• 02166129745
  • info@araco.ir
آشنایی با مهندسی معکوس، بخش اول
12 تیر 2016

آشنایی با مهندسی معکوس، بخش اول

مهندسی معکوس(Reverse Engineering) به علمی گفته می‌شود که از پاسخ به سوال می‌رسند و در واقع فرایند کشف اصول تکنولوژیکی یک دستگاه، شیئ یا یک سیستم می‌باشد که از طریق تجزیه و تحلیل ساختار و عملکرد آن حاصل می‌شود. در اکثر مواقع موضوع مورد بررسی یک دستگاه مکانیکی، الکتریکی، برنامه نرم‌افزاری یا یک ماده بیولوژیکی یا شیمیایی می‌باشد که بدون داشتن دانش قبلی و تنها با جداسازی اجزا و تجزیه و تحلیل شیوه عملکرد آن، سعی در ایجاد یک نمونه جدید از آن می‌گردد. مهندسی معکوس به طور عمده در استفاده‌های تجاری و نظامی به کار می‌رود و هدف آن استنباط پارامترهای طراحی یک محصول موجود بدون داشتن دانش کافی در زمینه تولید آن محصول و فقط با پیمودن فرایند معکوس و به کارگیری تکنیک‌های مشابه می‌باشد.

دلایل استفاده از مهندسی معکوس

نوسازی نرم‌افزار: مهندسی معکوس به صورت کلی برای درک وضعیت موجود برنامه مورد نیاز است.

نگهداری نرم‌افزار: مهندسی معکوس نرم‌افزار می‌تواند مستندات لازم را برای درک وضعیت فعلی نرم‌افزار سیستم فراهم کند.

آنالیز محصول: برای بررسی اینکه یک محصول چه گونه کار می‌کند، از چه اجزایی تشکیل شده، برآورد هزینه‌ها و مشخص کردن حقوق مالکیت بالقوه.

بدست آوردن اطلاعات حساس به کمک دیس اسمبل و تجزیه و تحلیل طراحی اجزای سیستم

حذف محافظ کپی، دور زدن محدودیت‌های دسترسی

ایجاد کپی‌های بدون مجوز - تایید نشده

اهداف علمی - آموزشی

برای مهندسی معکوس قطعات مکانیکی سه نوع اطلاعات اصلی مورد نیاز است که استخراج هر یک از این اطلاعات نیازمند روش ها، مهارت ها و تجارب خاصی است و هر یک به نوبه خود بسیار ضروری و حیاتی هستند. بدون شک استخراج اطلاعات مورد نیاز برای مهندسی معکوس قطعات صنعتی تنها با در اختیار داشتن تجهیزات، دستگاه ها و تسلط به نرم افزار های مهندسی امکان پذیر نخواهد بود بلکه نیازمند درک صحیح از جایگاه، وظیفه و عملکرد قطعه، همچنین تجربه کاری در زمینه های مشابه می باشد. در زیر اطلاعات اصلی مورد نیاز برای انجام پروسه مهندسی معکوس بصورت تیتر وار بیان شده است.
1-اطلاعات ابعادی
2-اطلاعات مواد تشکیل دهنده
3-پروسه، فرآیند و روش ساخت
ممکن است این سؤال پیش بیاید که برای ساخت و تولید یک قطعه اطلاعات بسیار بیشتری مورد نیاز است. اطلاعاتی مانند محیط مورد استفاده، نوع کاربرد، قطعات درگیر، وظیفه قطعه در مجموعه، تنشهای اعمالی و حتی طول عمر و هزینه تمام شده در خصوص طراحی، جنس و پروسه ساخت یک قطعه بسیار حیاتی هستند، اما همانطور که در ابتدای مطلب توضیح داده شد، مهندسی معکوس فرآیند طراحی و تولید یک محصول بدون طی کردن و یا حتی در اختیار داشتن علم طراحی است.
در هفته های آینده هر یک از اطلاعات مورد نیاز بیان شده برای انجام فرآیند مهندسی معکوس بصورت تخصصی تر مورد بررسی و قرار خواهد گرفت.
وبلاگ تخصصی آموزش سالیدورک و مهندسی معکوس