• 02166129745
  • info@araco.ir
انواع هموژنایزر
12 بهمن 2023

انواع هموژنایزر

آشنایی با هموژنایزر

همانطور که میدانید میکسرهای صنعتی مواد مختلف را به فرم سوسپانسیون(مخلوط جامد در مایع) یا امولسیون(مایع در مایع) ترکیب می کنند. در بعضی از محصولات مانند رنگ، مرکب، فرآورده های لبنی، کرم آرایشی بهداشتی، سم و کود شیمیایی، نیاز است تا اندازه ذرات بسیار کوچک باشد. برای نمونه اگر شما داخل رنگ، پیگمنت ها را ببینید، از خریدن آن مدل رنگ پشیمان می شوید. اینجاست که فرآیند هموژن کردن محصول اهمیت پیدا می کند و تولید یک محصول با اندازه دانه های بسیار کوچک، باعث اعتبار و افزایش فروش خواهد شد. به همین دلیل هموژنایزر در صنعت اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. در این مقاله می خواهیم در مورد انواع دستگاه هموژنایزر، توضیحاتی را به شما بدهیم.

دسته بندی و معرفی انواع هموژنایزر

1- هموژنایزر روتور استاتور
2- میکسر تیغه ای
3- دستگاه هموژنایزر اولتراسونیک
4 - میکسر هموژن فشار بالا
5- آسیاب ساچمه ای(بید میل یا پرل میل)

انواع میکسر هموژنایزر

هموژنایزر روتور استاتور

در میکسر روتور استاتور، اصلی ترین و مهمترین بخش ها، روتور و استاتور هستند. پره های روتور، بین پره های ثابت استاتور، با سرعت بسیار زیاد(3000 دور در دقیقه) به حرکت در می آیند. فرآیند شکستن و ریز کردن ذرات، بخاطر سرعت بالای برخورد مواد با پره های ثابت و همچنین حرکت بسیار سریع مخلوط در بین لایه ثابت و متحرک استاتور و روتور، اتفاق می افتد. این سرعت چرخش بسیار زیاد و فاصله کم(گپ) استاتور و روتور، باعث می شود تنش برشی شدیدی(Shear stress) بوجود آید. از آنجایی که سیال تنش برشی تحمل نمی کند، سرعت حرکت مایع یا مخلوط و خمیر، افزایش خواهد یافت. نهایتا بالا رفتن سرعت سیال باعث میکرونیزه شدن(ریز شدن) و همسان شدن کاملا یکنواخت ذره ها درون محلول و مخلوط خواهد شد. در تصویر زیر نمای برش خورده هموژنایزر روتور استاتور آراکو را مشاهده می کنید.

پره هموژنایزر

میکسر Ultrasonic

هموژنایزر التراسونیک با ایجاد امواج شدید فرا صوتی در یک محیط مایع کار می کند. امواج فشاری مکانیکی باعث ایجاد جریان در مایع شده و تحت شرایط مناسب موجب تشکیل سریع میکرو حباب می گردد. رشد و یکی شدن این حباب ها تا رسیدن به اندازه بیشینه و در نهایت ترکیدن آنها حرارت شدیدی ایجاد می نماید. به این پدیده(ایجاد حباب در مایع) کاویتاسیون گفته می شود. انفجار حباب تولید موج ضربه ای با انرژی کافی برای شکستن پیوند کووالانسی می کند. از نیروی برشی حاصل از انفجار حباب و همچنین جریانهای اغتشاشی ناشی از ارتعاش فرا صوتی، برای همگن سازی و تخریب سلول استفاده می شود. این فرآیند می‌تواند به منجر به حرکت مایع با سرعتی در حدود 420 کیلومتر در ساعت، ایجاد فشاری معادل 200 بار و یا افزایش دمای نقطه ای به حدود 4500 درجه سانتیگراد، در ابعاد میکروسکوپی شود. طرز کار هموژنایزر اولتراسونیک در شکل زیر توضیح داده شده است.

مخلوط کن و همزن اولتراسونیک(هموژنایزر) و روش کار آن

هموژنایزر بید-میل، یا آسیاب ساچمه ای

آسیاب ساچمه شیشه ای که به آن پر میل(Pearl-Mill) هم می گویند، در واقع یک دستگاه صنعتی برای خرد کردن کامل اجزای یک مخلوط مانند رنگدانه است. آسیاب و میکسر پرل-میل که در صنعت رنگ استفاده می شود، جزو خانواده همژنایزرهای بید-میل قرار می گیرد. در این نوع همگن ساز، ذرات ریز طی غلتش مکانیکی و حرکت گوی، بر اثر فشار و اصطکاک، به اندازه های بسیار کوچک تبدیل می شوند. تقریبا تمام مدلهای Bead-mill homogenizer، بر اساس سایش، فشار و اصطکاک بین گوی ها کار می کند. معمولا آسیاب بید-میل یا پر-میل، قیمت بسیار بالایی دارد و البته به خاطر اصطکاک زیاد، گرمای زیادی هم تولید می کند. مزیت استفاده از هموژنایزر صنعتی پر میل یا بید میل، ریز شدن کامل ذرات در یک مرحله و امکان آسیاب کردن پودرهای خشک است. البته بید-میل و پرمیل، نسبت به هموژنایزر روتور استاتور، خروجی و دبی بسیار کمتری بوجود می آوردند.
به همین خاطر در صنعت رنگ سازی، تعداد زیادی از تولید کننده ها به سمت استفاده از هموژنایزر اینلاین و سیرکوله کردن مواد، حرکت کرده اند. در تصویر زیر روش کار یک نوع از هموژنایزرهای بید-میل نشان داده شده است.در مورد آسیاب پرمیل لازم است که بگوییم معمولا قیمت بسیار بالایی دارد و مقدار ماده خروجی آن خیلی کمتر از هموژنایزر روتور استاتور است.

هموژنایزر بیدمیل، آسیاب ساچمه ای پرمیل

برای انتخاب هموژنایزر و خرید میکسر روتور استاتور، با ما تماس بگیرید
09122786723
02166561974
02166129745

مقاله های مرتبط

میکسر هموژنایزر
روش تولید مرکب، جوهر و رنگ با هموژنایزر
کرم دست و صورت، لوسیون و محصولات بهداشتی چطور با میکسر هموژنایزر مخلوط می شود؟
معنی استیج در هموژنایزر روتور استاتور

مقاله قیمت هموژنایزر در سایت ویرگول
لینک فیلم آشنایی با هموژنایزر و کاربردهای آن

میکسر هموزنایزر در نانو مواد و صنعت داروهای گیاهی و شیمیایی
قیمت دستگاه هموژنایزر
مقایسه روش تولید رنگ و مرکب توسط بیدمیل(پیرل میل) با هموژنایز

هموژنایزر رب گوجه و تولید سس کچاپ