• 02166129745
  • info@araco.ir
از بین بردن رسوب برج خنک کننده
10 تیر 2018

از بین بردن رسوب برج خنک کننده

دستگاه ضد رسوب برج خنک کننده

سختی بالای آب که در بسیاری از موارد بر اثر کلسیم است، موجب ایجاد رسوب در پکینگ ها و بدنه برج خنک کننده می شود. دلیل سختی آب پایین رفتن سطح آبهای زیر زمینی و بحران آب در شرکت ها و کارخانجات است. به همین دلیل پرسنل واحد تعمیرات و نگهداری مجبورند زمان زیادی را صرف از بین بردن رسوب در کولینگ تاور، مبدل حرارتی، بویلر و سایر تاسیسات و تجهیزات کنند. در این مقاله می خواهیم به شما عزیزان دستگاه قدرتمندی را معرفی کنیم تا مشکل رسوب در خطوط خنک کاری و گرمایش شما را یکبار برای همیشه از بین ببرد.
مشخصات سیستم ضد رسوب برج خنک کننده ریموجایجاد رسوب در کولینگ تاور مشکلات مختلفی را برای سیستم ایجاد می کند که عبارتند از :

1- کاهش راندمان انتقال حرارت بر اثر ایجاد رسوب
2- گرفتگی کاهش دبی و کاهش کیفیت عملکرد پکینگ ها و نازل ها بر اثر رسوب
3
- ورود تکه های کنده شده از رسوب به داخل حوضچه و لوله ها و گرفتگی سیستم

رسوب کولینگ تاور

با توجه به این موارد و تاثیرات مخرب رسوب در برج خنک کن، در اکثر کارخانجات و نیز هنگام استفاده از کولینگ تاور به همراه چیلر تلاش می گردد از تجهیزاتی استفاده شود که از ایجاد رسوب جلوگیری گردد. بدلیل عدم کارآیی بسیاری از این تجهیزات جهت جلوگیری از تشکیل رسوب و بالا بودن سختی آب در اکثر مناطق ایران شرکت آراکو با همکاری شرکت ری موج اقدام به ارائه دستگاه تخصصی رسوب زدا برج خنک کننده نموده است.

(دانلود مقاله سیستم ضد رسوب ویژه برج خنک کننده، سختی گیر کولینگ تاور)

رسوب کربنات کلسیم چیست ؟

آب مایعی است که می تواند انواع مواد معدنی را در خود حل نماید. با توجه به جنس خاک و بسترهای زمین، نمک های کلسیم (سختی آب) از مهمترین املاح آب هستند. کلسیم محلول در آب به صورت بی کربناتی است. بی کربنات کلسیم انحلال پذیری بالایی در آب دارد. محلول آن شفاف بوده و کلسیم آن ته نشین نمی شود.
اما بی کربنات به حرارت شدیداً حساس بوده و با افزایش دما به کربنات کلسیم تبدیل می شود. کربنات کلسیم در آب کم محلول بوده و به صورت لایه های رسوبی Scale بر روی سطوح می نشیند. واکنش شیمیایی که بی کربنات کلسیم را تحت تاثیر حرارت به کربنات کلسیم تبدیل می کند عبارت است از :

بدلیل یک طرفه بودن این واکنش، پس از تشکیل رسوب و در صورت سرد شدن آب نیز، رسوب های تشکیل شده به بی کربنات کلسیم تبدیل نمی شود.
فرمول رسوب در برج خنک کن

به صورت کلی تجهیزات سختی گیر و رسوب زدا در برج خنک کننده شامل موارد ذیل می باشند :
1- سختی گیر رزینی برج خنک کن
2- دستگاه RO برای کولینگ تاور
3- سختی گیر الکترو مغناطیس
4- دستگاه ضد رسوب و سختی گیر نسل جدید (بر پایه تغییر ساختار کریستالی) : عملکرد این دستگاه بر مبنای تغییر در ساختار بلوری رایج کربنات کلسیم ،کلسیت است.

ضد رسوب مدرن ری موج کربنات کلسیم را به فرم بلوری دیگری به نام آراگونیت تبدیل می نماید که ساختاری شاخه شاخه داشته و امکان چسبندگی بر روی سطوح را نخواهد داشت و به همین خاطر در برج خنک کننده(پکینگ، نازل و مسیر لوله) رسوب ایجاد نمی گردد.

علاوه بر پیشگیری، ضد رسوب مدرن ری موج می تواند رسوبات پیشین را نیز به مرور از بین ببرد که این فرآیند بوسیله ی تضعیف پیوندهای بین مولکول های آب (پیوند هیدروژنی) انجام می شود.
بدین ترتیب سیستم مدرن سختی زدا و ضد رسوب ری موج علاوه بر قیمت نسبتا مناسب، برتری های قابل توجهی نسبت به روشهای قدیمی سختی گیر دارار می باشد.
یکی از مهمترین مزیت های روب زدای برج خنک کننده ری موج، عدم نیاز به تغییر در پایپینگ و لوله کشی و امکان غوطه ور کردن گان دستگاه در حوضچه یا Basin کولینگ تاور است که موجب می گردد این سیستم به راحتی و بدون نیاز به تغییرات در برج های خنک کننده صنعتی قابل استفاده باشد.

ضد رسوب برج خنک کننده

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر و برآورد هزینه این سیستم با توجه به مشخصات کولینگ تاور، با شماره مستقیم 09124780268 (محمد قربانعلی بیک) تماس بگیرید.
02166561974
09124780268
شرکت آراکو - محمد قربانعلی بیک
فروش پکینگ ضد رسوب نت اسپلش و تریکل اسپلش
فروش برج خنک کن صنعتی با استاندارد CE اروپا
مشاوره انتخاب پکینگ کولینگ تاور صنعتی با توجه به سختی آب
فروش دستگاه ضد رسوب و سختی گیر ویژه برج خنک کن - کولینگ تاور
سیستم رسوب زدای برج خنک کننده مداربسته(کویل مسی و گالوانیزه)



مقالات مرتبط

طراحی و فروش برج خنک کننده و کولینگ تاور صنعتی
لینک مقاله اصلی دستگاه رسوبگیر کولینگ تاور
مشکلات گرفتگی و رسوب در Cooling tower


سوالات متداول

سیستم رسوب زدا(ضد سختی) RM، برای چه برندهایی از برج خنک کن قابل استفاده است؟

ضد رسوب اختصاصی کولینگ تاور را می توانید برای انواع کولینگ تاور کراس فلو و کانتر فلو تفریبا اکثر برندهای معروف استفاده کنید. برخی از برند های معروفی که سیستم ضد رسوب RM را می توانید در آنهای استفاده کنید عبارتند از :

- ضد رسوب برای کولینگ تاورهای شرکت صافیاد

- سختی گیر برج خنک کننده آریا بنیز

- حذف رسوب کولینگ تاور آسیکو مدار باز و مدار بسته

- دستگاه ضد رسوب کولینگ ابارا ژاپن

- رسوب زدا برای برج خنک کننده فلزی مدار باز و بسته

- دستگاه های قدیمی شرکت نیک

- سیستم از بین بردن رسوب Baltimore cooling tower

- Evapco and SPX cooling tower

- سختیگیر برج خنک کننده RMS

- برج پرتو آبگردان(توچال تهویه)


آیا از دستگاه شما می توانیم برای از بین بردن رسوب روی کویل برج مدار بسته استفاده کنیم؟

بله. سیستم ضد رسوب ری موج را می توانید در کولینگ تاور مدار بسته کویل دار استفاده کنید تا رسوب روی لوله های کویل گالوانیزه یا مسی از بین برود و راندمان خنک کاری برج بهتر شود. علاوه بر اینکه از بین رفتن لایه های سختی بر روی لوله ها به کارایی مجموعه کمک می کند، دستگاه ضد رسوب برج خنک کننده باعث کم شدن مصرف آب و برق هم خواهد شد.