• 02166129745
  • info@araco.ir
خدمات مهندسی معکوس و طراحی محصول

خدمات مهندسی معکوس و طراحی محصول

مهندسی معکوس چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر شما هم به دنبال ساختن یک دستگاه از روی فیلم و عکس و یا نمونه خارجی مشابه هستید احتمالا عبارت مهندسی معکوس(Reverse engineering) را شنیده اید.

به روش یا رویکردی که با کمک آن بتوانیم از محصول نهایی به دانش طراحی و تولید دستگاه مشابه رسید، مهندسی معکوس گفته می شود.

برای مثال فرض کنید که شما یک دستگاه با کیفیت خارجی دارید که به علت بالا بودن قیمت آن یا مشکلات تحریم و واردات، نمی توانید آنها به تعدادی که می خواهید تامین کنید. در عین حال تمایل ندارید که صرفا آن تجهیز صنعتی را کپی کنید، بلکه می خواهید به دانش طراحی و محاسبات دستگاه یا محصول برسید. در اینجا استفاده از روش مهندسی معکوس به شما کمک می کند که از قطعات، سیستم و مکانیزمهای محصول مورد نظر، الهام بگیرید و بتوانید یک دستگاه مشابه با کیفیت را تولید کنید. با این روش شما قادر خواهید بود در صورت لزوم تغییراتی را در اندازه، ظرفیت و مشخصات دیگر آن تجهیز ایجاد کنید چون به دانش طراحی و محاسبات دست پیدا کردید.
در اکثر مواقع هدف روش Reverse engineering، یک دستگاه مکانیکی مانند یک پهباد، یک برد الکتریکی(PCB)، برنامه نرم‌افزاری، یک ماده بیولوژیکی یا شیمیایی است که بدون داشتن دانش قبلی و تنها با جداسازی اجزا و تجزیه و تحلیل شیوه عملکرد آن، سعی در ایجاد یک نمونه جدید از آن می کنیم. مهندسی معکوس در صنعت، به طور عمده در تولید تجهیزات تجاری و نظامی به کار می‌رود و هدف آن شناسایی پارامترهای طراحی یک محصول موجود، بدون داشتن دانش کافی در زمینه تولید آن محصول و فقط با پیمودن فرایند معکوس و به کارگیری تکنیک‌های مشابه می‌باشد.

هدف اصلی در ساخت داخل با استفاده از مهندسی معکوس در صنعت، کم کردن قیمت آن محصول یا دستگاه، و ایجاد امکان تولید آن بدون وابستگی به شرکت های خارجی است.

البته در ایران مهندسی معکوس در کنکور هم بکار می آید و بعضی از آموزشگاه ها از این روش برای پاسخ به سوال، با استفاده از گزینه های مطرح شده و پیدا کردن موارد اشتباه، نهایتا جواب دادن به سوال بدون دانستن پاسخ مستقیم آن، استفاده می کنند که ما با این بخش سر و کار نداریم.

فعالیت ما در در حوزه خدمات مهندسی معکوس در مکانیک و طراحی صنعتی و مربوط به بخش مکانیکال است. برای اینکه توضیحات ما در هر بخش بتواند به سوالات شما مخاطبان محترم پاسخ دهد، قسمتهای اصلی فعالیت شرکت آراکو در زمینه مهندسی معکوس و طراحی دستگاه را به شرح زیر طبقه بندی کردیم. شما می توانید برای مطالعه توضیحات بیشتر در هر بخش، بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

مهندسی معکوس و ساخت قطعات
طراحی صنعتی و طراحی محصول

طراحی دستگاه، ماشین آلات صنعتی و خط تولید

برای دریافت اطلاعات بیشتر و سفارش پروژه های مهندسی معکوس قطعات صنعتی و ماشین آلات، با شماره های شرکت آراکو 02166561974-02166129745 و یا شماره مستقیم 09124780268 (محمد قربانعلی بیک) تماس بگیرید.


مهندسی معکوس و ساخت قطعات صنعتی و دستگاه

در بخش تجهیزات و دستگاه ها، تعریف تخصصی مهندسی معکوس در مکانیک، دانش و توانایی طراحی و ساخت مجدد قطعات از روی محصولات و نمونه قطعات موجود است. برای اجرای کامل این گونه پروژه ها، داشتن دانش مهندسی و در عین حال تجربه ساخت و تولید بسیار مهم است. دانش مهندسی به بخش نرم افزاری که شامل تهیه مدل سه بعدی از روی یک قطعه یا ابر نقاط(Cloud of point) است، مربوط می شود. قسمت دیگر دانش مهندسی مربوط به اصول مهندسی مکانیک، علم مواد و درک مکانیزم ها است.

ویژگی های مهندسی معکوس تجهیزات مکانیکیمزایای روش مهندسی معکوس دستگاه و قطعات صنعتی

فرایند کشف اصول تکنولوژیکی یک دستگاه، قطعه یا یک سیستم که از طریق تجزیه و تحلیل ساختار و عملکرد آن، وجه دیگری از مهندسی معکوس است. لازم است بدانید فرق مهندسی معکوس با روش سنتی کپی کردن Product بسیار زیاد است.

مراحل ساخت مدل سه بعدی از نمونه واقعی با اسکن سه بعدی و ابر نقاطمراحل تبدیل قطعه به مدل سه بعدی با استفاده از ابر نقاط


دلایل استفاده از مهندسی معکوس در بخش قطعات مکانیکی و دستگاه و تجهیزات

- مهندسی معکوس از روی نمونه موجود محصول خارجی برای بررسی اینکه آن محصول چگونه کار می‌کند، از چه اجزایی تشکیل شده و برآورد هزینه‌ ها تولید
- بهینه کردن و بهبود عملکرد ماشین آلات یا تجهیزات از روی محصول موجود خارجی
- استفاده از فیلم و عکس برای درک و شناختن روش عملکرد یه دستگاه و طراحی مجدد آن
- بهینه سازی خط تولید و افزایش بهره وری تولید
- بدست آوردن اطلاعات حساس مانند جنس یک قطعه یا محصول به کمک دیس اسمبل (دمونتاژ) و آنالیز مواد
- بررسی تکنولوژی های مورد استفاده در محصول های تولید شده توسط رقبا

برای انجام یک پروژه مهندسی معکوس قطعات مکانیکی، سه نوع از اطلاعات و داده ها مورد نیاز است که استخراج هر یک از این اطلاعات نیازمند روش ها، مهارت ها و تجارب خاصی است. بدون شک استخراج اطلاعات مورد نیاز برای انجام خدمات مهندسی معکوس قطعات صنعتی، تنها با در اختیار داشتن تجهیزات، دستگاه ها و تسلط به نرم افزار های مهندسی امکان ندارد. بلکه نیازمند درک صحیح از جایگاه، وظیفه و عملکرد قطعه و دستگاه، همچنین تجربه کاری در زمینه های مشابه می باشد. در زیر اطلاعات اصلی مورد نیاز برای انجام پروسه یک پروژه مهندسی معکوس بصورت تیتر وار بیان شده است.
1-اطلاعات ابعادی و هندسی محصول
2-آنالیز متریال بخش های تشکیل دهنده
3-پروسه ساخت و روشهای تولید

توضیحاتی در مورد مهندسی معکوس تجهیزات مکانیکی

توضیحات کلی در مورد روش مهندسی معکوس


بومی سازی یا تولید داخل چیست و چه ارتباطی با مهندسی معکوس دارد؟

خدمات مهندسی معکوس در فرایند بومی سازی و ساخت داخل، به شرکت ها کمک می کند که صرفا به کپی کردن دستگاه بسنده نکنند و دانش فنی محصول مورد نظر را بدست آورند تا بتوانند در آینده آن را بهینه کرده و یا تغییراتی در دستگاه مورد نظر ایجاد کنند. بومی سازی یک محصول یا دستگاه روشی است که در آن با توجه به توانمندی های داخل کشور در حوزه طراحی، ساخت و تولید، تلاش می شود تا با در نظر گرفتن نمونه های مشابه خارجی موفق آن دستگاه یا محصول، تجهیز مشابهی با همان عملکرد و حتی کیفیت بهتر، و بدون نیاز به تامین کننده خارجی ساخته شود.

محیط کار نرم افزار طراحی و مدلسازی سه بعدی سالیدورکتصویری از محیط سالیدورک در زمان طراحی و مهندسی معکوس تجهیزات


آیا می توان یک دستگاه را از روی عکس و فیلم مهندسی معکوس کرد؟

شاید شما نمونه فیزیکی از تجهیز یا دستگاه مورد نظرتان نداشته باشید و بخواهید با استفاده از فیلم، عکس یا کاتالوگ اقدام به مهندسی معکوس کنید. در این حالت باید به شما بگوییم که این کار امکان پذیر است اما هزینه و زمان انجام آن کمی از حالتی که دستگاه یا تجهیز موجود باشد، بیشتر می شود. علاوه بر این ساختن یک محصول یا دستگاه از روی کاتالوگ یا فیلم کارکرد آن، ترکیبی از مهندسی معکوس و طراحی دستگاه است. زیرا ما می توانیم عملکرد و مکانیزم های حرکتی آن را از روی ویدئو یا عکس تشخیص بدهیم لیکن برای طراحی و ساخت قطعات باید از روش طراحی محصول استفاده کنیم. در این شرایط هر چقدر اطلاعات شما در مورد آن دستگاه بیشتر باشد، زمان طراحی کاهش پیدا می کند.


مهندسی معکوس برای چه محصولاتی کاربرد دارد؟

ممکن است این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که اصولا چه دستگاههایی را می توانیم مهندسی معکوس کنیم. در پاسخ باید گفت که بهترین گزینه برای مهندسی معکوس، دستگاه ها و محصول هایی است که بخواهید از آنها به تعداد بیش از 2 تا سه عدد تولید کنید. علاوه بر این ماشین آلات و محصول هایی که برای تولید نیاز به قالب پلاستیک یا ریخته گری ندارند هم، مواردی خیلی خوبی برای انجام فرآیند کپی مهندسی هستند. اگر بخواهیم صنایعی که محصولا ت آنها را می توان با روش مهندسی معکوس تولید کرد نام ببریم، می توانیم به این موارد اشاره کنیم

دستگاه ها و قطعات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

محصولات و تجهیزات پزشکی

لوازم خانگی

محصولات و قطعات صنایع هوایی

ماشین آلات و دستگاههای خط تولید


آیا مهندسی معکوس، همان ابر نقاط و اسکن سه بعدی قطعه است؟

اشتباهی که در بسیاری از پروژه ها اتفاق می افتد این است که اسکن سه بعدی یا گرفتن ابر نقاط را معادل با مهندسی معکوس در نظر می گیریم. در صورتیکه تهیه Cloud of point (ابر نقاط) در سالیدورک یا کتیا می تواند یکی از مراحل مهندسی معکوس و ساخت داخل باشد. در اکثر پروژه های بومی سازی و ساخت داخل دستگاه، ممکن است یک یا چند قطعه به صورت موردی نیاز به خدمات ابر نقاط و تهیه اسکن سه بعدی باشند. این قطعات معمولا پوسته ها و سطح های بدنه هستند که با استفاده از اسکن سه بعدی، مدل آنها تهیه می شود. جالب است بدانید درصد قطعاتی که نیاز به اسکن کردن به صورت سه بعدی دارند معمولا بین 5 الی 10 درصد کل قطعات است. در حالیکه بقیه قطعات با اندازه گیری های دستی، مهندسی معکوس می شوند. به همین علت است که ما تاکید می کنیم نباید پروژه مهندسی معکوس را به شرکت هایی واگذار کرد که فقط اسکنر سه بعدی دارند. مهندسی معکوس یک فرآیند پیچیده است و نیاز به آشنایی با روش های ساخت، علم مواد، دانش مکانیک و شناخت مکانیزمها دارد و اسکن سه بعدی و ابر نقاط بخش بسیار کوچکی از این فرآیند است.

نقش اسکن سه بعدی و سی ام ام در مهندسی معکوس

اسکن سه بعدی بعضی از قطعات و ابر نقاط فقط بخش بسیار کوچکی از مهندسی معکوس است


در مهندسی معکوس چه تیراژ تولیدی، مقرون به صرفه است؟

سوال بسیار مهمی که در این بخش می خواهیم به آن پاسخ بدهیم، این است که برای به صرفه بودن و اقتصادی شدن یک دستگاه یا محصول، چه تعداد و تیراژ تولیدی لازم است. برای انجام یک فعالیت اقتصادی یا شروع تولید، اول باید طرح خود را از نظر اقتصادی بررسی کنید. ما همیشه در ابتدای استعلام قیمت به مشتریان عزیز یاد آوری می کنیم که محصولات مصرفی مانند لوازم خانگی و بعضی از تجهیزات صنعتی اگر به تعداد بالا تولید شوند اقتصادی خواهند بود. دلیل این مساله هزینه سربار طراحی و ساخت قالب و فیکسچر است. 

البته بعضی از دستگاه ها و ماشین آلات در تعداد و تیراژ پایین هم به صرفه هستند به خصوص دستگاه و ماشین آلات تولید صنعتی که در وضعیت فعلی تولید یا مهندسی معکوس یک عدد از آن ها هم اقتصادی است و از نمونه های خارجی ارزانتر خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند مهندسی معکوس تجهیزات، قطعات و دستگاه های صنعتی می توانید مقاله های تخصصی ما را در زمینه مهندسی معکوس مطالعه کنید:
مهندسی معکوس تجهیزات و قطعات نفت و گاز
طراحی و مهندسی معکوس جعبه دنده
تفاوت مهندسی معکوس و کپی کردن دستگاه صنعتی
مهندسی معکوس و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و دستگاه تست
طراحی و مهندسی معکوس صندلی و مبلمان اداری
مهندسی معکوس و ساخت داخل لوازم خانگی
مهندسی معکوس و طراحی تجهیزات تهویه مطبوع
مهندسی معکوس و طراحی ماشین آلات و تجهیزات طلا و جواهر سازی
مهندسی معکوس - بخش اول (کلیات مهندسی معکوس)
مهندسی معکوس - بخش دوم (روش های اندازه گیری)
مهندسی معکوس - بخش سوم (آنالیز مواد)

وبلاگ تخصصی سالید ورکز و مهندسی معکوس شرکت آراکو


طراحی صنعتی، طراحی محصول و مدلسازی سه بعدی

طراحی محصول یا در اصطلاح "Product Design" به معنای پروسه بررسی، ارائه راه حل، ساخت و ارائه محصول جهت پاسخگویی به یک نیاز می باشد. به عنوان یک واژه، طراحی محصول به معنای مشخصات یک مصنوع شامل فرم و شکل (از منظر زیبایی شناسی، حس قابل لمس از یک وسیله) و عملکرد (شامل قابلیت ها) آن است. اما به عنوان یک پروسه، به معنای مجموعه ای اقدامات و استراتژی ها، از مرحله ایده پردازی (Idea Generation) تا رسیدن به مرحله نهایی تجاری سازی (Commercialization) است. در حالت کلی، طراحان محصول، ایده های مختلف را مفهوم پردازی و ارزیابی می کنند و سپس آن را بصورت تحقیقات در قالب های صنعتی و علمی تعریف می کنند.

مراحل طراحی محصول صنعتی و تولید ایده

مراحل طراحی محصول از ایده تا تولید

از آنجایی که در صنایع و رشته های مختلف تعاریف کاملا یکسانی از "طراحی محصول" وجود ندارد، دو تعریف کلی از این مفهوم ارائه میشود. یک تعریف به عنوان یک واژه و دیگری به عنوان سلسله ای از اقدامات و فعالیت ها است. به عنوان یک واژه، طراحی محصول به معنای مشخصات یک مصنوع شامل فرم و شکل (از منظر زیبایی شناسی، حس قابل لمس از یک وسیله) و عملکرد (شامل قابلیت ها) آن است.
اما به عنوان یک پروسه و فرآیند، به معنای مجموعه ای اقدامات و استراتژی ها، از مرحله ایده پردازی (Idea Generation) تا رسیدن به مرحله نهایی تجاری سازی (Commercialization) است. بصورت اصولی، طراحان محصول، ایده های مختلف را مفهوم پردازی و ارزیابی میکنند و سپس آن را بصورت تحقیقات در قالب های صنعتی و علمی تعریف میکنند.


اهمیت طراحی محصول و طراحی صنعتی در موفقیت شرکت

نقش طراحان محصول ترکیب هنر، علم و فن آوری ها برای خلق خدمات و محصولاتی است که مردم یا شرکت ها از آن استفاده میکنند. در این میان یکی از نقاط ضعف در کشور ما در بخش طراحی و توسعه محصولات، عدم توجه کافی به ویژگی های فنی، قابلیت ساخت و هزینه تمام شده است. رعایت این نکات مستلزم داشتن تخصص، اطلاعات و دانش مهندسی در کنار تجربه تولید است. با این توضیحات فقط زیبا بودن یک محصول نمی تواند موفقیت آن را در بازار تضمین کند و سهم بازار(Market share) مناسبی را بدست آورد. بلکه محصول طراحی شده باید کیفیت بالا، عمر مفید مناسب، خرابی کم و قیمت تمام شده منطقی و نسبتا پایینی داشته باشد تا در بازار موفق شود. در تصاویر زیر نمونه برخی محصولات صنعتی طراحی شده توسط شرکت آراکو که به مرحله تولید نیز رسیده اند، ملاحظه می شود.


طراحی تجهیزات صنعتی / طراحی ماشین آلات صنعتی

طراحی دستگاه یا طراحی ماشین آلات صنعتی (Machine Design) در واقع از زیرمجموعه های علم طراحی مهندسی (Engineering Design) است که منجر به ایجاد یک دستگاه صنعتی کاملا جدید و یا بهینه سازی دستگاه می گردد. همانگونه که میدانید یک ماشین وسیله ای است که با استفاده از نیرو، حرکت مورد نظری را ایجاد می کند. با این تعریف حتی یک آچار نیز جزء دسته ماشین ها قرار می گیرد چرا که نیروی دست را بصورت گشتاور به پیچ وارد می کند و موجب چرخش آن می گردد. اما معمولا ماشین ها بیش از یک قطعه دارند و از مجموعه ای از مکانیزم ها تشکیل شده اند. امروزه نقش انواع ماشین ها و دستگاه ها در تمام امور روزمره، چه شهری و چه روستایی غیر قابل انکار است و هر یک از ما با آنها در زندگی خود سر و کار داریم. خودروها و موتور سیکلت ها، هواپیما ها، چاپگرها، آسانسور و پله برقی، مترو و ... تنها نمونه هایی از ماشین هایی هستند که ما در زندگی روزمره با آن برخورد داریم. هرچه تکنولوژی بیشتر رو به جلو حرکت می کند، علوم بیشتری در طراحی دستگاه دخیل می شوند. امروزه اکثر ماشین آلات صنعتی تنها شامل یک مکانیزم مکانیکی ساده نیستند. بلکه سیستم برق و الکترونیک، کنترل و مانیتورینگ، شبکه و مخابرات و بسیاری از تخصص های مختلف باید گرد هم آیند تا ماشین آلات پیچیده امروزی تولید و در اختیار سایر صنایع و مشتریان قرار گیرند.
 

مراحل اصلی خدمات مهندسی معکوس قطعه  مراحل خدمات مهندسی معکوس قطعات

به دلیل وجود این ابعاد مختلف برای طراحی دستگاه / ماشین به تخصص و اطلاعات کافی از هدف، نیاز ها و محدودیت ها نیاز است. بطور کلی پروسه طراحی دستگاه صنعتی بصورت زیر طی می شود.

چارت مهندسی معکوس دستگاه و محصول
باید در نظر داشت که برای طراحی ماشین آلات صنعتی، دستگاه صنعتی و یا طراحی تجهیزات و ماشین آلات خط تولید، محدودیت هایی وجود دارد که تنها با تجربه حاصل می شود. شرکت آراکو با داشتن تجربه در زمینه طراحی دستگاه صنعتی برای خطوط تولید و مکانیزاسیون خطوط تولید، طراحی تجهیزات صنایع مختلف از قبیل تجهیزات صنایع پزشکی، ماشین آلات دامپروری، تجهیزات صنایع چوب و ... این محدودیت ها را درک کرده و با توجه به آنها دستگاهی را طراحی می کند که نیازهای کارفرما را مرتفع سازد. این شرکت در زمینه طراحی ماشین آلات صنعتی و دستگاه ها و تجهیزات تخصصی صنایع مختلف با ارائه مشاوره تولید در خدمت سرمایه گذاران خواهد بود. با کلیک بر روی لینک های زیر میتوانید مباحث مربوط به محدودیت های تولید را که حاصل تجارب این شرکت است مطالعه نمایید.

طراحی مکانیکی - محدودیت های طراحی - بخش اول
طراحی مکانیکی - محدودیت های طراحی - بخش دوم
طراحی مکانیکی - محدودیت های طراحی - بخش سوم (محدودیت های اقتصادی)
طراحی مکانیکی - محدودیت های طراحی - بخش چهارم (محدودیت های تولید)
طراحی ماشین آلات صنعتی / طراحی دستگاه صنعتی

طراحی محصول و ایده

شرکت آراکو با تجربه چند ساله در زمینه طراحی ماشین آلات صنعتی توسط نسل پنجم نرم افزار های مدلسازی سه بعدی و با در اختیار داشتن بهترین و خلاق ترین مهندسین و طراحان مجرب کشور، آماده ارائه راهکارهای نوین در پروسه طراحی و بهینه سازی دستگاه های صنعتی می باشد.
در شرایط فعلی با افزایش سطح دانش تخصصی، هر صنعت علاوه بر دانش عمومی مهندسی و ساخت نیازمند اطلاعات و دانش فنی مختص خود نیز می باشد.

شرکت آراکو با علم به این موضوع برای افزایش توان رقابتی خود در زمینه طراحی دستگاه صنعتی، طراحی خط تولید و ارائه خدمات مهندسی معکوس، اقدام به مستند سازی دانش و تجربیات بدست آمده در هر پروژه نموده تا بتواند در پروژه مورد نظر شما، مشاور و همراه خوبی برای مشتریان خود باشد.

امروزه رقابت شرکت های طراز اول دنیا بگونه ای است که برای پیش افتادن از دیگران، تنها توان عملکرد یک دستگاه مد نظر نخواهد بود. بلکه میزان مصرف انرژی، وزن دستگاه، قابلیت انطباق با شرایط مختلف و تعداد عملیات قابل اجرا همگی در رقابت تنگاتنگ صنایع طراز اول مؤثر خواهد بود. در این بازر رقابتی است که خلاقیت همراه با تجربه می تواند وجه تمایز شرکت ها را نشان دهد. متخصصان شرکت آراکو که همگی جزء فارغ التحصیلان برترین دانشگاه های کشور هستند، با تجربه حضور در صنایع مختلف و با رویکردی متمایز به دنبال نوآوری در طراحی هستند به گونه ای که نه تنها موجب افزایش بهره وری صنایع گردد، بلکه هزینه های تحقیق، توسعه و تولید را کاهش داده و منجر به سود آوری بیشتر گردد.
وبلاگ تخصصی آموزش و پروژه سالیدورکز و خدمات مهندسی معکوس شرکت آراکو