• 02166129745
  • info@araco.ir
تهویه تونل چیست
26 مهر 2016

تهویه تونل چیست

تهویه تونل چیست؟

در سالیان اخیر و با پیشرفت تکنولوژی، نگاه ویژه‌ای به زیر ساخت‌های حمل و نقل شده معطوف گردیده است. یکی از محورهای اصلی حمل‌و‌نقل، بخش جاده‌ای و ریلی می باشد. ویژگی بارز این روشها حمل‌و‌نقل، عمومیت آنهاست که نیازمند توجه ویژه‌ای به جزئیات احداث مسیر خواهد بود. با توسعه زیرساخت‌ها و اجرای پروژه‌های عمرانی در کشور ما مباحث مربوط به تونل‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده و با احداث تونل رسالت در تهران اولین پروژه طراحی تهویه تونل با جت فن و سیستم کنترل آن صورت پذیرفت.

تهویه تونل عبارت است از انتخاب و طراحی روشی مناسب برای خارج کردن گازهای آلاینده تولید شده توسط خودروها، لکوموتیو و تجهیزات از تونل و تامین میزان هوای تازه بهداشتی مورد نیاز.

تهویه تونللازم به توضیح است که تهویه تونل با تهویه صنعتی از لحاظ روشهای اجرایی و نیز محاسبات تفاوت‌های عمده‌ای دارد. با توجه به توضیحات ارائه شده به جرات می‌توان گفت که بخش طراحی و شبیه‌سازی تهویه تونل، اولین و مهمترین گام برای اجرای چنین پروژه‌هایی است. متاسفانه در کشور ما مشکلات فراوانی در انجام پروژه‌های تهویه تونل وجود دارد که در ادامه و به اختصار به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

مسائل و چالش های اصلی تهویه تونل(خودرو و لکوموتیو)

1- اولویت ندادن و یا اولویت بسیار پایین بخش طراحی تهویه تونل در اجرای پروژه

دلیل این امر هزینه نسبتا بالا خرید و نصب تجهیزات تهویه تونل از دید صاحبان پروژه است. اما باید توجه داشت که هزینه طراحی و خرید تجهیزات تهویه تونل در مقایسه با خطرات ناشی از بالا رفتن غلظت آلاینده‌ها در تونل که می‌تواند منجر به تصادفات خطرناک و حتی در مواردی تلفات جانی شد بسیار ناچیز است. همچنین در صورت بروز حریق در داخل تونل و عدم بهره‌گیری از تهویه مناسب و اصولی، احتمال بروز خطرات جبران‌ناپذیری وجود خواهد داشت.

2- عدم بهره‌گیری از مشاورین مستقل و متخصص و سپردن طراحی به تامین‌کنندگان یا پیمانکاران

این معضل موجب می‌شود که برخی از تامین‌کنندگان خاص طراحی تهویه تونل را بدون هیچگونه نظارت مستقل و صرفا بر مبنای محصولات خود انجام دهند که علاوه بر ایجاد مشکلات حقوقی، اجرای هرگونه بهینه‌سازی، طراحی مجدد و رفع ایرادات احتمالی را بسیار مشکل نموده و از بومی شدن این دانش در کشور جلوگیری می‌کند.

3 - آشنایی نداشتن برخی مشاوران با حوزه‌های مختلف تهویه تونل

به عنوان مثال طراحی تهویه تونل‌های راه آهن یا مترو تفاوت عمده‌ای با طراحی تهویه تونل‌های جاده ای دارد و برای انجام محاسبات و طراحی هر یک از این موارد، شرکت مذکور باید حتما تجربه طراحی در حوزه مورد نظر را داشته باشد.

4- عدم وجود استاندارد ملی در حوزه تهویه تونل‌های راه و راه‌آهن

وجود این کاستی، موجب می‌شود در هنگام انتخاب استاندارد مناسب و موردتائید کارفرما و مراجع نظارت مشکلات فراوانی ایجاد شد.
علاوه بر موارد بالا، توجه شما را به این نکته جلب می کنیم که هزینه های اجرا و حفاری تونل بسیار زیاد خواهد بود. به همین خاطر استفاده از تجربه یک طراح و مشاور حرفه ای به شما کمک خواهد کرد که در مراحل اجرایی با سرعت بیشتر و صرف هزینه کمتری پیش بروید. به منظور آشنایی بیشتر، انواع سیستمهای تهویه تونل را معرفی می کنیم.

انواع متدهای تهویه تونل

روش های اصلی تهویه تونل و زیر گذر را می توان به شرح زیرطبقه بندی کرد:
الف) سیستم تهویه طبیعی تونل و زیر گذر
ب) تهویه ناشی از اثر پیستونی حرکت خودرو و قطار
ج) روش تهویه طولی تونل و زیر گذر(با جت فن)
د) تهویه عرضی و نیمه عرضی تونل و زیرگذر
ه) تهویه به کمک مواد شیمیایی تونل و زیرگذر

انتخاب سیستم تهویه تونلبرای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه طراحی و شبیه سازی تهویه تونل با ما تماس بگیرید
شرکت آراکو، محمد قربانعلی بیک
09124780268
02166561974
02166129745

خدمات طراحی و مشاوره تهویه تونل

منبع اصلی : وبلاگ تخصصی تهویه تونل با جت فن و تهویه پارکینگ