طراحی محصول،طراحی صنعتی



طراحی محصول یا در اصطلاح "Product Design" به معنای پروسه بررسی، ارائه راه حل، ساخت و ارائه محصول جهت پاسخگویی به یک نیاز می باشد. به عنوان یک واژه، طراحی محصول به معنای مشخصات یک مصنوع شامل فرم و شکل (از منظر زیبایی شناسی، حس قابل لمس از یک وسیله) و عملکرد (شامل قابلیت ها) آن است. اما به عنوان یک پروسه، به معنای مجموعه ای اقدامات و استراتژی ها، از مرحله ایده پردازی (Idea Generation) تا رسیدن به مرحله نهایی تجاری سازی (Commercialization) است. در حالت کلی، طراحان محصول، ایده های مختلف را مفهوم پردازی و ارزیابی می کنند و سپس آن را بصورت تحقیقات در قالب های صنعتی و علمی تعریف می کنند.
از آنجایی که در صنایع و رشته های مختلف تعاریف کاملا یکسانی از طراحی محصول وجود ندارد، دو تعریف کلی از این مفهوم ارائه میشود. یک تعریف به عنوان یک واژه و دیگری به عنوان سلسله ای از اقدامات و فعالیت ها.
به عنوان یک واژه، طراحی محصول به معنای مشخصات یک مصنوع شامل فرم و شکل (از منظر زیبایی شناسی، حس قابل لمس از یک وسیله) و عملکرد (شامل قابلیت ها) آن است.
اما به عنوان یک پروسه، به معنای مجموعه ای اقدامات و استراتژی ها، از مرحله ایده پردازی (Idea Generation) تا رسیدن به مرحله نهایی تجاری سازی (Commercialization) است. بصورت اصولی، طراحان محصول، ایده های مختلف را مفهوم پردازی و ارزیابی میکنند و سپس آن را بصورت تحقیقات در قالب های صنعتی و علمی تعریف میکنند.
نقش طراحان محصول ترکیب هنر، علم و فن آوری ها برای خلق خدمات و محصولاتی است که مردم یا شرکت ها از آن استفاده میکنند.
نقش روز افزون این افراد (طراحان محصول) اکنون با استفاده از فناوری ها و ابزار دنیای مجازی که شامل نرم افزارهای طراحی، تحلیل و شبیه سازی و ساخت بصورت گروهی و یکپارچه است، در حال توسعه روز افزون میباشد. این نرم افزار ها به طراحان اجازه میدهد که با برقراری ارتباط مؤثر و همفکری به بررسی و تحلیل کلیه جوانب طرح بپردازند و در نهایت محصولی را ارائه کنند که علاوه بر کیفیت بالاتر، نیاز به هزینه، زمان و نیروی انسانی کمتری نسبت به گذشته داشته باشد.

 

 

  در این میان بکار گیری نرم افزار های مدلسازی سه بعدی مانند سالیدورک به طراحان اجازه می دهد که با برقراری ارتباط مؤثر و همفکری به بررسی و تحلیل کلیه جوانب طرح بپردازند و در نهایت محصولی را ارائه کنند که علاوه بر کیفیت بالاتر، نیاز به هزینه، زمان و نیروی انسانی کمتری نسبت به گذشته داشته باشد.