه سازی جریان آب داخل کانال

- سیمولیشن نحوه حرکت مایع در داخل مخزن

- شبیه سازی و مدلسازی موج 

- شبیه سازی حرکت ناوچه، قایق و کشتی در داخل آب

- مدلسازی حرکت سیال داخل مخزن 

- شبیه سازی سیل و سیلاب

مدلسازی سیل

نمونه شبیه سازی انجام شده حرکت  آب در داخل مسیل یا کانال توسط شرکت آراکو 

شبیه سازی موج

سیمولیشن و مدلسازی نحوه حرکت و تاثیر موج آب بر سکوی دریایی توسط شرکت آراکو


شرکت آراکو با تجربه زیاد در تحلیل و سیمولیشن های صنعتی آمادگی دارد انواع شبیه سازی جریان دو فازی و مایعات را با سطح باز انجام دهد.

شبیه سازی حرکت آب در کانال باز
سیمولیشن حرکت مایع در مخزن
شبیه سازی و سیمولیشن موج
تحلیل و شبیه سازی تاثیر موج بر سازه های دریایی
شبیه سازی و مدلسازی سیل و مسیل
شرکت آراکو - محمد قربانعلی بیک
شماره تماس مستقیم : 09124780268
شماره تماس شرکت : 02166561974-02166129745

سایت تخصصی انجام پروژه سیمولیشن سیالات، انتقال حرارت و CFD با سالیدورک
مشاهده نمونه پروژه های آراکو در اینستاگرام
کانال آپارت آراکو، دانلود فیلم فارسی آموزش سالیدورکس
کانال یوتیوب فیلم آموزش سالیدورکس
خدمات شرکت آراکو در بخش شبیه سازی و سیمولیشن


منبع این مقاله :
https://solidworks-iran.blog.ir/post/free-surface-fluid-flow-simulation-modeling-solidworks