خدمات مشاوره و تامین تجهیزات راه آهن و مترو

خدمات مشاوره و تامین تجهیزات راه آهن و مترو

خدمات شرکت آراکو در حوزه حمل و نقل ریلی به شرح ذیل می باشد :
مطالعات و مشاوره در حوزه راه آهن و راه آهن برقی
تامین تجهیزات راه آهن(لکوموتیو و واگن) و مترو
جذب سرمایه گذار خارجی و فاینانس در بخش حمل و نقل ریلی ایران

همچنین در ادامه، مطالبی در خصوص راه آهن ایران و مشخصات تجهیزات ریلی شامل انواع ماشین آلات ریلی، لکوموتیو ها و سایر موارد ارائه می گردد.

راه آهن و حمل و نقل ریلی
حمل و نقل ریلی با توجه به مزیت های فراوان نسبت به سایر اشکال حمل و نقل، یکی از ارکان پر اهمیت و تعیین کننده در جابجایی مسافر و بار می‌باشد.این تاثیر تا حدی است که در جوامع پیشرفته حمل و نقل سریع و آسان به عنوان یکی از الزامات توسعه صنعتی مطرح می گردد.مصرف انرژی ویژه،آلایندگی محیط زیست ، آلایندگی صوتی و سوانح در حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای و هوایی به مراتب پایین تر است که لقب حمل و نقل سبز را برازنده این صنعت می‌نماید.
شرکت آذرخش ریل آریا با کالبدی متشکل از متخصصین مجرب، دارا بودن چندین اختراع به ویژه در زمینه راه آهن سریع السیر برقی و ارتباطات گسترده با شرکت ها، انجمن ها و تأمین کنندگان داخلی و بین المللی، از توان مناسبی برای مشاوره و ارائه  راهکار  در  زمینه  صنایع  ریلی  به  خصوص  حوزه برقی کردن راه آهن برخوردار است.
این شرکت در هر سه حوزه تخصصی
حمل و نقل ریلی، در زمینه های زیرساخت، ناوگان و بهره برداری فعالیت می نماید و در تدوین مشخصات عملکردی و فنی، سیستمها و روشهای نظارت و تجهیزات نمایش وضعیت و بویژه روشهای افزایش اثربخشی، کارآیی و بهره وری و نیز الگوهای کاهش قیمت تمام شده و اقتصادی نمودن پروژه ها خدمات مهندسی خود را ارائه می نماید.
شرکت آراکو علاوه بر قرارداشتن در لیست تامین کنندگان شرکت مترو تهران، و مجوز تاسیس واحد فنی و مهندسی در زمینه تخصصی صنایع ماشین آلات و تجهیزات راه آهن از وزارت صنعت معدن و تجارت، با چندین شرکت مشاور با رتبه سازمان مدیریت و مجموعه دانشگاهی تفاهم نامه همکاری دارد و دارای چندین اختراع ثبت شده در زمینه لکوموتیو، موتورخودرو وغیره می باشد.
رئیس هیئت مدیره این شرکت در طی 3 دهه حضور در صنایع پیشرفته و حوزه خدمات به ویژه 20 سال حضور در راه آهن جمهوری اسلامی، با طرحها و اقدامات خود در افزایش کارایی تجهیزات و بهره وری و بومی سازی قطعات توانسته است بیش از یک میلیارد دلار صرفه جویی مستقیم ارزی و چندین هزار میلیارد تومان صرفه جویی سوخت ایجاد نمایند.



 
مطالعات و مشاوره در حوزه راه آهن و راه آهن برقی
پروژه برقی نمودن راه آهن تهران- مشهد در زمان تصدی سمت معاونت برنامه ریزی و امور بین الملل در سال 82 آغاز گردید. پس از اخذ مصوبات قانونی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی،  و بودجه مربوطه از مجلس شورای اسلامی  مناقصه بین المللی به ارزش حدود یک میلیارد یورو، با مشارکت شرکتهای داخلی و شرکتهایی چون زیمنس و آلستوم برگزار گردید.  همچنین پیش از  برگزاری این مناقصه، اثبات تقدم برقی نمودن این مسیر برای احداث راه آهن سریع السیر و از سوی دیگر ارائه الگوی پیشنهادی  برای استفاده از قطارهای عریض اتوبوسی در اقتصادی شدن این پروژه نقش اساسی داشت، به نحوی که اجرای پروژه توسعه راه آهن مسافری با روش BOT برای اولین بار در این مسیر مورد استقبال سازمانهای اقتصادی قرار گرفت. در نهایت این روال منجر به انعقاد قرارداد برقی نمودن، تامین ناوگان و بهره برداری بصورت BOT گردید.
تلاشهای این شرکت در ادامه حرکت برقی نمودن راه آهن زمینه ساز اقناع سرمایه گذاران بزرگ کشور برای مشارکت در پروژه های BOT در حوزه ریلی با تشکیل کنسرسیوم دوخطه و برقی نمودن تهران تبریز با سرعت 250 کیلومتر در ساعت گردید که در جلسه هیئت دولت به تصویب رسید. تشکیل کنسرسیوم احداث راه آهن سریع السیر تهران قم با سرعت 350 کیلومتر بر ساعت از دیگر موفقیتهای شرکت آراکو در جلب منابع مالی به حمل و نقل ریلی به شمار می رود.



تامین تجهیزات راه آهن(لکوموتیو و واگن) و مترو
شرکت آراکو (آذرخش ریل آریا) به عنوان نماینده شرکت سیستک آلمان در ایران، آمادگی دارد  تجهیزات ریلی و مترو (از برندهای معتبر مانند زیمنس، لیبهر، آلستوم و ... ) را در حوزه های ذیل با قیمت رقابتی و زمان تحویل مناسب تامین نماید.
تجهیزات قابل تامین در حوزه ریلی و مترو به شرح ذیل می باشد:
قطعات و تجهیزات برقی، الکتریکی و کنترلی
تجهیزات سیگنالینگ 
ماشین سوزن و تجهیزات خط
تجهیزات سیستم ترمز واگن و لکوموتیو
تجهیزات سیستم تهویه
واگن و ترنست




نمایندگی های موجود در حوزه حمل و نقل ریلی
شرکت آراکو دارای نماینده مقیم درکشور روسیه است وعلاوه بر داشتن رابطه ای نزدیک با شرکت MDE سوئد، نمایندگی انحصاری شرکت ارافیت کانادا را در حوزه ایمنی حمل و نقل دارا می باشد.
همچنین شرکت آراکو به عنوان نماینده انحصاری سیستم های مدیریت ناوگان شرکت کاوشکام آسیا در حوزه
حمل و نقل ریلی فعالیت می کند.

در حوزه تامین تجهیزات ریلی و مترو شرکت آراکو نماینده رسمی شرکت SYSTECH آلمان در ایران می باشد.



 

جذب سرمایه گذار خارجی و فاینانس در بخش حمل و نقل ریلی ایران
شرکت آراکو (آذرخش ریل آریا) با تجربه تشکیل چندین کنسرسیوم برای سرمایه گذاری در خصوص احداث، بهره برداری، و انتقال (BOT) پروژه های بزرگ ریلی، تاکنون چندین سرمایه گذار داخلی و خارجی را جذب حوزه حمل و نقل ریلی در داخل کشور نموده است. در این حوزه شرکت آراکو با بررسی و اشرف نسبت به پروژه های بزرگ در حال انجام در داخل کشور و نیز با داشتن اطلاعات مناسب در خصوص بازدهی پروژه های مذکور می تواند کمک بزرگی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی نموده و در راه شکوفایی صنعت ریلی کشور عزیزمان ایران فعالیت نماید.


سالهاست که محدودیت بودجه دولت ها و سرعت بی اندازه توسعه کشور ها موجب گردیده که فعالان و نخبگان اقتصاد به فکر ایجاد روش های جدیدی جهت تأمین منابع مالی پروژه ها باشند. در نتیجه قرارداد های جدیدی در زمینه سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی بوجود آمده است که سرعت رشد اقتصادی یک کشور را بسیار افزایش می دهد. قراردادهای ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT – Build, Operate, Transfer) یکی از روش‌هایی است که در سالهای اخیر در جهت آزاد سازی اقتصادی، جلب سرمایه‌‌های خارجی و دسترسی به تکنولوژی پیشرفته مورد توجه کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است. بی.او.تی بر این مبنا استوار است که بخش دولتی قادر نیست منابع مالی لازم جهت اجرای یک طرح اقتصادی و یا یک پروژه زیربنایی را تأمین نماید، لذا این منابع مالی توسط بخش خصوصی تأمین میگردد و اصل سرمایه و سود مورد توافق این سرمایه گذاری، از طریق بهره برداری بخش خصوصی از منافع طرح بازگردانده خواهد شد. BOT به دولت امکان می‌دهد که بتواند منابع مالی، مدیریت و توانایی‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی را به سمت پروژه‌های زبربنایی سوق دهد.
اخیرا در جهت آزاد سازی اقتصادی، جلب سرمایه‌‌های خارجی، دسترسی به تکنولوژی پیشرفته و دانش فنی و بهره‌‌مندی از مدیریت کارآمد، قراردادهای بی.او.تی مورد توجه دولت ایران قرارگرفته است. قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی مصوب سال ۱۳۸۱ قراردادهای BOT را تحت پوشش قرارداد و بستر حقوقی لازم جهت بهره‌مندی از این قراردادها را در وزارت نیرو فراهم ساخت. همچنین بر اساس ماده 164 قانون برنامه پنجم توسعه به وزارت راه و شهرسازی اجازه استفاده از قراردادهای BOT به طور جدی برای توسعه ظرفیت شبکه موجود ریلی و اجرای پروژه های دوخطه، برقی نمودن و علائم مورد توجه قرار گرفته است.

شرکت آراکو با مدیریت و همکاری جمعی از مدیران بلند پایه و متخصصان با تجربه در کنار مجموعه ای از جوانان فعال و فارغ التحصیلان بهترین دانشگاه های کشور، مدت هاست که در زمینه جذب سرمایه گذار و تهیه طرح های توجیهی فعالیت خود را آغاز نموده است و این فعالیت ها منجر به تشکیل کنسرسیوم هایی برای اجرای پروژه های با حجم بیش از 100 میلیون یورو گردیده است. تمایز شرکت آراکو در جذب سرمایه گذار و ایجاد کنسرسیوم های صنعتی و عمرانی، بدلیل وجود هر دو نگاه آکادمیک و عملیاتی است که در کنار هم به بهترین شکل ممکن گرد آمده اند. برنامه ریزی و گرد آوری اعضا بگونه ای صورت می پذیرد تا تقاط قوت شرکت ها توسط دیگر عضو ها تقویت و تقاط ضعف پوشش داده شوند. شرکت آراکو به محض آگاهی از توانمندی ها و تمایلات شرکت های پیمانکار و صنعتی، اقدام به ارائه مشاوره و بررسی پروژه های مطلوب و مرتبط بخش دولتی و سپس تهیه طرح توجیهی می نماید. در مرحله بعد با تکمیل طرح توجیهی و با شناخت مناسب از سرمایه گذار، پروژه های عظیم عمرانی و صنعتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در قالب قراردادهایBOT و ... می نماید. همچنین در زمینه ناوگان نیز این شرکت موفق به تشکیل کنسرسیومی برای ارتقاء و بازسازی ناوگان ریلی در قالب سرمایه گذاری بخش خصوصی بصورت ROT یا ROO شده است.



 
سوابق و پروژه های انجام شده شرکت آراکو در حوزه ریلی

1) انجام مطالعات پیش امکان سنجی دوخطه و برقی کردن راه آهن تهران تبریز
2) انجام مطالعات امکان سنجی برقی کردن راه آهن تهران رازی
3) انجام مطالعات تاثیرات برقی کردن بر افزایش ظرفیت مسیر دورود - اندیمشک
4) مطالعات بررسی سوانح خروج از خط محور دورود - اندیمشک (در مرحله عقد قرارداد)
5) مطالعات طراحی و شبیه سازی تهویه تونلهای مسیر جدید الاحداث راه آهن دورود - خرم آباد (در مرحله اجرا)
6) تشکیل کنسرسیوم ساخت لکوموتیو دیزل با پلاتفرم لکوموتیوهای ساخته شده موجود
7) مدلسازی سه بعدی و تحلیل استاتیکی شاسی کشنده توربوترن
8) شبیه سازی و تحلیل آئرودینامیک جریان هوا بر روی بدنه قطار
9) مدلسازی سه بعدی و تحلیلی تنش بوژی Y32
10) ارائه پیشنهاد توربین باد با تجهیزات ریلی با قدرت یک الی 5/2 مگاوات با قیمت واحد 75% نوع چینی، به وزارت نیرو
11) تشکیل مشارکت و ارائه پیشنهاد طراحی و ساخت واگن لوکس با پلاتفرم واگنهای موجود با همکاری شرکت ایتالیایی
12) تشکیل کنسرسیوم دو خطه و برقی کردن راه آهن موجود تهران تبریز با سرعت 250 کیلومتر بر ساعت بصورت BOT و عضویت پنج شرکت
13) تشکیل کنسرسیوم احداث راه اهن سریع السیر تهران قم با سرعت 350 کیلومتر بر ساعت بصورت BOT و عضویت چهار شرکت با سرمایه گذاری بانک
14) تشکیل کنسرسیوم تبدیل لکوموتیو دیزلی به برقی


بررسی جایگاه راه آهن و حمل و نقل ریلی در ایران
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی کارشناسی در سال 89 به بررسی وضعیت صنعت حمل و نقل ریلی ایران و مقایسه آن با چند کشور دیگر جهان پرداخته و اعلام کرده است با توجه به ظرفیت‌های بالای خدادادی در ایران و موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب کشور برای توسعه حمل و نقل ریلی متاسفانه این صنعت بر اساس استانداردهای جهانی و گزارش اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن در سال 2009 خوب نیست.
مرکز پژوهش‌های مجلس در حالی در گزارش پنج سال پیش خود از حال بد صنعت ریلی در ایران نسبت به کشورهای دیگر جهان خبر می‌دهد که طی 5 سال گذشته کشورهای دیگر جهان با سرعت زیادی در حال توسعه حمل و نقل ریلی خود بوده‌اند و بررسی وضعیت 5 سال گذشته کشورهایی همچون چین، ترکیه و هند با زمان حاضر آنها شاهد این مدعا است، حال آنکه صنعت ریلی ایران نسبت به 5 سال گذشته تغییر مثبت قابل توجهی را تجربه نکرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس با پرداختن به نقاط قوت استراتژی و جغرافیایی مطلوب ایران تاکید دارد که ظرفیت اقتصادی بسیار مطلوبی در صنعت ریلی نهفته است که باید از آن استفاده کرد.



موقعیت جغرافیایی ایران

جمهوری اسلامی ایران با 1.648.195 کیلومتر مربع مساحت، معادل یک بیست و هفتم وسعت قاره آسیا و نزدیک به یک نودم مجموعه خشکی‌های جهان است. مساحت ایران به تنهایی، از مجموع مساحت 6 کشور اروپایی آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، هلند و بلژیک بیشتر است و بیش از 74 میلیون نفر جمعیت را در خود جا داده است. ایران در جنوب غربی آسیا و در منطقه خاورمیانه واقع شده است. این کشور در شمال با دریای خزر و کشورهای ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان هم مرز است و در جنوب به خلیج همیشگی فارس، دریای عمان و دریای آزاد راه دارد. از سمت غرب، همسایه‌های ایران عبارتند از: ترکیه و عراق و در سمت شرق در مجاورت با کشورهای افغانستان و پاکستان است.

در امتداد سواحل دریای عمان و خلیج فارس نیز چند رشته کوه موازی که به تدریج بر ارتفاع آنها افزوده می‌شود وجود دارد که بلندی آنها در حوالی کرمان و شمال غرب استان فارس به حداکثر می‌رسدو به سلسله جبال زاگرس می‌پیوندد. سلسله جبال شمالی و غربی و رشته کوه‌های مرکزی و شرقی با جلگه‌ها و دره‌ها و دشت‌های کم عرض خود در مجموع کمتر از دو سوم مساحت کشور را تشکیل می‌دهند. بقیه مساحت کشور را مناطق کم ارتفاع و پست تشکیل داده که این مناطق را می‌توان به صورت مثلثی تصور کرد که راس آن در شهرهای بم، سبزوار و قم است.
کشور ایران سرزمینی به نسبت مرتفع است، به طوری که ارتفاع آن از سطح دریا به ‌طور متوسط بیش از هزار متر است. این سرزمین مرتفع از طرف غرب و جنوب غرب به وسیله رشته کوه‌های مرتفع از نواحی پست و خشک عراق و در شمال و شمال شرق نیز به وسیله یک سلسله از کوه‌های مرتفع‌تر، از منطقه قفقاز و حوزه دریای خزر و ریگزارهای خشک و بی‌آب و علف ترکمنستان جدا می‌شود. در شرق و جنوب شرقی نیز کوه‌های کم ارتفاع‌تری که پیوستگی آنها به یکدیگر به مراتب کمتر از کوه‌های شمال و غرب است، کشور ما را از همسایگان شرقی جدا می‌کند.



میزان جابه‌جایی بار و مسافر در راه آهن ایران و مقایسه آن با چند کشور دیگر جهان

میزان جابه‌جایی بار طی سال‌های 1385 تا 1387 تقریبا ثابت بوده و از مقدار 97/ 32 میلیون تن (سهم 7/ 10 درصدی از حمل ونقل زمینی) در سال 1385 به 043/ 33 میلیون تن (سهم 37/ 9 درصدی) در سال 1387رسیده است. جابه‌جایی مسافر در حمل و نقل ریلی با میانگین رشد 11 درصدی از 3/ 21 میلیون نفر (سهم 68/ 8 در جابه‌جایی مسافر) در سال 1385 به 2/ 26 میلیون نفر (سهم 9 درصدی) در سال 1387 افزایش یافته است.
شاخص جابه‌جایی بار و مسافر به تنهایی کافی نیست و در حمل و نقل بار و مسافر باید از شاخص‌های واقعی‌تر مانند شاخص‌های تن-کیلومتر و نفر-کیلومتر استفاده کرد، بنابراین با توجه به این شاخص‌های واقعی در حمل و نقل ریلی، بار جابه‌جا شده از 542/ 20 میلیارد تن کیلومتر (سهم 46/ 13 درصدی از حمل و نقل زمینی) در سال 1385 به 53/ 20 میلیارد تن-کیلومتر  (سهم 83/ 11 درصدی) در سال 1387 رسیده و جابه‌جایی مسافر از 55/12 میلیارد نفر- کیلومتر (سهم 3/ 18 درصدی) در سال 1385 با میانگین رشد 45/ 10 درصد به 31/ 15 میلیارد نفر- کیلومتر (سهم 28/ 19 درصدی) در سال 1387 افزایش یافته است.  بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سهم حمل و نقل بار طی دوره مورد بررسی بر حسب شاخص‌ تن- کیلومتر،کاهش و در مقابل سهم جابه‌جایی مسافر نسبت به حمل و نقل زمینی افزایش یافته است. در زمینه شاخص‌های توسعه‌ای راه‌آهن می‌توان از طول خطوط ریلی اصلی به جمعیت، نسبت طول خطوط ریلی اصلی به مساحت، تعداد واگن‌های بخش مسافری و باری، میزان مسافر کیلومتر و تن- کیلومتر نیز بهره گرفت. مطالعات تطبیقی برخی کشورها بر مبنای گزارش اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن در سال 2009 نشان می‌دهد که ایران در بین  کشورهای مورد مقایسه از نظر مساحت در رتبه 10، جمعیت در رتبه 12، مجموع طول خطوط ریلی با 7335 کیلومتر در رتبه 23، از لحاظ تعداد لکوموتیو با 641 عدد در رتبه 21 و تعداد واگن مسافری با 1624 عدد در رتبه 25 قرار دارد.
 
نکته حائز اهمیت این است که ایران در زمینه شاخص‌های ترکیبی به عنوان مثال تعداد مسافر جابه‌جا شده به جمعیت در رتبه 55، نسبت به طول خط ریل به جمعیت در رتبه 52، نسبت طول خط ریل به مساحت در رتبه 56 و نسبت به طول خط ریل به جذر مساحت ضربدر جمعیت در رتبه 55 قرار دارد، بنابراین رتبه‌بندی ایران از لحاظ شاخص‌های ترکیبی، وضعیت مناسبی ندارد.

انواع لکوموتیو در راه آهن ایران

مشخصات کلی لکوموتیو های موجودر در ایران



لکوموتیو G12
 

مشخصات کلی لکوموتیو G12



تصویر لکوموتیو G12




لکوموتیو G22W


مشخصات کلی لکوموتیو G22W