• 02166129745
  • info@araco.ir
روش انتخاب برج خنک کن
15 فروردین 2018

روش انتخاب برج خنک کن

نحوه انتخاب کولینگ تاور

روش انتخاب برج خنک کن

انتخاب کولینگ تاور و نحوه انتخاب برج خنک کن مناسب صنعتی، از جمله مواردی است که کارفرمایان محترم در هنگام تهیه استعلام جهت خرید یا مناقصه برج خنک کننده در آن با مشکل روبرو می شوند. بدین منظور و با هدف ارائه اطلاعات تخصصی در این حوزه، در این بخش به ارائه توضیحاتی در خصوص فرآیند انتخاب برج خنک کننده خواهیم پرداخت. با این توضیحات مراحل اصلی انتخاب برج خنک کننده را به صورت طبقه بندی شده جهت استحضار شما عزیزان ذکر می کنیم.

خدمات شرکت آراکو در قسمت طراحی و فروش کولینگ تاور صنعتی

1- انتخاب نوع برج خنک کننده: اولین مرحله از فرآیند انتخاب و طرراحی کولینگ تاور مربوط به تعیین نوع مناسب جهت کاربری صنعتی می باشد. همانگونه که در مطالب پیشین ذکر گردید، استفاده از برج های خنک کند بطری شکل، بدلیل اشکالات فراوان و راندمان پایین، امروزه در اکثر کشور های پپیشرفته منسوخ شده است و به جای آن از برج های خنک کن مکعبی و کانتر فلو استفاده می شود. کولینگ تاور های جریان مخالف(کانتر فلو) مکعبی بدلیل داشتن سازه مستحکم و طراحی مهندسی، امکان استفاده از گیربکس را برای کارفرما فراهم می کنند. همچنین تعمیرات و نگهداری آنها بسیار راحت تر و خرابی آنها بسیار کمتر از برج های خنک کننده گرد(بطری شکل است)

2- تعیین شرایط کارکرد کولینگ تاور: در مرحله دوم از انتخاب برج خنک کن، باید شرایط کارکرد آن را مشخص نمود. همانگونه که در مطالب پیشین ذکر شد، بر خلاف کاربری های مسکونی که از برج خنک کن برای خنک کردن چیلر های جذبی و بعضا تراکمی استفاده می شود، در کاربری های صنعتی باید به نکات دیگری توجه نمود.
اولین مورد در این بخش در نظر گرفنن این نکته است که صرفا با داشتن ظرفیت برج خنک کننده نمی توان مشخصات کولینگ تاور مورد نظر را شناسایی نمود. این بدان معنا است که به عنوان مثال یک برج خنک کن 100 تنی، 200 تنی و یا 1000 تنی (تن تبرید) از لحاظ ابعاد و اندازه کاملا بستگی به شرایط کارکرد دارند.
جهت طراحی اصولی برج خنک کننده، باید 4 فاکتور یا مشخصه ذیل به صورت کامل و دقیق از طرف سازنده خط تولید یا دستگاهی که نیاز به خنک کاری دارد، اعلام شده باشد. این 4 مولفه عبارتند از :
- دمای آب ورودی
- دمای آب مورد نیاز خروجی
- دبی آب
- موقعیت جغرافیایی
روش طراحی Cooling tower3- شرایط آب برج خنک کن: مهمترین تاثیر شرایط آب در انتخاب و طراحی برج خنک کن بر روی نوع پکینگ کولینگ تاور می باشد. بدین ترتیب در شرایطی که سختی آب زیر 300- 500 باشد می توان از پکینگ های فیلم استفاده کرد که قیمت کمتری دارند. اما برای سختی بالای آب در کولینگ تاور (بالای 500) می بایست از پکینگ های اسپلش ضد رسوب استفاده نمود تا پس از مدتی پکینگ ها دچار گرفتگی نشده و راندمان برج خنک کن کاهش نیابد.
علاوه بر سختی آب، میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب کولینگ تاور در انتخاب نوع قطعات و تجهیزات داخلی بسیار تاثیر گذار است. به عنوان مثال در حالت عادی و زمانی که PH آب برج خنک کن بین 6-8 باشد می توان از ساپورت ها و قطعات گالوانیزه استفاده کرد، اما هنگامی که آب برج خنک کننده به شدت قلیایی یا اسیدی باشد باید به ترتیب از قطعات استیل 304 و 316 استفاده نمود. در حالیکه اگر درجه قلیایی و اسیدی بودن آب به کمتر از 4.5 و یا بالاتر از 9.5 برسد باید از رزین های ویژه در بدنه برج خنک کن استفاده نمود.
وبلاگ تخصصی آموزش و مشاوره خرید کولینگ تاور

 

طراحی و فروش برج خنک کن صنعتی
شبیه سازی جریان هوا و آب در کولینگ تاور
بهینه سازی برج خنک کننده صنعتی
فروش قطعات برج خنک کننده صنعتی
شرکت آراکو
محمد قربانعلی بیک
09124780268
02166561974
info@araco.ir