• 02166129745
  • info@araco.ir
طراحی فیکسچر چرخ دنده های مخروطی

طراحی فیکسچر چرخ دنده های مخروطی

یکی از فاکتورهای بسیار تعیین کننده در پروژه ها، قطعا فاکتور اقتصادی و رقابتی بودن قیمت تمام شده محصول است.برای نیل به این هدف دو راه وجود دارد:

1- افزایش تیراژ تولید
2- استفاده از قطعات و مکانیزم های آماده

قطعا افزایش تیراژ تولید برای سازندگانی که دسترسی به بازارهای جهانی را دارند در اولویت است. این شرکت ها با طراحی قطعات خاص و مکانیزم های تخصصی هزینه مهندسی معکوس را افزایش داده و عملا امکان تولید با تیراژ های پایین را از سازندگان کوچک و متوسط خواهند گرفت. از سوی دیگر مشکلات موجود بر سر راه صادرکنندگان و دسترسی به بازارهای جهانی، احتمال فروش محصولات را حتی در صورت تولید با تیراژ بالا، می کاهد که این معضل (تولید و عدم فروش) عملا منجر به ضرر هنگفت خواهد شد.
به این منظور شرکت آراکو با آگاهی از این معضلات سر راه تولید کنندگان داخلی، همواره تلاش می کند حداکثر استفاده را از سیستم ها و قطعات آماده داشته باشد.
برای مثال در یکی از پروژه ها استفاده از کرانویل پینیون خودروی داخلی منجر به صرفه جویی تقریبا 90 درصدی در این بخش گردید!
بله !
عدد را درست خوانده اید.
قطعات خودرو به دلیل تیراژ بسیار بالا، هزینه نهایی بسیار پایینی دارند که در این مورد، استفاده از چرخ دنده مخروطی اسپیرال یکی از خودروهای داخلی با هزینه تقریبی یک دهم در مقایسه با تولید این ست چرخ دنده مخروطی اسپیرال از نو، منجر به کاهش قابل توجه قیمت تمام شده و در نتیجه افزایش سود دهی شرکت و توان رقابتی آن گردید.
در این راستا برای استفاده از این ست چرخدنده و بدست آوردن نقاط بهینه درگیری آن، فیکسچری طراحی و ساخته شد تا نقطه بهینه بدست آید.
طراحی فیکسچر چرخدنده مخروطی اسپیرال آف سنتر (هیپوئید) به دلیل وجود سه درجه آزادی، نیازمند ملاحظات فراوانی است اما در شرایطی که هزینه و زمان محدودیت اول است، قطعا دقت کاهش پیدا خواهد کرد. با این وجود این فیکسچر چرخدنده بگونه ای طراحی شده است که کمترین لرزش را با ساده ترین قطعات داشته باشد و لذا می توان با دقتی در حد 0.1 میلیمتر فواصل بهینه را اندازه گیری نموده و در طراحی بدنه، هوزینگ بلبرینگ و فواصل نشیمنگاه ها و شفت ها لحاظ نمود.