تعمیرات و نگهداری برج خنک کننده
26 آذر 2018

تعمیرات و نگهداری برج خنک کننده

جهت مطالعه خدمات شرکت آراکو در حوزه طراحی و فروش برج خنک کننده،پکینگ و کولینگ تاور صنعتی، بر روی این نوشته کلیک نمایید.

بازرسی کولینگ تاور و تعمیرات اساسی برج خنک کننده

Cooling tower inspection
Cooling tower maintenance and services
تعمیرات و نگهداری و بازدید های دوره ای از جمله مواردی است که می تواند در افزایش عمر و راندمان مناسب یک تجهیز صنعتی نقش عمده ای بازی کند. برج خنک کننده یا کولینگ تاور به عنوان تجهیزی که علاوه بر استهلاک قطعات، در معرض آسیب هایی مانند رسوب آب، خوردگی، زنگ زدن قطعات و تشکیل جلبک در آب قرار می گیرد نیاز به مراقبت ویژه ای دارد. علاوه بر این به نیاز است تا دستور العمل های نگهداری و سرویس دوره ای برای برج خنک کننده و کولینگ تاور تهیه گردد.
 در این بخش قصد داریم سرویس ها و بازرسی های مورد نیاز هر بخش برج خنک کننده را به صورت مجزا بررسی کنیم. اما پیش از این به ارائه توضیحاتی در خصوص موارد کلی که پیش از بازرسی اجزا کولینگ تاور باید مورد توجه قرار گیرد، می پردازیم.

بازرسی برج خنک کننده

عملکرد دمایی برج خنک کننده
یکی از مهمترین موارد کلی در بررسی کارایی کولینگ تاور و صحت عملکرد قطعات آن، عملکرد دمایی برج خنک کن است. به عنوان مثال اگر در هنگام طراحی برج خنک کننده، دمای ورودی آن 37 درجه سانتیگراد و دمای خروجی آب از برج خنک کن 32 درجه در نظر گرفته شده باشد، در زمان بازرسی و سرویس باید ابتدا مطمئن شد که سیستم کولینگ، در مرحله اول آب را در دمای مورد نظر دریافت کرده و سپس آب را به دمای مورد نظر در شرایط طراحی برساند.
بررسی دمای ورودی به برج خنک کننده : در این شرایط اگر دمای آب ورودی به Cooling tower بالاتر از دمای طراحی باشد، به عنوان مثال در شرایطی که پیشتر ذکر شد، آب با دمای 39 درجه سانتیگراد به برج خنک کننده برسد، پیش از هر اقدامی لازم است شرایط تجهیزات و مدار پیش از برج خنک کننده مورد بررسی قرار گیرد و اگر ایرادی در آن وجود دارد بر طرف گردد تا برج خنک کننده دمای مورد نظر در شرایط طراحی را دریافت نماید، زیرا در غیر این صورت برج خنک کننده ممکن است نتواند دمای آب را به دمای مورد نظر در شرایط طراحی برساند و کل خط تولید دچار مشکل گردد.


عملکرد برج خنک کننده

در شرایطی که دمای ورودی برج خنک کننده بسیار کمتر از دمای طراحی باشد، در این حالت اگرچه شرایط بهتری برای رساندن دمای آب به دمای خروجی سیستم Cooling tower مهیا است، اما برج خنک کننده با حداکثر ظرفیت خود کار نمی کند.
بررسی دبی و میزان آب در گردش برج خنک کن :  همانند شرایط دمایی برج خنک کن، دبی و میزان آب در گردش کولینگ تاور نیز باید در محدوده طراحی باشد. به عنوان مثال اگر میزان آب در گردش برج خنک کننده ای در زمان طراحی برابر 200 متر مکعب در ساعت بوده و در زمان بهره برداری، دبی کولینگ تاور به 300 متر مکعب در ساعت افزایش پیدا کند، این امر موجب کاهش دمای رنج (اختلاف دمای ورودی و خروجی کولینگ تاور) شده و موجب می شود دمای خروجی مورد نظر به دست نیاید.