اخبار
29 اسفند 1395

سال 1396 مبارک!

آمد بهار خرم و آمد رسول یار مستیم و عاشقیم و خماریم و بی‌قرار تخمی که مرده بود کنون یافت زندگی رازی که خاک داشت کنون گشت آشکار پیشاپیش فرارسیدن سال نو را به همه عزیزان تبریک می گوییم و سالی سرشار از موفقیت و کامیابی برای شما سروران آرزومندیم. شرکت آراکو

ادامه
26 بهمن 1395

شبیه سازی آتش و حریق با PyroSim

پیش بینی نحوه گسترش آتش و حریق یکی از مواردی است که به طراحان کمک می کند با لحاظ کردن تجهیزات مناسب، از گسترش شدید آن و نیز بروز خطراتی از قبیل خفگی و مسمومیت ناشی از دود جلوگیری نمایند. به این ترتیب می توان با ایجاد چیدمان مناسب و انتخاب صحیح تجهیزات تهویه، به تخلیه دود کمک کرد و در عین حال شرایط را برای جلوگیری از گسترش لایه دود و گازهای ناشی از احتراق به سمت پایین، فراهم نمود. نرم افزارهای شبیه سازی آتش و حریق مانند نرم افزار Pyrosim (پایرو سیم) و FDS یکی از ابزارهای قابل استفاده در این حوزه می باشند. به کمک شبیه سازی حریق  می توان سناریوهای مختلف  را در هنگام آتش سوزی در مکان هایی مانند: تونلهای راه آهن و مترو، تونلهای جاده ای، کارخانجات، کارگاهها، مجتمع های مسکونی و تجاری، پل ها و سایر موارد بررسی نمود. برای انجام شبیه سازی و تحلیل CFD آتش  باید ابتدا مدل سه بعدی از محل مورد نظر تهیه نمود و سپس با مشخص کردن متریال موجود در محیط و موقعیت و شدت حریق فرضی، و نیز مشخص کردن تجهیزات تهویه، شبیه سازی را اجرا کرد. خروجی های شبیه سازی آتش عبارتند از نحوه حرکت گستردگی حریق و گازهای ناشی از احتراق، نحوه گسترش آتش به مرور زمان، وضعیت دمایی نقاط مختلف در هنگام آتش سوزی و میزان دید موثر افراد در نقاط مختلف. خدمات شرکت آراکو در حوزه شبیه سازی حریق و آتش به شرح ذیل می باشد : تحلیل و شبیه سازی آتش  در تونل، پارکینگ، کارخانه، کارگاه، پل و ... شبیه سازی آتش و حریق در برج مسکونی، تجاری و ورزشی با نرم افزار Pyro Sim انجام پروژه شبیه سازی حریق، آتش و دود ساختمان، سالن، سینما و ...  با نرم افزار FDS شبیه سازی سیالاتی تهویه صنعتی و تهویه تونل جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های شرکت آراکو (02166561974-02166595231) و یا شماره مستقیم 09124780268 (محمد قربانعلی بیک) تماس حاصل فرمائید .

ادامه
22 آبان 1395

نقش شبیه سازی و تحلیل در مهندسی معکوس

مهندسی معکوس که روش رسیدن به راه حل از بررسی و تحلیل پاسخ است، امروزه در صنایع بسیاری از کشورهای در حال توسعه به یکی از ارکان اصلی صنایع تبدیل گشته. اما در این میان از نقش شبیه سازی و تحلیل در پروژه های مهندسی معکوس غفلت شده است. در واقع باید اینگونه بیان کرد که بخش اصلی پروسه مهندسی معکوس، تحلیل فلسفه طراحی و چگونگی رسیدن به پاسخ است اما در کشور ما این پروسه تنها با شبیه سازی مدل با استفاده از دستگاه های ابر نقاط و تجهیزات اندازه گیری، آنالیز مواد و در بهترین حالت تحلیل روش ساخت و عملیات حرارتی خاتمه می یابد. در واقع نمیتوان به این سلسله اقدامات مهندسی معکوس اطلاق کرد بلکه تمامی این مراحل تنها کپی کاری است. فرآیند مهندسی معکوس زمانی تکمیل می شود که علاوه بر طراحی محصول، تحلیل و آنالیز های لازم برای درک صحیح از رفتار و عملکرد کل دستگاه صورت پذیرد و جزئیات طراحی اجزاء و انتخاب مواد و روش ها، مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات نحوه طراحی مدون شود. می توان اینگونه بیان نمود که مرز بین کپی کاری و مهندسی معکوس در مرز توسعه مشخص می شود. محصولی که کپی شده باشد و نکات ریز طراحی آن مورد بررسی قرار نگرفته باشد، به محصول بهتری تبدیل نخواهد شد. اما چنانچه مکانیزم و عملکرد یک دستگاه با توجه به قطعات آن بصورت صحیح تحلیل و اطلاعات بدست آمده مدون شود، طراح به علمی می رسد که امکان بهینه سازی طراحی و در مراحل بعدی ارائه محصولی بهتر را می دهد. شاید بتوان گفت یکی از نقاط ضعف صنایع کشور ما بی توجهی به توافت این دو مقوله است. صنایع ایران پس از اقدام به کپی یک محصول، بدون انجام تحلیل ها و بررسی های لازم دست به تولید محدود می زنند. در نتیجه قادر به توسعه محصول و رقابت با نمونه های خارجی نخواهند بود و از گردونه بازار خذف می شوند. لازم به ذکر است بسیاری از شرکت های بزرگ بلوک شرق (کشور های کره جنوبی، چین و ژاپن) در صنایع مختلف خودرو سازی، راه آهن، صنایع سنگین حفاری و معدنی در ابتدا اقدام به کپی محصولات آمریکایی و اروپایی می کردند. شرکت هایی مانند تویوتا، هیوندا، CNR Dalian چین و بسیاری دیگر، در ابتدای حضور خود در صنایع تنها محصولات کپی شده با ظاهر کمی متفاوت را عرضه می کردند که به علت نیروی کار ارزان، با قیمتی کمتر در اختیار مصرف کننده قرار می گرفت و از نظر کیفیت قابلیت رقابت با نمونه های اروپایی و آمریکایی را نداشتند. لازم به ذکر است ژاپن پس از جنگ جهانی دوم به عنوان بنجل ساز شهرت داشت اما امروزه از 10 برند باکیفیت خودرو سازان، 5 برند ژاپنی حضور دارند که 3 برند مطرح ژاپن ( LEXUS, Mazda, TOYOTA ) جایگاه های اول تا سوم را از آن خود نموده اند. ( بر اساس دیدگاه مشتریان در مجله News day در سال 2015 ) برای نیل به اهداف اصلی مهندسی معکوس که همانا دستیابی به علم طراحی در قدم اول و اقدام به بازنگری و ساخت در قدم دوم است (در کپی کاری که روال اکثر شرکت های داخلی است، ابتدا ساخت قطعه یا مجموعه در دستور کار قرار می گیرد و متأسفانه چه این پروسه ساخت موفقیت آمیز باشد یا خیر، اقدامی برای دستیابی به علم طراحی صورت نمی گیرد.) انجام شبیه سازی و تحلیل دستگاه و مکانیزم ضروری است. بیان این نکته شاید برای شفاف تر نمودن ابعاد پروسه مهندسی معکوس و ضرورت شبیه سازی و تحلیل مناسب باشد و آن اینکه تمامی شرکت های صاحب تکنولوژی و پیشرو، ترفندهایی برای پیچیده نمودن پروسه مهندسی معکوس انجام می دهند که تنها با آگاهی از اطلاعات و علم طراحی قادر به کشف آن خواهیم بود. این پیچیدگی ها گاهی نکات و جزئیات در ظاهر بسیار ساده ای هستند که در صورت نادیده گرفتن، موجب افزایش هزینه نهایی و یا کاهش کیفیت محصول می گردند.

ادامه
24 مهر 1395

نمایندگی انحصاری شرکت TD&T اسپانیا

احتراما بدین وسیله به اطلاع همکاران و عزیزان می رساند شرکت آراکو (آذرخش ریل آریا) موفق به اخذ نمایندگی انحصاری از شرکت TD&T اسپانیا در حوزه طراحی و شبیه سازی سیالاتی تهویه مترو و تونلهای ریلی گردیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس www.araco.ir مراجعه فرموده و یا با شماره های 02166561974-02166595231 و شماره مستقیم 09124780268 تماس حاصل فرمائید. آدرس سایت شرکت TD&T www.tdt-e.com

ادامه
24 شهریور 1395

کنترل و مونیتورینگ ناوگان ریلی

با توجه به اهمیت روز افزون سیستم های مدیریت ناوگان، به منظور بهبود کیفیت نظارت مرکزی، ارتقاء صحت و دقت زمانبندی عملیات و امکان مونیتورینگ آنلاین و بررسی شرایط مختلف کاری ناوگان سنگین( شرایط محیطی، شرایط آب و هوایی و دمایی ماشین آلات، وضعیت موتور و سایر تجهیزات داخلی و ...)، شرکت آراکو به عنوان نمایندگی شرکت کاوشکام، با ارائه محصولی تخصصی درحوزه حمل و نقل سنگین، آمادگی خود را جهت  همکاری با شرکت های حمل و نقل ریلی(مالکین لکوموتیو و واگن مسافری و باری) اعلام می دارد. سیستم‌های مدیریت ناوگان با هدف ردیابی، نظارت و کنترل ناوگان متحرک مانند خودرو، شناور، پرنده و ... طراحی شده‌اند. این محصولات با نام‌های ذیل شناخته می‌شوند: FMS (Fleet Management System) AVL (Automatic Vehicle Location) پایه تمامی این محصولات در بحث تعیین موقعیت جغرافیایی، GPS است. سیستم پیشنهادی شرکت آراکو در این حوزه سیستم REIMON می باشد. این سیستم در واقع یک کامپیوتر صنعتی  است که با بهره‌گیری از ماژول‌هایGPS  و GSM  اقدام به برطرف نمودن کلیه نیازهای سامانه ریلی کشور می‌نماید. کنترل و ردیابی ماشین آلات و ناوگان، ارتباط آنلاین دوطرفه، ارتباط با کلیه سنسورها، آنالیز و ارسال آنلاین اطلاعات، محاسبه دقیق سرعت، ایجاد گزارشات دقیق مدیریتی و ... تنها برخی از خدمات این سامانه است. موارد قابل ارائه توسط سامانه کنترل و مونیتورینگ آنلاین ناوگان: 1) امکان ردیابی وسیله نقلیه روی نقشه (مکان ، سرعت ، شتاب و ...) 2) امکان تعریف محدوده خاص جغرافیایی 3) گزارش مسیر حرکت 4) اطلاع از وضعیت فنی دستگاه 5) امکان ارسال پیام به راننده 6) امکان اطلاعات از وسیله برروی موبایل جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های شرکت آراکو 02166561974 و یا شماره مستقیم 09124780268 (محمد قربانعلی بیک) تماس حاصل فرمائید.

ادامه
24 شهریور 1395

بررسی تأثیر افزایش کشش لکوموتیو

انعقاد قرارداد بررسی تأثیر افزایش کشش لکوموتیو بر افزایش بهره وری واگن باری با راه آهن جمهوری اسلامی شرکت آراکو بر تکیه بر سوابق و تجربیات اعضای هیئت مدیره در خصوص افزایش کشش لکوموتیوهای GE و GM ، موفق به عقد قرارداد با راه آهن جمهوری اسلامی در این خصوص گردید. از آنجایی که این پروژه تحقیقاتی در صورت عملیاتی شدن تأثیر مستقیم بر روی افزایش بهره وری حمل بار در سیستم ریلی می شود، پیش بینی می گردد افزایش درآمد قابل توجهی برای مالکان واگن و لکوموتیو، همچنین رضایت بیشتر صاحبان بار شود. در این مطالعات پس از بررسی شرایط فعلی نواحی راه آهن در مسیر تعریف شده پروژه، به بررسی و شناسایی عوامل تاثیر گذار در بهبود شرایط و راندمان حمل بار در مسیر پرداخته می شود. این قرارداد زیر نظر راه آهن جمهوری اسلامی ایران و اداره کل سیر و حرکت انجام می پذیرد.

ادامه
3 شهریور 1395

نصب، پیاده سازی PDM (پی دی ام) سالید ورکز

سیستم مدیریت شبکه سالیدورکز - Solidworks PDM Enterprise (پی دی ام) یک مجموعه نرم افزاری قابل نصب بر روی سالیدورک به منظور مدیریت اطلاعات سالیدورکز، تحت شبکه می باشد. این نرم افزار شما را قادر می سازد تا قطعات و محصولات مورد نظر خود را با اطمینان بیشتر و صرف زمان کوتاهتر ایجاد کنید. به کمک این نرم افزار شرکت ها می توانند به راحتی به تبادل اطلاعات بین به عنوان مثال کارخانه و دفتر مرکزی و یا بین کامپیوترهای مختلف پرداخته و از مزایای این نسخه نرم افزاری استفاده کنند. این نرم افزار میتواند با مدیریت پروژه امکان Log کردن فعالیت کلیه افراد تیم طراحی و ایجاد دسترسی ها در سطوح مختلف برای کارکنان پروژه را بر اساس خواست مدیر پروژه ارائه کند. باید توجه داشت که نصب نرم افزار سالیدورکز تحت شبکه از طریق DVD سالیدورکز امکانپذیر است لیکن برای پیاده سازی این سیستم نیاز به بهره گیری از کارشناسان خبره در این حوزه می باشد. دو نسخه مختلف نرم افزار PDM عبارتند از Solidworks PDM work group و Solidworks PDM Enterprise. نسخه Work Group برای شرکتهایی با کمتر از 10 سیستم که از نرم افزار سالیدورک به عنوان نرم افزار اصلی استفاده می کنند مناسب است. اما نسخه PDM Enterprise برای شرکتهایی با بیش از 10 سیستم و پیشنهاد می گردد، همچنین با استفاده از این نسخه می توان فایلهای نرم افزار کتیا Catia و سایر نرم افزار های مهندسی را نیز بین کامپیوترهای مختلف به اشتراک گذاشت. یکی دیگر از امکانات دیگر این نرم افزار محاسبه هزینه ها و زمان تولید قطعات و محصول است.SolidWorks Enterprise PDM ارتباطات داخلی واحد طراحی را در سطوح مختلف شبیه سازی کرده و به شما کمک می کند ضریب اشتباهات واحد طراحی را به حداقل رسانده و از تداخل در مدلها، نقشه ها و اطلاعات محصول جلوگیری خواهد کرد. همچنین به کمک این نرم افزار می توان فایلهای ورد، اکسل و کلیه فایلهای سیستم را بین سیستمهای واحد طراحی به اشتراک گذاشت. برای مطالعه بیشتر در خصوص نصب و پیاده سازی سیستم PDM بر روی این لینک کلید نمایید.

ادامه
14 تیر 1395

فراخوان همکاری - حمل و نقل ریلی

فراخوان همکاری شرکت آراکو در راستای افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه و همیاری در زمینه آموزش توام با عمل، اقدام به جذب کارآموز در حوزه ریلی  می نماید. بدینوسیله از دانشجویان گرایش های مختلف رشته مهندسی ریلی دعوت بعمل می آید جهت بررسی امکان همکاری فیمابین، رزومه  خود را به آدرس eng@araco.ir ارسال نمایید. بدیهی است رزومه های ارسال شده پس از دریافت، مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز با عزیزان تماس گرفته خواهد شد.

ادامه
20 خرداد 1395

اضافه شدن بخش آموزش و دانلود به دانشنامه سایت

به منظور ارتقاء سطح علمی کاربران سایت، بخش دانلود آموزش های سالیدورکز ، پروژه سالیدورک ، دانلود مقاله و استانداردهای تهویه تونل و تهویه صنعتی و همچنین  مقاله و استانداردهای برج خنک کن به بخش دانشنامه سایت به آدرس زیر اضافه گردید : منوی اصلی کتابخانه و دانلود دانشنامه

ادامه
24 فروردین 1395

نمایندگی رسمی سیستک آلمان

با توجه به باز شدن افق های جدید در همکاری های بین المللی برای کشور ایران و با هدف تامین تجهیزات مورد نیاز در حوزه ریلی از منابع معتبر و با کیفیت خارجی، شرکت آراکو موفق به دریافت نمایندگی شرکت سیستک در حوزه تأمین تجهیزات مکانیکی و الکتریکی راه آهن ، مترو ، صنایع نفت و گاز و... گردید. وبسایت شرکت سیستک آلمان : www.sytecsa.com

ادامه
15 فروردین 1395

آموزه‌هایی از راه‌آهن سریع‌السیر فرانسه

بر اساس آمار اتحادیه بین المللی راه آهن‌ها در سال 2014 کشور فرانسه با 640 هزار کیلومتر مربع مساحت و 66 میلیون نفر جمعیت دارای شبکه راه‌آهنی با طول 30000 کیلومتر بود که از این میان 17000 کیلومتر دوخطه و 15000 کیلومتر آن برقی است، طول شبکه سریع السیر این راه آهن سالها است که از 2000 کیلومتر فراتر رفته است. آمار تقریبی ناوگان این راه‌آهن به ترتیب 2600 لکوموتیو، 3200 قطار خودکشش و 17600 واگن مسافری و 15000 واگن باری بوده است و با 149 هزار نفر پرسنل توانسته 443 میلیون قطارکیلومتر و 201 میلیارد تن کیلومتر ناخالص و در بخش مسافر 1122 میلیون نفر (84 میلیارد نفرکیلومتر) و در بخش بار 63 میلیون تن (32 میلیارد تن کیلومتر) را جابجا کند و در بخش سریع السیر با عملکرد 51 میلیارد نفرکیلومتر در رتبه سوم جهان بعد از چین و ژاپن قرار دارد. راه آهن فرانسه با الهام از راه آهن سریع السیر ژاپن در سال 1972 پس از آزمایشات متعدد  با قطارهای توربو الکتریک TGV 001 و دستیابی به رکورد سرعت 318 کیلومتر بر ساعت (بیش از 5000 سیر آزمایشی با مسافت 500 هزار کیلومتر و 175 بار شکستن رکورد سرعت 300 کیلومتر بر ساعت)، بدلیل افزایش قیمت سوخت گزینه قطار الکتریکی را مورد توجه قرار داد (با توجه به رکورد سرعت 331 کیلومتر فرانسه با لکوموتیو برقی در 1955 به نظر میرسد اهداف اصلی از این آزمایشات بیشتر سیستم تعلیق، ترمز و ... بوده و از ابتداء ایشان برنامه قطار برقی سریع السیر را داشتند). اولین خط سریع السیر فرانسه در سال 1981 به عنوان فاز یک راه آهن سریع السیر پاریس به لیون بین شهر سن فلورنتین و لیون با هزینه 4 میلیون دلار بر کیلومتر که کمترین در جهان بوده است احداث شد (هزینه متوسط خطوط سریع السیر در فرانسه 10 میلیون دلار بر کیلومتر است در حالی که متوسط هزینه در ایتالیا 25، کره جنوبی 35 میلیون دلار بر کیلومتر) و قطارهای TGV با حرکت در خطوط برقی اولیه و قدیمی با سرعت 160 و سپس در خط جدید LGV با سرعت 270 حرکت می کردند (مسیر جدید با افزایش فراز از 15 به 35 در هزار و انتخاب مسیر جدید که بجای یک فراز و فرود اصلی به بیش از 10 فراز و فرود افزایش یافته بود حدود 80 کیلومتر کوتاه تر شد). پس از 2 سال فاز یک این مسیر بین پاریس و سن فلورنتین راه‌اندازی و قطارهای سریع السیر کل مسیر را در این خطوط سریع‌السیر سیر مینمودند و در ادامه به سایر شهرها مجددا از خطوط برقی معمولی استفاده می‌کردند به نحوی که در سال 2007 طول خطوط سریع السیر فرانسه بیش از 2100 کیلومتر بوده و طول شبکه ریلی تحت پوشش قطار سریع السیر به 7000 کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های سریع‌ السیر به 20 و تعداد ایستگاه‌های خطوط معمولی با توقف قطارهای سریع به 200 ایستگاه بالغ می‌شود. خط پاریس- لیون (با زمان سیر یک ساعت و 55 دقیقه) که با تراورسهای بتنی دو تکه و ریل 60 کیلویی احداث شده بود به تدریج طی 20 سال و در پنج فاز به شهر بندری مارسی (با زمان سیر سه ساعت) در جنوب فرانسه و در فاصله 800 کیلومتری پاریس رسید و سایر خطوط سریع (که سرعت آنها در بعضی مسیرها به 350 رسیده) نیز زمان دسترسی مسافرین پاریس به شهرهای مهم کشورهای همسایه با زمان رقابتی با هواپیما را فراهم کردند از جمله زمان سیر پاریس به بروکسل با 1:45، پاریس به لندن 2:40، پاریس به بروکسل و پاریس به کلن هردو 2:20،  رسید. ناوگان سریع‌السیر فرانسه به بیش از 400 دستگاه رسیده که از پنج نسل متفاوت میباشند و با بیش از 600 سیر روزانه در سال 2011 حدود 120 میلیون مسافر را حمل نمودند که سهم آن 75% حمل مسافر خطوط اصلی راه آهن فرانسه بوده و به مهمترین منبع سود SNCF تبدیل شده است. مرجع اصلی خبر : سایت تین نیوز

ادامه