• 02166129745
  • info@araco.ir
معرفی سیستم هیبرید موازی
2 شهریور 2017

معرفی سیستم هیبرید موازی

هیبرید موازی و کاربرد آن در خودرو

در ادامه سری مقالات معرفی تکنولوژی هیبریدی، در این مقاله به معرفی سیستم هیبرید نوع موازی می پردازیم. در مقاله قبل که راجع به سیستم هیبرید سری بود، توضیح دادیم که این خودروها به عنوان خودرو های برقی با برد حرکتی زیاد نیز می شناسند. در سیستم هیبرید سری امکان حرکت خودرو با توان موتور احتراقی وجود ندارد. اما نوع دیگری از سیستم های هیبریدی سیستم موازی است. در این نوع از سیستم های هیبریدی، موتور احتراق داخلی و موتور الکتریکی توسط یک جعبه دنده یا کلاچ کوپل می شوند. در صورتی که موتور الکتریکی و احتراقی هر دو در مدار باشند، لازم است تا دور آنها برابر باشد. در این شرایط گشتاور و توان دو موتور جمع می شود و قدرت بیشتری در اختیار قرار می دهد.

روش هیبرید موازی در ماشین
تصویر شماره 2: شماتیک سیستم هیبرید موازی
از این رو سیستم های موازی برتری قابل توجهی نسبت به سیستم های سری دارند. یعنی با تجمیع قدرت از هر دو منبع برق و سوخت فسیلی، ویژگی های دینامیکی بهتری به خودرو خواهند بخشید. این به معنی شتاب بیشتر و سارت بالاتر است. البته سیستم های موازی پیچیدگی بیشتری نسبت به سیستم های سری دارند. مسئله هم دور بودن موتور برقی و احتراقی نیاز به کنترلر های بسیار  دقیق و پیچیده ای دارد که در عمل باعث شد تا استفاده کاربردی سیستم هیبرید موازی نسبت به سیستم هیبرید سری نیاز به زمان بیشتری جهت تحقیق و توسعه داشته باشد. موتور الکتریکی در این سیستم ها باید از نوع موتور ژنراتور باشد تا بتواند هم قدرت مورد نیاز را تأمین و هم در صورت نیاز شارژ باطری ها از طریق کوپل شدن به گیربکس و کلاچ فراهم کند. البته بغیر از پیچیدگی های ساختاری و کنترلی، سیستم هیبرید موازی مزیت های بیشتری نسبت به سیستم هیبرید سری دارد که این امر منجر به افزایش تعداد خودروهای مجهز به این سیستم در سالهای اخیر گشت. در سال 2016 خودروهای هیبرید موازی پر تیراژ ترین تعداد خودروهای هیبرید را به خود اختصاص دادند.
خودروی هیبریدی با سیستم موازی
تصویر شماره 2: خودروی هوندا اینسایت (Honda Insight) یک از خودروهای مجهز به سیستم هیبرید موازی
سیستم هیبرید موازی بر خلاف سیستم هیبرید سری امکان کار تنها با استفاده از موتور برقی را ندارند اما مزیت دیگر آن نسبت به سیستم هیبرید سری این است که نیاز به مجموعه باتری کوچکتری دارند.

مقاله های مرتبط با تکنولوژی هیبرید

آشنایی با سیستم هیبرید مختلط یا ترکیبی

معرفی روش هیبرید سری

سیستم هیبرید شبکه ای

هیبرید یعنی چه؟