• 02166129745
  • info@araco.ir
انتخاب کوپلینگ برای سیستم های دوار
17 تیر 2021

انتخاب کوپلینگ برای سیستم های دوار

تاثیر اتصال های منعطف در تجهیزات دوار

در هر سیستم دوار مانند هموژنایزر صنعتی که شامل یک تولید کننده قدرت (محرک) و یک قسمت متحرک باشد، نیاز به یک قطعه میانجی است تا ارتباط بین قسمت محرک و بخش متحرک را برقرار کند.
در طراحی بسیاری از دستگاه های صنعتی این ارتباط بصورت مستقیم و با استفاده از کوپلینگ های صلب صورت می پذیرد. اما زمانی که سرعت بالا می رود، ناهمترازی شفت موتور و سیستم دوار، باعث افزایش تنش، فشار بر بیرینگ و شفت، و افزایش ارتعاش، استهلاک و صدا در سیستم خواهد شد. این ناهمترازی ها، به سه نوع آفست، زاویه ای و فاصله محوری تقسیم می شوند.

تراز نبودن شفت ها و تاثیر آن بر روی کوپلینگ

کاربرد Flexible coupling

برای جبران ناهمترازی ها، بهترین روش استفاده از کوپلینگ های منعطف(Flexible coupling) است.
شرکت آراکو با استفاده از این کوپلینگ ها در کنار دو بلبرینگ در سیستم های دوار میکسر هموژنایزر، موفق شده است تا دقت و عمر کلیه قطعات را بیشتر کند.(از جمله مکانیکال سیل، شفت و خود بیرینگ ها)
در عین حال استفاده از فلکسیبل کوپلینگ باعث افزایش یکنواختی خروجی سیستم خواهد شد لرزش و ارتعاشات نا مطلوب به مقدار قابل قبولی کاسته می شود.
کوپلینگ های روتکس از دو قسمت صلب از جنس چدن و یک قسمت انعطاف پذیر از جنس لاستیک پلی اورتان(Polyurethane/PU) تشکیل شده اند. لاستیک پلی اورتان این کوپلینگ ها که قطعه فدا شونده است، با قیمت مناسب و به راحتی قابل تامین و جایگزینی است.
این یعنی هزینه های نگهداری کمتر در کنار عملکرد بهتر برای آسودگی خاطر مشتریان