• 02166129745
  • info@araco.ir
برج خنک کن مناسب استان یزد و کرمان
18 تیر 2020

برج خنک کن مناسب استان یزد و کرمان

کولینگ تاور صنعتی برای استان کرمان و یزد

ساخت برج خنک کننده برای شهر های مرکزی ایران

در بخش های مرکزی کشورمان ایران، شرایط ویژه ای وجود دارد که در محاسبات و طراحی های مربوط به برج خنک کننده(کولینگ تاور) باید مورد توجه قرار بگیرد. این مناطق که بیشتر آنها در دو استان کرمان و یزد قرار دارند دارای آب و هوای نسبتا گرم و خشک هستند. به دلیل خشک بودن آب و هوا، تامین آب مصرفی برج خنک کن بسیار سخت است.

طراحی، فروش، استعلام قیمت و مشاوره برج خنک کننده و کولینگ تاور
 

به همین دلایل استفاده از برج خنک کننده با کیفیت بالا و استاندارد مکعبی کانتر فلو، باعث صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بهره وری خنک کاری، می شود. شهر های اصلی استان های یزد و کرمان عبارتند از : 
کرمان، یزد، رفسنجان، بافق، میبد، بم، سرچشمه، سیرجان، زرند، اردکان، شهر بابک و ...

به دلیل مشکلات مربوط به کم آبی در این استان ها، استفاده از برج خنک کننده بطری شکل که راندمان بسیار پایینی دارد و آب زیادی را نیز به هدر می دهد، توصیه نمی شود. در تصویر زیر برخی از مشکل های کولینگ تاور گرد توضیح داده شده است.

اشکال ها و خرابی های برج خنک کننده گردمشکل ها و معایب برج خنک کن دایره ای

انتخاب و طراحی برج خنک کن برای اقلیم گرم و خشک

با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی ناحیه ها و شهر های گرم و خشک ایران، بهتر است زمان انتخاب و خرید برج خن کننده، به چند مورد دقت کنیم

1- پرهیز از خرید برج خنک کننده گرد(Bottle type cooling tower)

همانطور که گفته شد برج خنک کننده استوانه ای یا خمره ای، برای شهرهایی مثل کرمان ، یزد، میبد و بافق اصلا مناسب نیست. زیرا هم مصرف آب بالایی دارد و هم راندمان بسیار پایین تبخیر. مشکل رسوب شدید پکینگ برج خنک کن دایره ای در این شهر ها باعث میشود به سرعت نیاز به اسید شویی یا تعویض فیلینگ داشته باشید. در حالیکه برای تعویض پکینگ کولینگ گرد، نیاز به باز کردن کامل بدنه است و به همین ترتیب خط تولید یا کارخانه چندین روز دچار مشکل می شود. تنها ویژگی برج خنک کن فایبرگلاس بطری شکل، قیمت پایین آن است. 

2- پیشگیری از ورود گرد و خاک به کولینگ تاور

برای جلوگیری از ورود گرد و خاک و ریزگرد به داخل بسین یا حوضچه برج خنک کن(Cooling tower basin) حتما باید از لوور لانه زنبوری استفاده شود. در این موارد استفاده از لوور تیغه ای کمکی نمی کند و گرد و غبار به راحتی وارد مخزن کولینگ تاور می شوند که این مساله باعث ایجاد لجن، رسوب و کاهش توان خنک کاری خواهند شد.

3- انتخاب پکینگ مناسب(Cooling tower fill)

به دلیل بالا بودن سختی آب و ایجاد رسوب، در زمان خرید برج خنک کننده لازم است به نوع پکینگ حتما توجه کرد. بعضی از فروشندگان و تولید کنندگان کولینگ تاور فایبرگلاس، به خاطر برنده شدن در استعلام یا مناقصه و کمتر شدن قیمت، در پیشنهاد فنی از فیلینگ یا پکینگ فیلم گام 12 یا 19 استفاده می کنند. استفاده از پکینگ فیلم به ویژه گام 12 اگرچه باعث بیشتر شدن مساحت تبخیر و کم شدن اندازه برج خنک کن میشود، اما در آبهایی که سختی آن ها از 50 بیشتر باشد به سرعت رسوب کرده و دچار گرفتگی می شود. در این شرایط خریدار مجبور است در بازه های کوتاه زمانی(به عنوان مثال هر سال یکبار)، نسبت به شستشوی پکینگ با اسید و یا حتی تعویض آن اقدام کند. فرض دیگر این است که خریدار بخواهد فیلینگ فیلم با گام 12 میلیمتر را با پکینگ تریکل اسپلش ضد رسوب عوض کند، که در این صورت به علت مساحت کم کولینگ تاور، دمای آب خروجی به دمای دلخواه نمی رسد و مدار خنک کاری کارخانه یا خط تولید به درست عمل نخواهد کرد. برای پرهیز از این مشکل، اگرچه قیمت بعضی از تولید کنندگان برج خنک کننده بالاتر باشد، بهتر است شما از سازنده ای خرید کنید که طراحی کولینگ تاور را بر مبنای آب سخت انجام دهد. در عین حال توصیه اکید می شود که سازنده برج خنک کن از پکینگ لانه زنبوری گام 12 میلیمتر و یا ترجیحا فیلینگ گام 19 میلیمتر استفاده نکند. بهترین نوع پکینگ که دارای عمر مفید بسیار بالایی بوده و در مقابل رسوب مقاوم می کند، پکینگ نت اسپلش ضد رسوب PP است.

آشنایی با انواع پکینگ و مدیا در برج خنک کنمقایسه انواع پکینگ فیلم و پکینگ اسپلش کولینگ تاور

4- انتخاب بین برج خنک کننده کانتر فلو یا کراس فلو

در خصوص تفاوت برج خنک کننده کراس فلو (جریان متقاطع) با برج خنک کننده کانتر فلو(جریان مخالف) در مطالب قبلی توضیح داده ایم. در شرایط آب و هوای گرم و خشک کولینگ تاور کراس فلو(Cross flow cooling tower) بخاطر نحوه پاشش آب، الزام استفاده از پکینگ های فیلم شانه تخم مرغی، ورودی های بزرگ هوا و امکان ورود گرد و خاک، گزینه مناسبی نیست. بهترین گزینه برای مناطق مرکزی و گرم ایران، برج خنک کن کانتر فلو مکعب شکل فایبرگلاس است.

کاهش آب و برج خنک کن هیبریدی در یزد و کرمان

در شهرهای استان یزد و کرمان، اختلاف دمای حداکثر در ظهر و حداقل شب، به خاطر شرایط کویری بین ۱۲ الی ۲۰ درجه سانتیگراد است. دمای حباب مرطوب(wet bulb) نیز در این استان ها بخاطر نوع اقلیم و کم بودن رطوبت نسبی، از دمای خشک - Dry bulb به میزان قابل توجهی پایین تر است.
برای مثال دمای خشک در کرمان حدود 38 درجه سانتیگراد و وت بالب  تقریبا 17 درجه سانتیگراد است.
در شهر یزد دمای خشک 40 درجه سانتیگراد و دمای حباب مرطوب(wet bulb) بین 19 الی 20 درجه سانتیگراد می باشد.
در این شرایط استفاده از کولینگ تاور هیبرید یا برج خنک کننده مدار بسته با سیستم کنترل هوشمند باعث کاهش مصرف آب متوسط سالیانه می شود. در سیستم خنک کاری هیبرید باید توجه داشت که دمای ورودی و خروجی مورد نظر تاثیر بسیار زیادی در میزان کاهش مصرف آب برج خنک کننده هیبرید دارد. با این توضیح هر چقدر دمای آب ورودی و خروجی به برج خنک کن بیشتر باشد، می توان مصرف متوسط آب را در Hybrid cooling tower کمتر کرد.

برج Hybrid چطور کار می کندروش کارکرد برج خنک کننده هیبریدی کم مصرف

علاوه بر این با استفاده از سیستم برج خنک کننده کانتر فلو مکعبی شکل مدار بسته با کویل گالوانیزه و سیستم کنترل هوشمند، امکان کاهش مصرف آب متوسط سالیانه تا حدود 35% وجود دارد.مزیت کولینگ تاور مدار بسته با سیستم کنترل هوشمند نسبت به برج خنک کن هیبریدی، قیمت کمتر و تعمیرات و نگهداری آسانتر است. با توجه به توضیحات ارائه شده ما آمادگی داریم به صورت تخصصی و حرفه ای نسبت به طراحی، بهینه سازی و ساخت برج خنک کننده فایبرگلاس کانتر فلو در شهر های کرمان، یزد، بافق، بم، سرچشمه، میبد، رفسنجان، اردکان و ... اقدام کنیم.

انواع فیلینگ، مدیا و لاملا برج خنک کن و تصفیه فاضلابمقایسه انوع فیلینگ و پکینگ در برج خنک کننده
 

طراحی و مشاوره در زمینه انتخاب کولینگ تاور صنعتی

طراحی و فروش برج خنک کننده فایبرگلاس در یزد

انتخاب و اعلام قیمت برج خنک کن کانترفلو در کرمان

فروش پکینگ نت اسپلش و پکینگ تریکل اسپلش ضد رسوب آلمانی

طراحی و ساخت برج خنک کننده هیبرید

تولید کولینگ تاور مدار بسته با سیستم کنترل هوشمند

مشاوره در زمینه کاهش مصرف آب برج خنک کننده

محمد قربانعلی بیک

09124780268

02166129745

02166561974

کانال آپارات ویدئو و فیلم آموزشی برج خنک کننده-کولینگ تاور : https://www.aparat.com/ARACo_cooling

آدرس وبلاگ تخصصی طراحی ، ساخت و برج خنک کن کانتر فلو فایبر گلاس : http://cooling-tower.blog.ir


لینک مقاله اصلی فروش و مشاوره ساخت برج خنک کن در یزد و کرمان:

http://cooling-tower.blog.ir/post/برج-خنک-کن-کولینگ-تاور-کرمان-رفسنجان-یزد-بافق-میبد-بم-سرچشمه