• 02166129745
  • info@araco.ir
برج خنک کننده خشک، Dry cooling tower
13 مرداد 2018

برج خنک کننده خشک، Dry cooling tower

برج خنک کننده خشک(Dry cooling tower)

برج های خنک کن علاوه بر تقسیم بندی از نظر شکل ظاهری، متریال و جنس و نحوه برخورد هوا با آب، از نظر کلیات خنک کاری نیز دارای شرایط متفاوتی هستند. در مطالب پیبشین در خصوص کولینگ تاور مدار بسته و برج خنک کننده هیبریدی توضیحاتی ارائه گردید. (برای مطالعه این توضیحات بر روی این نوشته کلیک نمائید)

برج خنک کن هیبریدی و ایر کولر

طبقه بندی کولینگ تاور از نظر شکل ظاهری

انواع برج خنک کننده از نظر نحوه برخورد آب و هوا

 
در این بخش به بررسی کولینگ تاور خشک می پردازیم و در مورد نحوه عملکرد این نوع برج خنک کن توضیحاتی ارائه می کنیم. عملکرد برج های خنک کننده بر مبنای خنک شدن جریان سیال یا آب، بر اساس تبخیر سطحی است. بدین ترتیب در حالی که دمای متوسط تابستان در تهران حدود 45 درجه سانتیگراد است (دمای حباب خشک Dry Bulb)، بدلیل پایین بودن دمای وت بالب یا حباب تر (Wet Bulb)که در حدود 25 درجه سانتیگراد می باشد، امکان خنک کردن آب تا حدود 28 درجه سانتیگراد (در گرمترین شرایط) وجود دارد. این در حالی است که در شرایطی که دمای هوا، از میزان ذکر شده پایین تر بیاید، رسیدن به دماهای کمتر نیز امکان پذیر می باشد. شایان ذکر است کولر آبی نیز عملکردی مشابه برج خنک کننده دارد با این تفاوت که در کولر آبی، هدف اصلی خنک کردن دمای هوا است.

 

طراحی، مشاوره و تولید برج خنک کن،پکینگ و کولینگ تاور صنعتی


استفاده از برج خنک کن صنعتی علاوه بر هزینه مصرف برق پایین و امکان رسیدن به دماهایی نزدیک وت بالب، هزینه اولیه پایین تری نیز نسبت به چیلر یا ایر کولر دارد. اما با وجود این تمامی این فواید، به دلیل مصرف آب و کم آبی های اخیر، در بسیاری از موارد سعی شده از برج خنک کننده خشک استفاده شود.

کولینگ تاور نیروگاهکولینگ تاور خشک از نظر عملکرد مشابه ایرکولر است، با این تفاوت که برج خنک کن خشک در بسیاری از موارد به صورت بتنی و یا در ابعاد بزرگ ساخته می شود. بیشترین استفاده برج خنک کن خشک، در حال حاضر در نیروگاهها است. نکته بسیار مهم در این خصوص، عدم امکان رسیدن به دماهای نزدیک وت بالب می باشد.
به عنوان مثال در شرایطی که دمای حباب خشک در تابستان معادل 45 درجه سانتیگراد باشد، با برج خنک کننده خشک می توان سیال را نهایتا تا 45+8 درجه خنک نمود. (دمای حباب خشک به علاوه حدود 7 الی 10 درجه سانتیگراد) البته در هوای سرد پاییز، بهار و زمستان، امکان کاهش بیشتر دما نیز وجود دارد.
مزیت برج خنک کننده خشک عدم مصرف آب و سازگاری با اقلیم های خشک و کم آب است.
در مقابل هزینه اولیه ساخت کولینگ تاور خشک بالا است و در عین حال، امکان رسیدن به دماهایی در نزدیکی وت بالب را فراهم نمی کند.

برج خنک کن خشک و آدیاباتیک

امروزه و با جدی تر شدن بحران آب، بسیاری از صنایع نیز به سمت استفاده از برج های خنک کننده خشک حرکت کرده اند که این اقدام اگر به نحوه صحیح انجام شود می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف آب آن صنعت ایجاد نماید.

شرکت آراکو - محمد قربانعلی بیک
طراحی کولینگ تاور هیبریدی
طراحی و فروش برج خنک کننده مداربسته 
ساخت کولینگ تاور خشک و برج خنک کن هوا خنک
فروش برج خنک کن صنعتی 
کاهش مصرف آب برج خنک کننده صنعتی
فروش پکینگ، فن و گیربکس کولینگ تاور 
شرکت آراکو - محمد قربانعلی بیک
09124780268
02166561974
02166129745

مرجع تخصصی برج خنک کننده و کولینگ تاور صنعتی :  www.cooling-tower.blog.ir
کانال آپارات فیلم آموزش کولینگ تاور : https://www.aparat.com/ARACo_cooling

لینک مقاله اصلی